Starší auta než ČR má už jen Řecko. Pravda je to ale jen částečně

1120
auta
Foto: Redakce FinTag

Podle aktuálních dat Svazu dovozců automobilů [SDA] letos oslavila v Česku všechna registrovaná auta průměrné stáří 16,41 roku. Za posledních deset let se průměrné stáří registrovaných vozidel v Česku zvýšilo o 2,35 roku.

Podle statistiky Evropské asociace výrobců aut [ACEA] Česku z hlediska průměrného stáří náleží 28. místo z 29 evropských zemí. Starší vozidla než v ČR jezdí už jen v Řecku. Tam jejich průměrné stáří dosahuje 17,3 roku. Například v Německu má vozový park průměrné stáří rovných deset let.

„Je však situace v ČR opravdu tak špatná?“ ptá se Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Datová analýza nových aut a aut, která v Česku jezdí na STK pravidelně každé dva roky, nabízí o něco jiný pohled. Jejich průměrné stáří činí 12,74 roku. To je mimochodem velmi podobný údaj jako v případě průměrného věku osobních vozů na evropském kontinentě [12,3 roku].

„Pro správnější pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních čtyřech letech. Vyšlo nám průměrné stáří 13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“ říká Pajer.

Vysvětlení rozdílů průměrného stáří aut v ČR

Vysvětlení rozdílu v průměrném stáří vozidel registrovaných v Česku spočívá podle něj v tom, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy. Přičemž každým rokem se posunujeme v tomto žebříčku směrem nahoru.

„Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ vysvětluje souvislosti Martin Pajer.

Seřazeno dle vozidel do 2 let stáří

[Zdroj: Eurostat]

Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza Cebia průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici.

„Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do osmi let stáří,“ říká Pajer a dodává: „Ačkoli situace ohledně stáří vozidel není v České republice ideální, není ani tak špatná, jak se na první pohled zdá.“

Seřazeno podle vozidel do stáří 10 let

[Zdroj: Eurostat]

Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionu osobních aut. Celkem jich po českých silnicích jezdí 6 699 749. Počet hospodařících domácností letos v Česku podle dat Českého statistického úřadu činí 4 813 103. Téměř 40 procent těchto domácností představují domácnosti nerodinné tvořené především domácnostmi jednotlivců.

Auta v denním provozu

Z hlediska velikosti vozového parku, tedy počtu registrovaných vozidel, se Česká republika v rámci Evropy nachází na devátém místě. Tato statistika od ACEA přitom nezohledňuje počet obyvatel. Pracuje čistě jen s počtem aut.

Podle dat Eurostatu z roku 2023 se v rámci EU nacházíme na desáté pozici, co se týče podílu aut do dvou let stáří. V případě vozidel do 10 let stáří klesáme na 14. pozici a dostává se před nás Slovinsko, Itálie, Španělsko a Chorvatsko.

65 procent ojetin z Německa na českém trhu je po havárii

Alarmující je pak průměrný věk vozového parku i v dalších kategoriích – lehké užitkové vozy mají 14,81 roku, autobusy 15,10 roku, nákladní automobily 18,64 roku a v kategoriích motocyklů a traktorů je to 34,52, respektive 32,99 roku.

Skutečné stáří provozovaných vozidel ovlivňuje i správný výpočet emisí. A Česká republika je v Evropě označována za vůbec nejtoxičtější zemi regionu.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here