Zatímco prodeje nových aut v ČR loni meziročně stouply o necelých 16 procent, letos jsou za prvních devět měsíců jen o necelá tři procenta vyšší. Přesto mají svého vítěze. Jím jsou podnikatelé, kteří si s pomocí dotace pořizují elektroauta.
Potvrzuje to aktuální komentář zástupců Svazu dovozců automobilů [SDA] ke statistice vozidel registrovaných v ČR za letošních prvních devět měsíců, ale i za letošní září.
„Výzva Ministerstva průmyslu a obchodu na podporu prodeje elektrických vozů pro podnikatele katapultovala na šesté místo celkových zářijových registrací značku Tesla,“ uvedli zástupci SDA.
Za prvních devět měsíců letošního roku je Tesla na 14. místě. Podobné růsty ukazuje podíl plně elektrických osobních vozů na letošních registracích. Ten v září poskočil na rekordních osm procent z letošních prozatím celkových 4,2 procenta.
Výzva Ministerstva průmyslu a obchodu ČR [MPO], o níž mluví zástupci SDA, se týká programu Záruka Elektromobilita. V něm již déle než pět měsíců Národní rozvojová banka [NRB] živnostníkům, podnikatelům a firmám poskytuje bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic. Přičemž k záruce žadatelé obdrží finanční příspěvek až 300 tisíc korun.
Podíl čínských elektromobilů na prodejích v ČR dosáhl 14,23 %
O záruku na úvěr od leasingové společnosti nebo komerční banky na nákup auta a ještě 300 tisíc korun k tomu je podle MPO velký zájem. Za uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic.
„O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 procent z celkové částky alokovaných zdrojů,“ uvádí MPO ve své tiskové zprávě.
Dotace na Tesly, Volva, VW a Škody
Ve stejné zprávě Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod, rovněž tvrdí, že Program Záruka Elektromobilita se vzhledem k vysokému zájmu podnikatelů a firem zřejmě stane programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od doby covidu-19.
Podle MPO je mezi žadateli největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. NRB přijala žádosti o 5 196 osobních elektromobilů, 108 užitkových vozů [kategorie N1] a tři nákladní vozy [kategorie N2]. Mezi značkami převažuje Tesla, s odstupem následuje Volvo, Volkswagen a Škoda.
Žebříček nejžádanější značek vozů v programu Záruka Elektromobilita k 20.9. 2024
Značka | Počet vozů | Značka | Počet vozů |
TESLA | 2 299 | BMW | 241 |
Volvo | 458 | Hyundai | 136 |
Volkswagen | 382 | Mercedes | 127 |
Škoda | 371 | KIA | 90 |
MG | 244 | Toyota | 80 |
[Zdroj: MPO ČR]
Nákup těchto vozů s podporou programu, v němž stát ručí za poskytnutý úvěr, potvrzuje Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace [ČLFA].
„Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů členskými společnostmi ČLFA v prvním pololetí 2024 je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Elektromobilita. Za prvních šest měsíců jsme s více než 2400 profinancovanými vozy překonali statistiky za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je financována členy ČLFA,“ uvedla.
Je zajímavé, že docela jinak vypadá žebříček letos všech pořízených nových aut v ČR bez dotace. V něm vévodí značka Škoda s 58 268 registrovanými osobními vozy [33,88 %]. Následují automobilky:
- Hyundai – 15 578 registrovaných vozů [9,06 %]
- Toyota – 14 330 registrovaných vozů [8,33 %]
- Volkswagen – 11 302 ks registrovaných vozů [6,57 %]
- Kia – 7 850 registrovaných vozů [4,56 %]
- Dacia – 6 493 registrovaných vozů [3,78 %]
- Mercedes-Benz – 5 893 registrovaných vozů [3,43 %]
- Ford – 4 531 registrovaných vozů [2,63 %]
- BMW – 4 198 registrovaných vozů [2,44 %]
- Peugeot – 3 953 registrovaných vozů [2,30 %]
Značky Tesla a Volvo, které vedou dotační žebříček aut, v reálném bezdotačním prodeji v žebříčku deseti nejprodávanějších značek vůbec nefigurují. U Tesly se to dá vysvětlit tím, že nenabízí vozy se spalovacími motory. U Volva, které vyrábí jak auta s konvenčními motory, tak elektromobily, absence zaráží.
Podnikatelé dostanou od státu přidáno
MPO vyčlenilo na podporu elektromobility v programu Záruka Elektromobilita 1,95 miliardy korun. Dotacemi chtělo původně podpořit pořízení 4 055 vozidel a 1 500 dobíjecích stanic. Tyto objemy jsou ale překonané a MPO minulý měsíc navýšilo počty podpořených vozidel a dobíjecích stanic.
