Firmy či osoby s povinně zřízenou datovou schránkou podávají i přiznání k dani z nemovitosti finančnímu úřadu touto cestou. Přiznání k dani se podává, jen pokud došlo v předchozím roce 2024 u nemovitosti k nějaké změně.
Úpravy vyplývající ze zákona, jako jsou změny sazby daně, ceny půdy, koeficientů, zániku osvobození nebo změny místní příslušnosti, nejsou důvody k podání přiznání k dani z nemovitých věcí. Zákonné změny zohlední v již dříve vyměřené dani finanční úřad.
„Povinnost podat daňové přiznání za rok 2025 se týká poplatníků, kteří v roce 2024 pořídili novou nemovitost, některou svou nemovitost prodali nebo provedli její úpravy ovlivňující výši daně. Například přístavby nebo změny ve využití,“ vyjmenovává důvody k podání přiznání mluvčí Generálního finančního ředitelství [GFŘ] Patrik Madle.
Upozorňuje i na některé změny, které přinesla loňská novela s účinností od 1. ledna 2025.
„Část těchto změn zohlední v systému přímo správci daně a projeví se tedy v daňové povinnosti automaticky, několik z nich však může vyvolat povinnost podat daňové přiznání,“ vysvětluje Madle.
Vlastníky nemovitostí proto odkazuje na podrobný přehled Finanční správy ČR [FS ČR] o tom, kdo podává daňové přiznání na zdaňovací období roku 2025 právě z důvodu novely zákona o dani nemovitých věcí.
Nicméně i letos platí, že daňové přiznání poplatníci podávají nejpozději do 31. ledna 2025.
Daňové přiznání k dani z nemovitosti
Přiznání k dani z nemovitých věcí je mezi daněmi speciální tím, že se podává vždy na období toho roku, na který se přiznává. To znamená, že do 31. ledna 2025 se podává na zdaňovací období roku 2025. Na rozdíl od většiny jiných daní, které se podávají za uplynulá zdaňovací období.
Dani z nemovitosti u nás podléhají pozemky na území ČR zapsané v katastru nemovitostí. A dále budovy – dokončené nebo užívané – bez ohledu na to, zda jsou zapsány v katastru nemovitostí.
Obecně se povinnost podat daňové přiznání za rok 2025, to do 31. ledna, týká poplatníků, kteří v roce 2024 pořídili novou nemovitost. Anebo některou ze svých nemovitostí prodali nebo provedli její úpravy. Což také ovlivňuje výši daně. Nejčastěji jde například o přístavby nebo změny v jejím využití. Daňové přiznání se podává i v případě přijetí nějaké nemovité věci darem, zděděním nebo naopak jejím prodejem či darováním. Důvod pro podání přiznání je například i to, že se nemovitost začne používat pro podnikání.
Kraje a obce si na nedostatek peněz rozhodně stěžovat nemohou
Přiznání se podává na územním pracovišti krajského finančního úřadu, v jehož obvodu se nachází daná nemovitost.
Daň z nemovitosti je splatná do konce května. Při daňové povinnosti vyšší než 5 tisíc korun se dá rozdělit do dvou splátek. První musí poplatník uhradit do konce května a druhou nejpozději do konce listopadu.
Jak podat daňové přiznání
Podle FS ČR je nejsnazší způsob podání přiznání k dani z nemovitosti elektronicky na portálu MOJE daně. Do této webové aplikace se automaticky nahrají dostupné údaje z finančního úřadu a katastru nemovitostí. Z této aplikace je možné přiznání úřadu i odeslat. Stejně tak se dá vyplnit daňového přiznání v elektronickém formuláři dostupném na Daňovém portálu FS ČR v „Elektronická podání pro Finanční správu. Formulář je možné odeslat i datovou schránkou i ho vytisknout a odevzdat na podatelně finančního úřadu.
Pro osoby, co nemají povinnost komunikovat z úřady datovou schránkou, se nabízí ještě vyplnit formulář v listinné podobě. Ten je dostupný přímo na úřadech.
A jako každý rok i letos vyjedou pracovníci úřadu se specializací na zdanění nemovitostí na konci ledna do terénu. Podle generální ředitelky FS ČR Simony Hornochové se chystá kolem 330 výjezdů do obcí.
„Výjezdy do obcí jsou mezi občany velmi oblíbené. Oceňují zejména možnost získat osobní pomoc s daňovými záležitostmi přímo ve své obci,“ uvedla k výjezdům Hornochová.
Obce, města a kraje hromadí peníze na účtech. A tak méně investují
V posledním lednovém týdnu se navíc na všech finančních úřadech prodlouží úřední hodiny.
„Na místě budou zaměstnanci finanční správy připraveni asistovat s vyplněním formuláře, vysvětlit jednotlivé položky a samozřejmě v rámci své odbornosti odpovídat na otázky,“ dodává k rozšířeným službám Patrik Madle z GFŘ.
Prodloužené úřední hodiny budou platit od 27. ledna do 3. února 2025:
- Pondělí až čtvrtek: 8:00 – 17:00
- Pátek: 8:00 – 14:00
Konzultační telefonní linky budou dostupné od 27. do 31. ledna 2025 v časech:
- Pondělí až čtvrtek: 8:00 – 17:00
- Pátek: 8:00 – 14:00
Seznam obcí, do kterých se vydají specialisté na zdanění nemovitostí, včetně míst a časů, je dostupný na následujícím odkazu.
–VRN–