ÚOHS dotlačil Google ke změně v oblasti komerce

36
google
Ilustrační foto: Freepik.com

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže [ÚOHS] loni prošetřoval možné zneužití dominantního postavení ze strany společnosti Google CR, s.r.o. a její mateřské společnosti Google International LLC a společnosti Google Ireland Ltd.

Šetření úřad ukončil poté, kdy technologická společnost sama provedla ve své službě Google Merchant Center [GMC] změny. Stěžovateli, jehož podnět úřad prověřoval, Google pozastavil účet, který využíval na propagaci prodeje investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství. A to přesto, že stejné či obdobné zboží jiných subjektů ve službě GMC inzeroval ostatním.

„Stěžovatel na danou situaci Google upozornil přes k tomu určený nástroj Google, ale k nápravě nedošlo,“ uvádí ÚOHS ve své zprávě.

Antimonopolní úřad předběžným šetřením následně zjistil, že online prodej investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství silně závisí na službách GMC. A dále, že se v této službě skutečně nachází nepodporovaný obsah nabízený jinými soutěžiteli na dotčeném trhu. Následně technologický gigant na vyžádání ÚOHS implementoval nápravná opatření. Úřad tak nezahájil správní řízení a případ uzavřel prostřednictvím soutěžní advokacie.

Jak funguje GMC

Možné zneužití dominantního postavení Úřad spatřoval zejména v uplatňování rozdílných podmínek. To při shodném nebo srovnatelném plnění služby GMC vůči účastníkům trhu. Některé z nich v hospodářské soutěži Google znevýhodňoval.

Společnost Google provozuje zdarma službu GMC [služba označovaná „Nákupy“, pozn. red.]. Ta slouží jako centrální databáze informací o propagovaném zboží. Zároveň v ní dochází k odhalování chyb a opravování údajů a metadat o zboží těch, kteří ji využívají.

HK ČR: Prvostupňovou agendu ve státní správě svěřme AI

Aktivní účet ve službě GMC je nezbytnou podmínkou k placené produktové propagaci, která se uskutečňuje přes službu Google Ads. Některé typy zboží však GMC nepodporuje a neinzerují se přes ní. Například zboží s proměnlivou cenou. Což platí i pro investiční kovy v kategorii „Měna“.

ÚOHS dotlačil Google ke změně

Antimonopolní úřad zjistil, že podmínky služby GMC technologický gigant uplatňoval nekonzistentně a diskriminačně. Některým subjektům umožnil inzerovat nepodporovaný obsah, jiným to neumožňoval. Byť šlo o identické zboží a firma věděla o tomto problému.

„Uvedené jednání vytvořilo významně nerovné podmínky na online trhu s investičním zlatem a stříbrem a jejich příslušenstvím v České republice. Takové uplatňování dotčené podmínky má přímý dopad na hospodářskou soutěž mezi soutěžiteli a ve svém důsledku omezuje možnost volby konečným spotřebitelům,“ konstatoval ÚOHS.

Benjamin Lucas: Hospodářský růst podpoří AI. Nebude to ale hned

V reakci na vyžádání Úřadu Google přijal několik opatření takzvaně „za účelem rozptýlení obav úřadu“. Provedl revizi klíčových slov pro detekci vybraného obsahu ve službě GMC. Dále přistoupil k manuální kontrole záznamů v dané službě a proškolil personál spravující službu GMC.

–RED– 

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here