Indické úřady hlásí růst HDP o 5,4 %. I obvinily Škodu Auto z podvodů

890
indicke
Ilustrační foto: Freepik.com

Ekonomika Indie ve 3. čtvrtletí meziročně přidala úctyhodných 5,4 procenta. Proti 2. čtvrtletí [+6,7 %] je to ale pokles o více než procento. Novinka je i to, že indické úřady obvinily Škodu Auto z daňových podvodů.

Údaje o indické ekonomice za červenec až září zveřejnilo indické ministerstvo statistiky. Z nich vyplývá, že výkon indické ekonomiky ve třetím čtvrtletí klesl o 1,3 procenta. Agentura Bloomberg označila zpomalení za rapidní a šokující. Argumentovala tím, že tempo růstu je nejpomalejší za posledních sedm čtvrtletí. Indický HDP rovněž výrazně zaostal za stejným obdobím loňského roku. Tehdy indická ekonomika vykázala meziroční růst o 8,1 procenta. Analytici se zpomalením růstu ve třetím čtvrtletí sice počítali, ale jen s mírným.

Meziroční vývoj indického HDP v procentech [vpravo] a milionech rupií [vlevo]

[Pozn. red.: Indie značí měsíce červenec až září jako II. čtvrtletí. / Zdroj: PIB]

Spotřebitelské výdaje domácností byly ve třetím čtvrtletí meziročně o šest procent vyšší, zatímco v předchozím čtvrtletí vzrostly o 7,4 procenta. Podle listu Financial Times [FT] aktuální údaje odrážejí nižší spotřebu kvůli vysoké inflaci u potravin a nárůstu objemu spotřebitelských úvěrů.

Zpracovatelský průmysl páté největší ekonomiky světa vykázal ve třetím čtvrtletí meziroční růst o 2,2 procenta.

„Zdá se, že největší ránu utrpěl právě výrobní sektor,“ uvedla pro agenturu Reuters ekonomka Upasna Bhardvadžová ze společnosti Kotak Mahindra Bank.

V Indii plesniví rýže ve skladech. Je za tím vládní omezení vývozu

Zemědělská produkce ve čtvrtletí meziročně vzrostla o 3,5 procenta. Díky příznivým podmínkám v monzunovém období růst v tomto odvětví zrychlil. V předchozím čtvrtletí činil růst zemědělské produkce dvě procenta.

Slabší výkon indické ekonomiky ovlivní centrální banku

Nečekaně silné zpomalení růstu by podle ekonomů mohlo ovlivnit rozhodování centrálních bankéřů o úrokových sazbách.

„Zvyšuje se možnost snížení sazeb na zasedání centrální banky 6. prosince. To však není náš základní scénář. Vzhledem k jestřábím komentářům guvernéra Šaktikanty Dase stále očekáváme, že centrální banka sazby ponechá,“ uvedl Abišek Gupta, ekonom Bloombergu zaměřený na Indii.

Dominik Proch: Make in India, přeloženo jako Vyrábějte v Indii

Nyní indická centrální banka drží základní úrokovou sazbu na 6,5 procenta. Na tuto úroveň ji zvýšila loni v srpnu z předchozích 6,25 procenta. Inflace v zemi se pohybuje na úrovni zhruba pěti procent.

Indie zůstává mezi nejrychleji rostoucími velkými ekonomikami a vládní představitelé předpokládají, že v závěru roku by růst ekonomiky mohl znovu zrychlit. Tomu podle nich přispěje lepší poptávka na venkově a zvýšení vládních výdajů.

Analýza: Indie bruslí mezi Západem i Ruskem. Může si to dovolit

Někteří ekonomové i tak předesílají, že celoroční hospodářský růst může být výrazně nižší než odhad centrální banky, který počítá s růstem o 7,2 procenta. Celoroční hospodářský růst by se podle nich mohl pohybovat kolem 6,2 procenta.

Indičtí představitelé uvádějí, že Indie je dnes třetí nejsilnější ekonomikou. Docela jistě má třetí největší ekonomiku v Asii, to za druhým Japonskem a první Čínou.

Koncern VW nejspíš obcházel daňové zákony v Indii

K Indii se váže další aktuální zpráva. Tamní úřady vyzvaly německý automobilový koncern Volkswagen [VW], aby podal vysvětlení ohledně podezření z daňového nedoplatku 1,36 miliardy USD [cca 32,5 mld. Kč]. Podle agentury Reuters VW podezírají, že úmyslně zaplatil nižší dovozní daň na součástky k vozům značek Audi, VW a Škoda.

Indie rychle roste. Investory tlačí do výroby v zemi

Podle agenturních zdrojů by automobilce mohly hrozit sankce až 2,8 miliardy USD [cca 67 mld. Kč]. Nepovolené optimalizace se podle podezření dopustila indická pobočka Volkswagenu, společnost Škoda Auto Volkswagen India.

Volkswagen podle výzvy datované k 30. září dovážel „téměř celý“ automobil v nesmontovaném stavu. Indická legislativa v takovém případě automobilkám nařizuje zaplatit dovozní daň 30 až 35 procent. Volkswagen podle úřadů ale „nesprávně deklaroval a klasifikoval“ tyto dovozy jako jednotlivé díly, u nichž platil clo pět až 15 procent.

Analýza: BRICS má perspektivu. Společnou řeč ale nehledá snadno  

Nepovolené optimalizace se podle podezření dopustila indická pobočka Volkswagenu, společnost Škoda Auto Volkswagen India u modelů Škoda Superb, Škoda Kodiaq, Audi A4, Audi Q5 nebo Volkswagen Tiguan.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here