„Mnoho policejních obvodních oddělení je na polovičních až dvoutřetinových stavech, na rozdíl od policejního prezidia a krajských ředitelství PČR. Stav je dlouhodobě neudržitelný,“ říká v rozhovoru pro FinTag poslanec ANO Jiří Mašek.
Někteří policisté tento týden protestují proti nízkým platům a byrokracii. Tvrdí, že řadových policistů je málo. Je podle vás tento protest policistů oprávněný?
Ministr slíbil navýšení platů o 10 procent, dá možná 5 procent. Toleruje převlékání kancelářských pracovníků do uniforem. Ty ale nelze poslat do terénu k plnění úkolů „pomáhat a chránit“. Nejsou k dispozici kvalifikovaní policisté do služeb, nejsou adekvátně zaplacení. Ti mladí, co zbyli, nemohou zakládat rodiny a obstarat si bydlení. Ohrožuje to vnitřní bezpečnost státu.
To se dnes netýká jen policistů… Ministr vnitra Vít Rakušan [STAN] říká, že platy u policie rostly loni o 10 %. A příští rok dostanou policisté přidáno o 100 Kč více než jiní ve veřejném sektoru, tedy 1 500 Kč. Nevidíte situaci až příliš černě?
Ne. Měli jsme tento zatím ještě skrývaný personální kolaps policie projednávat na výboru pro bezpečnost 7. 11. 2024. Policejní prezident i ministr vnitra se z jednání pod záminkou zahraničních cest omluvili. Bojí se. Nemají řešení. Vyhýbají se důležitému výboru, kde se projedná i kapitola 314 státního rozpočtu, tedy kapitola Ministerstva vnitra ČR. Právě ta obsahuje možná finanční řešení. Oni se ale vyhýbají i projednávání zákona Lex Ukrajina 7 a zákona o zbraních.
Mají policisté na současném trhu práce platy srovnatelné s jinými profesemi?
Jednoznačně nemají.
Policisté se vyškolí, připraví a pak odejdou
Jak to dopadá na policejní sbory?
Policisté z důvodu platové nespokojenosti ze služby už odcházejí. Závažné je, že odcházejí i ti mladí. Konkrétně odešlo několik set policistů do čtyř let služby. Tedy ti, které doškolíme, vybavíme, odejdou v době, kdy by měli plnohodnotně pracovat ve službách. Mnoho obvodních oddělení je na polovičních až dvoutřetinových stavech, na rozdíl od Policejního prezidia ČR a krajských ředitelství PČR. Stav je tak beze změn dlouhodobě neudržitelný.
Jaké je podle vás řešení?
Úkolem vedení policie je dát návrh řešení a ministr musí ten návrh ve vládě prosadit! Součástí jsou i změny, jako je třeba projít všechny úkoly policie a ty zbytné řešit bez účasti uniformovaných policistů.
Co je podle vás aktuálně největší problém ve fungování Policie ČR?
Způsob řízení by měl být pružnější a efektivnější. Vedení Policie ČR je „odříznuto“ od reality. Primární snaha cílí na to, jak policie pracuje, jak je úspěšná jako celek. Pokud u policie za základní normu platí „výslednost“ – počet objasněných trestných činů, rychlost řízení, výše pokut apod. – na úkor zabezpečení výkonu služby – personální stav, platy –, pak je něco špatně.
Zabývejme se otázkou, zda není něco špatně již v samotném systému zařazování příslušníků na služební místa od přímého výkonu služby, až po jejich zařazování na jiná tabulková místa. Což s sebou nutně přináší i vyšší platové ocenění. V praxi vidíme, že na vyšších tabulkových místech jsou zařazeni příslušníci, takzvaně přímo z civilu. Tedy ti, kteří neprošli přímým výkonem služby na obvodních odděleních policie.
Policie ČR musí projít reformou
Jaké další problémy v oboru vidíte?
Při řešení krizových situací je nutné zjednodušit rozhodovací pravomoc nižších policejních funkcionářů včetně rychlejšího a účinného nasazování sil a prostředků. To i mimo jiné s ohledem na tragickou událost na FF UK v prosinci 2023. Každý musí mít jasnou pravomoc a zodpovědnost nesou velitelé zásahů. Namístě je třeba zvážit obnovení samostatně organizované cizinecké policie ve vztahu k migrační problematice. Udělat vše pro naplnění hesla, kterému je třeba rozumět jako slibu policistů, tedy „pomáhat a chránit“.
To vše vypadá na zásadnější změny, reformu…
Policie teď potřebuje resuscitaci. Potom intenzivní péči, což bude ta reforma. Pokud možno s cílem úplného uzdravení. A tam, kde to nepůjde jinak, navažme dlouhodobou následnou péčí, abych si vypůjčil lékařskou terminologii.
