Na českém trhu práce dál chybějí řemeslníci. Několikaměsíční čekací doby se staly standardem. Mnoho z řemeslníků je rovněž nesolidních a využívají toho, že klienti nemají kvůli jejich nedostatku moc na výběr. A tak si sjednají právě je.
Pan Josef, který má rodinný domek na rozhraní Středočeského a Jihočeského kraje, hledal kominíka. Chtěl jenom vyčistit komín a zkontrolovat krbovou vložku, případně ji vyměnit. Domluvil se specializovanou firmou, která působí v Táboře a jeho okolí, ve Středočeském kraji totiž na žádného kominíka nenarazil. Nabídka na internetu se mu zdála zmatená a nepřehledná.
„Měli jsme domluvený termín, kdy kominíci z Tábora přijedou, ale nikdo v daný den a čas nepřijel. Volal jsem majiteli firmy, ten mi řekl, že je nemocný. Že nepřijedou. Poprosil jsem ho, aby mi, až se uzdraví, dal jiný termín,“ popisuje přístup některých řemeslníků pro FinTag pan Josef.
Zmiňovaný šéf kominické firmy už se ale neozval. Pan Josef mu znovu zavolal, a sjednal si s ním další termín. Ale opět nikdo nepřijel, aniž by se předem omluvil.
„Tentokrát mi šéf kominíků z Tábora řekl, že toho mají hodně a nestíhají. Nově byl navíc ještě drzý. Postavil mě do role toho, kdo je prosebník, a ne ten, kdo platí. To, že jsem si dvakrát kvůli němu vyhradil čas z práce, mu nedocházelo,“ říká pan Josef, který po tomto hovoru spolupráci s nesolidním táborským kominictvím vzdal.
„Takže jsem si na internetu našel nového kominíka. Zavolal jsem mu a domluvil si s ním termín,“ vzpomíná s tím, že si myslel, že to už půjde hladce.
To se ale spletl. Uběhlo asi 20 minut od telefonátu, kdy se s novým kominíkem napevno smluvil, když se mu rozdrnčel telefon. A volal mu domluvený kominík.
„Vy nemáte vikýř,“ vybafl na pana Josefa a pokračoval: „Koukal jsem na Google mapy a vy máte u komína pouze stupínek, sedátko, ale nemáte vikýř!“
Pan Josef nerozuměl, o co jde, ale kominík mu to záhy vysvětlil. Řekl, že na střechu bez vikýře nepoleze. Ať si pan Josef nejdříve udělá vikýř, pak teprve přijede, protože ke komínu vleze jedině vikýřem. Marně mu pan Josef vysvětloval, že přístup na střechu je bezproblémový. Ale měl smůlu. Narazil na kominíka, který na střechy bez vikýře neleze.
V potížích jsou i solidní řemeslníci
Obdobné příběhy zažívá většina lidí, kteří potřebují odborníka na jakékoli řemeslo. Většina jich má práce nad hlavu, nemá čas a ne nezanedbatelná část z nich se „díky“ poměrům na trhu ukazuje jako nesolidní. Kvalitní řemeslníci, kteří odvádějí svoji práci dobře, jsou přetížení a stěžují si, že jen obtížně hledají kvalitní spolupracovníky. Což brání rozvoji jejich podnikání.
„Nemůžu sehnat nikoho, koho bych mohl samostatně někam poslat, aby nebyla ostuda,“ uvedl pro FinTag malíř pokojů ze Středočeského kraje, který si nepřál být jmenován.
Doplnil, že řemeslo a práce musí člověka bavit, pak ho vykonává poctivě.
„Mám mlaďocha od dcery na výpomoc, jenže ten je furt nemocný, stále pro nějaký důvod nemůže a jediné, co ho zajímá, jsou peníze. Práce je to poslední,“ vysvětluje.
Na problémy ale narážejí i klienti řemeslníků. Pan Josef vzpomíná na to, jak mu instalatér zprovozňoval čerpadlo ve vrtu.
„Tak to po čase přestalo fungovat, volal jsem tomu, který to udělal, aby to přijel dát do pořádku. Argumentoval jsem mu, že je to jeho práce a vizitka. Projevil ale absolutní nezájem,“ popisuje.
Podle jeho názoru to pramení z toho, že řemeslníků je málo, a tak mají jistou práci. Což znamená, že si jí ne vždy váží. Další problém vidí v tom, že mnoho z řemeslníků není s to se profesionalizovat a pokrývat více služeb a klientů.
„Pokud už umějí kvalitně řemeslo, nezvládnou si založit firmu, nabírat a vychovávat si další lidi, rozvíjet se,“ říká, ale i dodává, že z vlastní zkušenosti ví, že vedení i malé firmy je byrokraticky náročné, drahé a v Česku problematické.
Zajištění živnostníků při nemoci a úrazu selhává. Může za to stát
A vrací se i ke svému komínu. Ten mu nakonec vyčistila firma s celorepublikovou působností. Dokonce ho sama aktivně oslovila po telefonu. Následně mu ale zaslala návrh smlouvy na dobu neurčitou s pevně stanovenou roční částkou za služby. Ve chvíli, kdy by se opozdil s platbou, by mu hrozily až lichvářské úroky z prodlení. A za odstoupení od smlouvy by musel zaplatit několik tisíc korun.
Co říkají statistiky
Tristní stav řemesel v České republice dokládá aktuální statistika. Nedostatek řemeslníků v průzkumu agentury Ipsos pro společnost GasNet potvrdilo 87 procent lidí. A nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt.
Nejdéle si nyní české domácnosti musí podle průzkumu počkat na dostupnost služeb truhlářů. Déle než měsíc na započetí prací čekalo hned 42 procent dotázaných, kteří v posledních pěti letech využili jejich služby. Každý sedmý pak čekal více než tři měsíce. Delší čekací lhůty aktuálně mají i zedníci. Na jejich služby si více než měsíc muselo počkat 36 procent dotázaných. To stejné platí pro malíře. Déle než měsíc čekalo 32 procent. Na vyčištění komína pak déle než měsíc čekalo 29 procent dotázaných.
Pokud jste služeb uvedených profesí využili, jak dlouho jste na ně obvykle čekali
[Zdroj: Ipsos]
Určitou výjimku z hlediska dostupnosti řemeslníků tvoří pohotovosti. Nepřekvapí, že velmi rychle reagují například zámečníci. Hned 40 procent dotázaných uvedlo, že na zámečníka čekali méně než jeden den. Ve více než pětině [21 %] případů svou práci dokonce zvládli odvést během tří hodin. Překvapením v těchto případech ale často bývají někdy až závratné ceny, které pramení z toho, že lidé zámečníka volají v krajní nouzi.
Z průzkumu dále vyplývá, že Češi vnímají řemeslníky pozitivně a řemeslo vidí jako perspektivní karierní dráhu. To, že řemeslníci aktuálně nemají problém s uplatněním, si myslí 89 procent Čechů. Za finančně perspektivní řemeslné obory považuje hned 88 procent dotázaných. Avšak na potřebné zlepšení v praxi si Češi podle autorů průzkumu budou muset ještě nějaký čas počkat.
–DNA–