„O podporu pořízení nákladních či osobních elektromobilů mají podnikatelé velký zájem. Rychle jsme splnili potřebnou hranici pro to, aby nám Evropská komise proplatila potřebné prostředky,“ uvedl vrchní ředitel sekce fondů EU na MPO Marian Piecha.
Výsledky Tesly ukázaly katastrofu. Pomoci jí mají nová levná auta
„Nyní program aktualizujeme a již nebudeme v alokaci 1,95 miliardy korun oddělovat zvlášť prostředky na podporu nákupu elektromobilů a dobíjecích stanic. Díky tomu budeme moci flexibilně reagovat na poptávku a podpoříme oproti předpokladům více elektroaut,“ doplnil to, jaký bude další postup MPO.
Čínské součástky v autech vadí. Jsou totiž bezpečnostním rizikem
Peníze, které program poskytuje na nákup elektroaut pro podnikatele z Národního programu obnovy, přicházejí z evropských fondů. Fakt, že podnikatelé s pomocí dotace ze zdrojů EU na prvním místě nakupují auta vyrobená americkou automobilkou, asi nevyžaduje další komentář. Na druhé straně americká automobilka nemá výrobní závody jen v USA a Číně, ale také v Německu. V gigafactory Berlin-Brandenburg vyrábí stovky tisíc vozů Model Y a miliony bateriových článků.
–DNA–
Stát se za této vlády zadlužil o dalších více než 1000 miliard a dává peníze podnikatelům na auta. Není toto socialistická vláda?
„Souhrnný deficit Fialovy vlády přitom bude za léta 2022 až 2025 nominálně představovat přibližně 1132 miliard korun, pokud tedy právě bude letošní schodek státního rozpočtu 252 miliard a roku příštího pak 231 miliard.
Nominálně by tedy Fialova vláda vytvořila o zhruba 320 miliard vyšší souhrnný deficit, tedy nový dluh, než vláda Babišova.“
https://moneymag.cz/komentar/statni-rozpocet-fialova-vlada-navysi-statni-dluh-o-320-miliard-prekona-babisovu-vladu.r7a36z8i
Ano, ale je třeba také dodat, že rozpočet na rok 2022 (- 390mld) sestavila a schválila ještě vláda ANO a ono to už v průběhu roku moc měnit nejde. Dále je nutné si přiznat, že střednědobé výhledy rozpočtu ANO počítaly s mnohem většími deficity, než současná vláda reálně dělá, přestože nepočítaly s válkou, energetickou krizí a inflací. A také je potřeba se na ta čísla podívat optikou hodnoty peněz, protože bilion dnes není bilion před třemi lety. Tím rozhodně nechválím současnou vládu, to jen aby to bylo napsáno celé.
Je možné, že EU ovládli nacisté? Proč je Čechie závislá na jiných státech jako feťák na heroinu?
Proč mají hypotéky pro začínající rodiny vysokou úrokovou sazbu? Za komára byl 0-1% úrok a fix na celou dobu. Proč nějaká zku.vená duše vlastní víc nemovitostí než stačí užít? Je možné že začíná vznikat něco jako gestapo? Proč nejsou 3 leté učňovské obory zvýhodněny kratším odchodem do důchodu v 60 letech? Vysokoškolák přece může dělat do 80let. Proč vlády pohádkové země Čechie dávají špatný příklad dětem o hospodaření a ti se zbytečně zadlužují. Na základce by měli děti učit jak hospodařit a správně žít. Adolf nenáviděl komunisty, tak tím se vracím na první otázku.
Podvodné dotace slouží ke korupci, ale jen těch vyvolených v politice i na st. úřadech. Jinak by zločin dotace neexistovaly, sebereme všem, ale dáme jen někomu … Takový šlendrián nedokázali ani komunisti, co tito nynější „demokraté“=zloději. Včetně sociálek pro velmi přizpůsobivou nikdy nepracující lůzu, těch samých zaměstnanců u ziskovek
pro potřebné peníze nejsou (na léčbu smrtelných onemocnění) ale pro podnikatele je na dotace peněz dost?
A to berou z našich daní a nikoho se neptají.obyčejný občan je asi povl podle této pětidemolice.
Lenin, Mao ce Tung, Gotvald atd. jen z hrobu koukají ( možná pekla) jak to jde i bez nich a lépe. Jen se trochu změnily parametry , chudým se bere a bohatým dává. Ale možná to tak bylo vlastně vždy 🤔😊
Čuníci dostávají z mých daní dotace na elektroauta. Epic. Je pomalu čas k likvidaci všech politiků v tomto státě, skutečné, fyzické likvidaci. A veřejně a brutálně, aby to každého dalšího odstrašilo.