Předpokládám, že s výkonem ministra Víta Rakušana spokojený nejste. Jak ho hodnotíte jako ministra vnitra?
Špatné, špatné, a ještě jednou všechno špatné. Financování hnutí STAN, tady zmíním například jméno Věslav Michalík, vyhození policejního prezidenta před nástupem do funkce.
Kauza Dozimetr, šifrované komunikace v mafiánské skupině, politické přednášky ze střechy ministerstva vnitra. Policejní hlídky u politických koláží objednaných panem ministrem. Zpackaný pokus obsadit post hlavního špióna bývalým spolupracovníkem mafiána Rédla. Cílené zničení české pošty bez snahy o její smysluplnou reorganizaci. Dále přijetí migračního paktu v Lucemburku a nyní pochybné snahy zachránit to, co se mu nepovedlo.
Západní státy se chtějí migrantů zbavit za každou cenu, říká poslanec SPD
Poukáži také na reorganizaci Národní centrály proti organizovanému zločinu s přechodným zpomalením schopnosti vyšetřovat ty nejzávažnější kauzy. A mimo jiné i ty, které se mohou dotýkat současné koalice. Samozřejmě potom neschopnost zajistit potřebné finanční prostředky pro svůj resort. A mohl bych pokračovat dále.
Dáme-li stranou politiku, jaký je podle vás současný obraz policie u veřejnosti?
Pokud občané získají pocit, že to, co mají policisté na dveřích svých vozidel – Pomáhat a chránit – odpovídá skutečnosti, potom si takoví občané váží policistů a policisté sami sebe. Moc děkuji všem, co odvádějí i v nepříznivých podmínkách co nejlepší práci. Upřímně děkuji za jejich práci, a prosím, „vydržte“.
Petr Duchoslav
—
MUDr. Jiří Mašek [ANO] je český politik, od října 2017 poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. V roce 2016 krátce zastupitel Královéhradeckého kraje a od roku 2018 zastupitel města Hradec Králové. Jiří Mašek je profesí lékař – záchranář a bývalý ředitel Záchranné služby Královéhradeckého kraje.
Jeho heslo zní „Nekecat a makat. Ono to jde, když se chce!“. Poslanec Jiří Mašek je místopředseda sněmovního Výboru pro bezpečnost a člen Výboru pro zdravotnictví.
Nikdo se už ale neptá, proč musí zaměstnanci do služebního poměru. Protože na civilní zaměstnance byl zkrácen rozpočet o 10 procent.
Podstav je u policie j jediného prostého důvodu a tím jsou skandální výsluhy, a to od 35 let věku. Některé výsluhy dosahují i 100 000 Kč měsíčně. Je prostě špatně nastavený zákon. Ono je těžké neodejít, když vám k tomu dají šest platů a každý měsíc nestydatě tučnou výsluhu. To vás potom ani benefity typu každoroční lázně zdarma na 14 dní (vlastně jsou za to ještě placeni) a bydlení zdarma neodradí. Kdo by nechtěl dostávat miliony za nic. Nikde jinde na světě to takto nastavené není. Např. ve Velké Británii dostávají výsluhu až když jdou do důchodu. Přitom je tak jednoduché to změnit. Stačí změna příslušného zákona s účinností od příštího měsíce a je po podstavech.
Jojo, podstavem zejm. „dopravky“ na silnicích jako řidiči velmi utrpíme. Nebude nás totiž kdo mít neustále zastavovat a buzerovak kvůli p******nám. POlicajti samožzřejmě svým „štrajkem“ sobecky řeší jenom svoje platové podmínky, nikoliv zoufalý právní stav a dementní bodový systém jako takový, které jsou zdrojem všeho zla (nejen pro ně samotné). Dobře jim tak!
Ještě jedno zajímavé srovnání. V USA se uděluje, a to zcela ojediněle, často posmrtně, MEDAL OF HONOR. Tuto medaili předává prezident a její součástí je i pravidelná měsíční finanční odměna ve výši 1329 dolarů, tedy zhruba 31 000 Kč. Za dobu 158 let, jí bylo dekorováno 3522 lidí. V České republice nemusíte udělat vůbec nic mimořádného, stačí nastoupit k policii nebo armádě a vydržet ve služebním poměru, aniž by jste musel udělat něco zvláštního. U nás se jedná o jedno z nejbezpečnějších povolání. Stačí si odsloužit potřebný počet let, aby jste dosáhl této výše, i pomocí odměn a jste za vodou. A to, jak jsem uvedl výše, některé výsluhy jsou i 100 000 Kč. Vítejte v zemi, kde jde téměř, na dluh, dělat zázraky, v České republice.
A ještě jedená informace. Policejní průměr platů činí již více než 55 000 Kč. Výslednost odhalení trestně činnosti je přinejlepším chabá. Proto ani nesmysly typu, jsou špatně placení opravdu neobstojí, opak je pravdou.