Češi se na konci roku rozjeli v utrácení, ukazují maloobchodní tržby

27
maloobchodni_trzby
Internetovým a zásilkovým obchodům loni v prosinci tržby vzrostly o 18,2 procenta. / Ilustrační foto: Redakce FinTag

Už i maloobchodní tržby v Česku se dostávají na úroveň před pandemií covidu v roce 2019. Loni v prosinci se reálně meziročně zvýšily o 6,2 procenta. Za celý rok 2024 pak stouply o 4,6 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].  

Meziročně se tržby v maloobchodu loni v prosinci zvýšily reálně o 6,2 procenta. Na zvýšení tržeb v prosinci se podílel prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží, například kosmetiky a potravin. Tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží v prosinci vzrostly shodně o 8,1 procenta a za potraviny o 2,7 procenta.

Meziměsíčně v prosinci maloobchodní tržby reálně stouply o 1,2 procenta. Maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží stouply o 1,5 procenta, za potraviny o 1,1 procenta a za pohonné hmoty o 0,2 procenta. Naopak tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně klesly o 0,5 procenta a meziměsíčně o procento.

„Za celý rok 2024, kdy maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 procenta, nejvíce k růstu přispěl prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

„Růst v sektoru maloobchodu by měl pokračovat i letos a příští rok. Směrem nahoru ho potáhne především poptávka domácností, opačným směrem bude působit lehce zvýšená inflace a zmírnění mzdového růstu spolu s mírným zvýšením míry nezaměstnanosti,“ uvedl analytik České spořitelny Jiří Polanský.

Za celý rok 2024 tržby v maloobchodě reálně meziročně stouply za nepotravinářské zboží o 6,1 procenta, za pohonné hmoty o 5,1 procenta a za potraviny o 2,4 procenta.  Za prodej a opravy motorových vozidel tržby vzrostly o 1,2 procenta.

Analytici: Maloobchodní tržby v prosinci a v roce 2024

„Spotřebitelé se na konci roku rozjeli v utrácení,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Podle něj dnes zveřejněné prosincové výsledky maloobchodu potvrzují silnou spotřebitelskou poptávku v závěru roku.

Meziměsíčně tržby v prosinci 2024 nejvíce vzrostly prodejcům:
  • Počítačových a komunikačních zařízení: +2,4 %.
  • Výrobků pro domácnost: + 1,4 %.
  • Výrobků pro kulturu a rekreaci: +1,2 %.
  • Naopak nedobře dopadli prodejci ve stáncích a na trzích [-1,7 %], pohonných hmot [0,2 %] a potravin ve specializovaných prodejnách [0,3 %].

„Meziroční tempo přesahující šest procent samozřejmě ohromuje, avšak významně se zvýšily i očištěné tržby v obchodech meziměsíčně. Jsou sezónně očištěné, tak si na Vánoce nehrají. Svoji roli nejspíš sehrály slevy, které zákazníci dlouhodobě vyhlíželi,“ uvedl Dufek.

Meziročně si v prosinci největší růst tržeb připsali obchodníci:
  • S kosmetickými a toaletními výrobky: +13,2 %.
  • Pohonnými hmotami: +8,1 %.
  • Oděvy a obuví: +4,4 %.
  • Naopak nedobře dopadli prodejci ve stáncích a na trzích [-9,3 %], potravin ve specializovaných prodejnách [-0,5 %] a ICT zařízení [-0,2 %].

Jako pozitivní Dufek označil, že se loni v prosinci konečně reálné tržby v obchodech dostaly nad úroveň roku 2019. I když spotřeba domácností nejspíš ještě nikoliv, protože ta je přeci jen širší, a ne všechno lidé utratí v obchodech.

„Při srovnání s rokem 2019 stále platí, že Češi výrazně omezili nákupy oblečení a obuvi. Asi ne náhodou, když je drahé i ve srovnání s celou EU. Vypadá to tak, že co obchody nenaženou objemem prodaného zboží, to naženou cenami,“ doplnil.

Obchodníkům pomohly Vánoce

„Naděje, které jsme vkládali do loňských Vánoc, se naplnily,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Maloobchodní tržby podle něj sice již byly před loňským prosincem na vzestupné trajektorii, nicméně nerostly nijak oslnivě. V některých měsících i klopýtaly, to navzdory reálnému růstu mezd.

Češi se ve spotřebě vrátili do roku 2019, ukazují tržby obchodníků

Za hlavní brzdu větších útrat domácností Hradil považuje poněkud chladnou spotřebitelskou náladu. Právě Vánoce, jak uvedl, se pro část domácností staly příležitostí k uvolněnějším útratám. A toho nemálo z nich s chutí využilo.

„Přesto zdůrazním, že i když meziroční statistiky vypadají pozitivně, jsou nadále ovlivněny nízkou srovnávací základnou z roku 2023. S větším odstupem si nelze nevšimnout, že tržby zůstávají na podobných úrovních, na jakých byly na podzim roku 2019, a Češi tak stále spíše dohánějí prosperitu ztracenou v následné inflační krizi,“ doplnil.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here