Scholz žádá Evropskou komisi, aby zrušila dodatečná cla na čínská auta

2699
scholz
Německý kancléř Olaf Scholz naléhá na Evropskou komisi ve věci automobilového průmyslu. / Foto: Bundesregierung, Steffen Kugler

Německý kancléř Olaf Scholz [SPD] vyzval v dopise Evropskou komisi [EK], aby přijala opatření k podpoře evropského automobilového průmyslu. Žádá, aby EK zavedla pobídky na nákup elektromobilů a našla dohodu s Čínou v celním sporu.

O výzvě informuje list Süddeutsche Zeitung, jenž má znění dopisu k dispozici. Loni v říjnu Evropská unie [EU] zavedla dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. V reakci na to Čína omezila vývoz strategických surovin do Evropy a pohrozila zvýšením cel na všechny automobily, tedy i na ty se spalovacími motory, z Evropy do Číny.

Scholz předsedkyni unijní exekutivy Ursulu von der Leyenovou vyzval, aby hledala dohodu s Čínou, která by umožnila nedávno zavedená cla na dovoz elektromobilů z asijské země opět zrušit. Komise tvrdí, že Peking si náklady na výrobu elektromobilů uměle snižuje nespravedlivými subvencemi. Německo loni hlasovalo proti zavedení cel právě kvůli obavě z odvetných opatření. Navíc se ukázalo, že cla akcelerují čínskou výrobu v zemích EU.

My přece nemáme zájem se pustit s Číňany do křížku, říká Ivan Hodáč

Scholz apeluje i na oživení domácí poptávky. Podle něj jsou dodatečné pobídky k nákupu elektromobilů nezbytné. Na národní úrovni by chtěl „nebyrokratickou daňovou srážkou“ podpořit prodej elektromobilů vyrobených v Německu. Evropská komise by podle něj v tomto směru měla v krátké době přijmout „odpovídající iniciativu“.

Scholz se bere i za energeticky náročná odvětví

Kancléř tím upozorňuje na chřadnoucí německou ekonomiku. A varuje před dopady. Míra nezaměstnanosti v zemi se meziměsíčně zvýšila o 0,1 procenta na šest procent. Meziročně je podle něj počet nezaměstnaných o 170 000 vyšší. Výrazně přibylo i kurzarbeitu, tedy ochranného režimu pracovních míst.

Británie do celní války s Čínou u elektroaut nejspíš nepůjde

Německý kancléř Scholz, kterého v únoru čekají předčasné volby, se tak v dopise Evropské komisi přimlouvá i za energeticky náročná průmyslová odvětví. Oceláře by podle jeho představ měla Evropská unie podpořit v přechodu ke klimaticky příznivější výrobě.

Německé podnikatelské svazy hodnotí současnou situaci hůře než před rokem a příští rok vyhlížejí s obavami. Vyplývá to z průzkumu Institutu německého hospodářství v Kolíně nad Rýnem [IW Köln], který financují německé hospodářské svazy a podniky. Útlum německé ekonomiky pociťují i velké firmy s akciemi na burze, uvádí podle agentury DPA analýza poradenské společnosti EY.

„Německá ekonomika se nerozjede ani v roce 2025,“ uvedl ředitel IW Michael Hüther.

Průzkum ukázal, že z oslovených 49 podnikatelských svazů jich 31 označuje současnou situaci za horší než v roce 2023. Dvacet ze 49 svazů očekává v letošním roce nižší produkci, 16 jich naopak očekává nárůst výroby.

V Evropě zdražil plyn po vypršení dohody mezi Ruskem a Ukrajinou

Německé podniky zatěžují vysoké náklady na energie, náklady na pracovní sílu a materiál a nadměrná byrokracie. Kvůli tomu nedokážou držet krok s mezinárodní konkurencí, uvedl IW. Vývoz brzdí nejistá situace ve světě a investice váznou kvůli chaosu v domácí politice. Komise by podle Scholze měla umožnit státům EU energeticky náročné podniky i nadále dotovat kvůli vysokým cenám energií.

Politicky nejisté Německo

Německo čekají za necelé dva měsíce předčasné parlamentní volby. Jedním z hlavních témat předvolební kampaně bude hospodářská situace země. Podle současných průzkumů veřejného mínění není příliš pravděpodobné, že by Scholz dokázal obhájit svou funkci v čele německé vlády. Nahradí ho zřejmě kandidát opoziční konzervativní unie CDU/CSU Friedrich Merz.

