Uvalení sankcí není jednoduchá záležitost. Je to tah na geopolitické šachovnici, jenž významně ovlivňuje i lodní dopravu. Otázku sankcí v námořní dopravě řeší v aktuálním komentáři šéfredaktor Lloyd´s List Richard Meade.
Když přijde na scénář „co by kdyby…“, lodní doprava si vždy žádá představivost. Pokud se mohlo něco pokazit, docházelo k tomu permanentně. Ale jak řekl Mark Twain, lodní katastrofy se ne vždy opakují, ale obvykle rýmují. Dnes je to ale přece jen složitější.
Jak rejdaři vidí svoji pozici na geopolitické šachovnici? Například Mike Lewis, výkonný šéf německého dovozce Uniper, je pochopitelně nervózní z toho, aby Moskva nedala svým spojencům pokyn, aby zabavili jeden z jeho tankerů na zkapalněný plyn.
Firma Uniper bývala před rokem 2022 největším unijním odběratelem ruského plynu. Ale od té doby, kdy ruský soud loni Lewisově firmě a několika dalším lodním firmám uložil „politicky motivovanou“ pokutu ve výši 14 miliard eur, německý Uniper je pokaždé nejistý, zda jeho lodě dorazí do přístavu.
V Evropě zdražil plyn po vypršení dohody mezi Ruskem a Ukrajinou
Dnes je samozřejmě absurdní představa, že by se třetí země ujala takového úkolu, ale žijeme v nepředvídatelném světě. A jak praví staré úsloví, „to, že jsi paranoidní neznamená, že po tobě nejdou.“ Není důvod si myslet, že v ohrožení jsou pouze Evropané.
Čínské nové lodě
V Číně se tento týden konala velkolepá oslava spuštění nové lodi na vodu. Panovala velká snaha utajit její majitelskou strukturu. To znamená, že není jasné, kdo s touto lodí vstupuje do mezinárodního obchodu. Předpokládané obavy v tomto případě plynou z hrozeb USA ve formě cel, sankcí nebo ze zatím nedefinovaných rozmarů zvoleného amerického prezidenta.
Z toho plyne, že nedůvěra a podezírání nyní roste i v námořní dopravě. Skutečnost, že americké ministerstvo obrany označilo největšího světového rejdaře, firmu Cosco, jako čínskou armádní firmu, nemusí být přímou sankcí. Co ale přinesou důsledky tohoto označení, na to není třeba velké fantazie.
Skutečnost, že to téměř okamžitě vedlo v přístavech čínské provincie Šan-tung k rychlé reakci a vyhlášení zákazu kotvení amerických lodí, napovídá, že spekulace kolem scénáře „co by kdyby“ se naplňují. Veškerá pozornost se nyní upírá k těmto přístavům a lodím rejdařství Cosco a čeká se, co bude následovat.
Stoupnou poplatky za lodní dopravu?
Pokud budou lodě Cosco sankcionovány, jak se stalo nakrátko v roce 2019, kdy je USA formálně sankcionovaly po dobu několika měsíců, prudce vzrostou poplatky za tankery. Stejně tak reakce čínských přístavů odmítajících americké sankcionované lodě bude mít významný vliv na provoz a pravděpodobně způsobí návrat legálních tankerů a omezení šedé flotily.
Existují i mnohá varování, že teď mohou nastat oba scénáře. A nezapomínejme, že dva týdny před tím, než se Trump vrátí do Bílého domu, vstupujeme do období politických změn, kdy se může stát snad všechno. Zdá se, že nastal čas představit si nepředstavitelné, protože se blíží scénář „co by, kdyby…“
Richard Meade, šéfredaktor Lloyd´s List, přeložil –AM–