Tisíce námořníků zůstávají na takzvaně opuštěných lodích bez vyplacené mzdy a možnosti vrátit se domů k rodinám. Majitelé lodě ponechají v přístavu a posádka bez příslušných dokladů nemůže vystoupit na pevninu.
Na lodích, k nimž se jejich majitelé nehlásí, se nyní nachází asi tři tisíce námořníků. Nejhorší případy představují posádky, které jsou týdny bez dodávky potravin a čerstvé vody. Námořníci doslova přežívají na tmavých lodích bez elektrického proudu. Někteří z nich strádají na takových lodích dokonce celá léta. Uvádí to analýza Spojených národů [OSN], kterou má k dispozici agentura Associated Press [AP]. A rozebírá ji v článku Fleet of abandoned ships is growing, leaving more sailors stacu at sea.
Podle mezinárodních konvencí jsou jako opuštění považováni námořníci na lodích, na kterých nedostali zaplaceno za dva nebo více měsíců. Jsou bez zásob základních potřeb nebo s nimi majitel lodi přerušil komunikaci. Jejich počty podle OSN rok od roku rostou.
„Jedinou pákou, kterou mají námořníci k dispozici, je zůstat na palubě do té doby, než dostanou zaplaceno,“ vysvětluje Helena Meldrumová, lodní inspektorka Mezinárodní federace dopravních dělníků, která zastupuje práva námořníků.
Týká se to hlavně malých rejdařství, která obsluhují méně výnosné mořské trasy. Mnoho jejich posádek zůstává bez prostředků na desítky let starých rezavých lodích. Vlastníci lodí pocházejí nejčastěji ze Spojených arabských emirátů, Turecka, Egypta a Saúdské Arábie.
AP zjistila, že rejdaři, vlastníci lodí, často přestávají námořníkům platit kvůli vysokým nákladům nebo nedostatku obchodních příležitostí. Majitelé pak loď ponechají v přístavu a její posádka bez příslušných dokladů nemůže vystoupit na pevninu.
Uvízlí námořníci nejen v amerických přístavech
Vlády a organizace mohou podle Meldrumové o opuštěných lodích informovat Spojené národy, které ověří základní údaje a osloví vlastníka a příslušné úřady ve snaze situaci vyřešit. Praxe je ale obtížnější. Meldrumová nedávno vyzvala úřady, aby na palubu tří nákladních lodí provozovaných čínskou společností Friends Shipping dodaly potraviny, palivo a finanční prostředky. Posádka lodi Sister 12, která nyní kotví v pobřežních vodách Jemenu, je na palubě už více než jeden rok bez peněz.
„Jsou vlastně na lodi uvězněni,“ uvedla Meldrumová.
Abdul Razzaq Khaliq, syrský námořník z lodi, která uvízla v amerických přístavech, zase napsal přes WhatsApp, že je loď zavšivená a posádka se musí mýt v mořské vodě. Na fotografiích a videích, které zaslal AP, je vidět, jak z kohoutků teče hnědá voda, palubu pokrývá rez a k dispozici jsou jen plesnivé potraviny.
„Na palubě nejsou potraviny, ani voda, ani život,“ napsal námořník.
Rejdařství Friends Shipping, které sídlí v Turecku a Dubaji, má ve flotile více opuštěných lodí. Devatenáct z 22 lodí jeho flotily OSN označila jako opuštěné. Je však možné, že některé z těchto lodí majitelé už prodali. Sloganem rejdařství je „Zmenšujeme svět.“
Meldrumová uvedla, že Friends Shipping najímá námořníky, kteří o její pověsti nemají tušení. Pak je ponechají v tak svízelných podmínkách, že ti při první příležitosti z lodí dezertují i bez mzdy. Následně rejdař najme novou posádku a vše se opakuje.
Na otázky AP ohledně opuštěných lodí a stavu jejich posádek Friends Shipping nereagovala. Kdosi pak ale zaslal prostřednictvím WhatsApp z Turecka zprávu, že posádce Sister 12 dodali zásoby a že všichni námořníci z ní budou odvezeni.
Co říkají mezinárodní úmluvy
AP uvádí, že navzdory mezinárodním úmluvám a právům dělníků je jen málo možností, jak přimět vlastníky lodí k zodpovědnosti. Lodě vlastníci často registrují ve fiktivních firmách a plují pod vlajkami zemí, které s nimi nemají nic společného. Například pod vlajkami Panamy, Palau a Tanzanie se registrovaly tucty lodí, které dnes OSN považuje za opuštěné.
OSN přitom uvádí, že registrace vlajky je prvořadá v případě potřeby pomoci repatriovat námořníky, zajistit jim potraviny a lékařskou pomoc. Dodatek ke Konvenci o práci na moři OSN podepsalo více než 90 států. Dokument vyžaduje, aby státy, pod jejichž vlajkami jsou lodě registrovány, požadovaly po rejdaři několikaměsíční pojištění mezd. A to přesně pro ty případy, kdy nezvládne další provoz rejdařství.
Podle agentury AP sice roční přírůstek opuštěných lodí ukazuje, že stále více námořníků nahlašuje zneužívání ze strany zaměstnavatelů. Přesto celková čísla neodrážejí jejich skutečný počet. Případy, které se objevují, jsou podle AP zřejmě důsledkem rostoucích nákladů v lodní dopravě.
Michal Achremenko
Stát, na jehož území loď kotví, by měla mít právo loď po měsíci nebo dvou zabavit a bylo by pořešený.
Ale nemá.