Analýza: Předčasné volby v Německu rozhodnou i o Ukrajině

Německo, které má největší ekonomiku v eurozóně, se potýká s problémy již několik let. Jeho mohutný průmyslový sektor totiž ztratil přístup k levné ruské energii, zatímco hlad Číny po německých výrobcích už není tak velký, jak býval.

Ekonomika USA roste několikanásobně rychleji než v Německu

Po poklesu hospodářství v minulém a předminulém roce se však letos očekává návrat k mírnému růstu. Stav německé ekonomiky, dlouho považované za hospodářský motor Evropy, ale může dál zhoršit obchodní válka se Spojenými státy.

–ČTK/RED–

2 KOMENTÁŘE

  1. EU dotuje zemědělství s rozpočtového fondu EZFRV a EZZF. Rybolov je dotován z fondu ENRF. Rozvoj je dotován z fondu ERDF. Trh práce je dotován z fondu ESF. Z fondu CF jsou dotovány programy životního prostředí a dopravy. Pak tu máme fond EUSF, z kterého se dotují katastrofy. Vynechávám fondy SAPARD, PHARE, ISPA a dalších asi 12 000 dotačních titulů jednotlivých zemí. EU prolezlá dotacemi zavedla cla na dotovaná čínská auta. Člověk by očekával, že EU praští pěstí do stolu a řekne: „Děkujeme svatá Číno, že produkuješ levné, dotované elektromobily. Konečně se nám bude lépe dýchat.“ Paradoxně EU dotuje vlastní elektromobily, ale o tom se ve slušné společnosti nemluví.

    Co se týče dotací, ty evropské jsou vyčůraně vložené na konci – při prodeji elektromobilu, čímž je logicky zabráněno, aby na dotaci dosáhl kupující Tao-Ling z Jang-čou. Vždy na tuto dotaci dosáhne kupující z EU. Pojďme na to:

    Británie v roce 2011 začala dotovat elektromobily programem „Plug-In Car Grant“. Dotace činila 25% nákupní ceny a její zadávací podmínky byly ušity na míru značkám BMW i3, Chevrolet Volt, Citroen C-ZERO, Ford Focus Electric, Mia elektrické, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Peugeot iOn, Renault Fluence ZE, Zoe Renault, Smart Fortwo, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Vauxhall Amperaa Volvo V60 Plug-in Hybrid. Například Renault Kangoo Z.E. stál díky dotaci místo £16,990 pouze £13,592.

    Francouzi poskytují na elektromobily, nebo vozy s alternativním pohonem bonus do výše 7000 EUR. Žadatel o bonus musí doložit, že staré auto bylo nejméně deset let staré, vyřazené z evidence + potvrzení o sešrotování.

    V Německu mohli dostat ti, kdo si koupili elektromobil v ceně 40 001 eur až 65 000 eur (1,6 milionu korun), dotaci ve výši 5000 eur (123 000 korun). Tato dotace byla od ledna 2023 snížena na 3000 eur (74 000 korun). Tyto dotace německá vláda humorně stopla po rozsudku soudu, který v podstatě napsal, že 60 miliard EUR ukradla vláda z klimatického fondu, což jsou veřejné peníze a použila je v rozporu se zákonem, kde je přesně vyjmenované, na co jsou určené.
    Takže zazvonil zvonec a pohádkám o zlých dotovaných čínských autech je konec.

    • Tak politika, ne? Ten dotační socialismus se dotal do fáze, že se dva lumpové hádají, který z nich je ten větší lump. Ale ono je to dobře. Čím větší chaos, tím blíže je tomu konec. Jednoho dne to bude neudržitelné, pokud se Doníkovi v USA podaří rozjet své hospodářské plány. To si EU hospodářsky ani neškrtne a pak se voliči probudí, protože dotace jsou peníze sebrané druhým.
      Ono to začíná být vážné i když se politici před voliči tváří, že je vše vcelku pořádku. Ale když se podrobně podíváte, co dělají, tak panikaří. Kdy to bylo, aby Němec volal do Bruselu a žadonil? Že to jinak bude těžký hospodářský průšvih. A ten nárůst přeferencí pravicových stran. Třeba Rakousko. O tom se zde nepíše, ale když si promluvíte s rodilým Rakušanem, který v tom žije, tak je tam velké haló. Třeba bývalá Haiderova strana, která je tam brána jako u nás SPD má v některých oblastech tolik, že Babiš u nás je se svými preferencemi proti nim úplný žabař. V Nizozemí zase nebyli schopni bez Wilderse vládu vůbec sestavit.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here