Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po desátém prosinci. Letos obě tato období potvrzují meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků celoročně stoupnout o více než pět procent.
Celkem se vánoční obraty tuzemských e-shopů můžou letos přiblížit k 70 miliardám korun. Ukazují to data Asociace pro elektronickou komerci [APEK]. Její výkonný ředitel Jan Vetyška říká, že nástup nákupů na internetu začal již v listopadu v období slev Black Friday.
„Zatímco v předchozích měsících se hodnota nákupů za výrobky v on-line prostoru pohybovala okolo 4,5 tisíce na zákazníka, v listopadu to už bylo přes šest tisíc,“ říká s tím, že na jednoho zákazníka připadalo v průměru pět nákupů.
A i to byl značný růst: „Alespoň jeden kus zboží v e-shopech pořídilo 89 procent lidí. Což je také nejvíce v průběhu celého roku.“
Aktuálně internetové obchody vyhodnocují druhý očekávaný vrchol vánoční sezony. Z dat Asociace vyplývá, že týden od 9. prosince naplnil předpoklady a blíží se dosaženými hodnotami Black Friday. Podle prvních odhadů opět padla hranice sedm miliard korun vydaných za zboží.
Podle Vetyšky by tak letos česká e-commerce mohla překonat loňský rok.
„Vypadá to, že oproti roku 2023 se prodeje zvýší více než o pět procent. Celkové obraty české e-commerce se tak budou blížit hranici 200 miliard korun. Při započítání zboží dodaného do ČR prostřednictvím on-line tržišť ze třetích zemí budou prodeje tuto metu dokonce výrazně překračoval,“ upřesnil.
E-shopy zjišťovaly, jak Češi vybírají dárky
Průzkum APEK nabízí ale i další data. Češi nakupují dárky často po konzultaci s tím, koho obdarovávají. Takových je 60 procent. Zhruba 36 procenta se rozhoduje „živelně“. A 35 procent dá na doporučení známých a rodiny či přímo na stránkách e-shopů [34 %]. Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě pouze 17 procent respondentů, influenceři jich údajně ovlivní jen pět procent.
„Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z našich oblíbených e-shopů,“ doplňuje Vetyška.
Podle něj letošek nahrává i opozdilcům, kteří dosud váhali s objednávkou dárků. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu i při nákupech provedených ve středu 18. prosince. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne.
„S nákupem pod stromeček na internetu bych už rozhodně neváhal. Nejen kvůli tomu, aby zboží dorazilo včas, ale i s ohledem na skladové zásoby. Ty se u nejpopulárnějšího zboží tenčí a je tak nejvyšší čas objednávat,“ nabádá k dalším nákupům na internetu Vetyška.
Lidé dají raději dárek než peníze
A je tu i další průzkum, tentokrát jednoho z mnoha tuzemských srovnávačů cen. Ten ukázal, že lidé raději dají blízkým na Vánoce dárek než peníze. Že peníze pod stromeček nepatří, se shodlo téměř 60 procent Čechů. Mají za to, že osobně koupený dárek vyjadřuje, že jsme si na výběru opravdu dali záležet a že obdarovaného známe a máme ho rádi.
I příjmy z prodeje bazarového zboží se daní, i když ne vždycky
Češi se při výběru dárků řídí nejen srdcem, ale i rozumem. Kromě osobního přístupu klademe důraz také na kvalitu a dlouhou životnost dárků, to uvedlo 62 procent dotazovaných. Poté se nejčastěji rozhodujeme i podle ceny a recenzí.
Průzkum rovněž potvrdil rostoucí trend online nákupů. Online koupí většinu svých dárků 47 procent lidí. Až zbytek případně dokupují v kamenných obchodech. Důvodem je pohodlí, a hlavně široký výběr zboží, který pomáhá s volbou originálního dárku.