Šéf maloobchodní sítě Made in America vítá nová americká cla

63
made_in_america
Pořádat ‚obchodní zájezdy‘ do obchodů Made in America Store se stalo součástí prodejní politiky podniku Marka Andola. / Foto: Made in America Store

Tento rok oslaví podnikatel Mark Andol 15. výročí od založení své maloobchodní sítě Made in America Store se sídlem v Elmě nedaleko města Buffalo. Říká, že jeho podnikání se rýsují lepší podmínky spolu se zavedením cel na dovoz zboží do USA.

Informuje o tom Alliance for American Manufacturing [AAM]. Aliance vznikla v roce 2007 za účasti odborů jako nezisková, ale i nestranná organizace na podporu obchodu v Americe.

AAM píše: Začalo to tím, když se Andolův podnik General Welding and Fabricating v roce 2008 zmenšil o polovinu kvůli konkurenci z Číny. Tehdy uzavřel dvě ze čtyř svých továren a propustil polovinu zaměstnanců. Mark Andol chtěl zabránit odlivu výrobních kapacit, zániku výroby zboží americké produkce i úbytku pracovních příležitostí. A tak rozjel maloobchodní síť, která prodává pouze výrobky amerického původu. Svůj podnik pojmenoval Made in America Store.

„Všichni mi to vymlouvali, ale já na ně nedbal,“ říká dnes osmapadesátiletý Andol.

Andolova cesta k novému podnikání v maloobchodě z něj udělala mluvčího a encyklopedii spotřebního zboží, které bylo vyrobeno výhradně v USA. Samozřejmě, že zažil vzestupy a pády, ale velmi slibně podle něj vypadají vyhlídky na příští roky.

„Nepotřebujeme lodní kontejnery. Nakupujte místní výrobky. Podporujte zemi, v níž žijete. Cel se nebojte. Kupujte Made in America. Dovážené zboží mu nemůže konkurovat,“ vyjadřuje svůj náhled na věc podnikatel.

Analýza: Ceny ropy klesají. Může za to Donald Trump

Jeho obchodování podle něj snad podpoří otevření prodejny ve Washingtonu DC. A také věří, že současná Trumpova iniciativa ohledně zvýšení cel podpoří jeho myšlenku Made in America.

„Nově zavedená cla zvýší cenu zboží z dovozu a pomohou růstu prodeje zboží vyrobeného v Americe,“ vyjasňuje svůj náhled.

Co vlastně udělal Mark Andol

Když Mark Andol v Elmě otevřel v roce 2010 svůj první obchod, měl na skladě asi jen 50 položek zboží, které byly vyrobeny hrstkou amerických výrobců. Přátelé a rodina ho označili za snílka, který jen ztrácí čas. Tvrdili, že se lidé nezajímají o to, kde bylo vyrobené zboží, které nakupují. O deset let později už ale měl na skladě 15 000 položek od domácích dodavatelů.

Andolův podnik se etabloval jako dodavatel větším obchodníkům. Stále si ale drží svůj charakter a původní podnikatelský záměr.

„Stačí, když mají pro naše zboží i jen malý prostor, jediné, co po nich chci, aby ho zřetelně oddělili a označili jako zboží 100% vyrobené v USA, ´Made in America´,“ vysvětluje Andol.

Toto zboží se takto prodává ve více než 20 maloobchodech po celých USA, ve Wisconsinu, Virginii, Michiganu, Arkansasu a také v Karolině.

„Pomáháme jim doplňovat sortiment a mohou si od nás koupit třeba jen dvě lahve pálivé omáčky namísto celé palety. Dohoda s nimi je snadná,“ říká majitel podniku.

Zájezdy autobusem do prodejny na americké zboží

Andol začal svážet i zákazníky z širokého okolí do své prodejny v Elmě. Najímá si na to autobusy. V prodejně jim atraktivní formou představí, co všechno se v USA vyrábí a umožní jim to koupit. V jeho autobusech se lidé baví a dozvídají o účelu odbytu amerického zboží. Do autobusu se vejde 56 lidí, kteří stráví v obchodě asi tři hodiny a velmi se při tom baví.

Vyhoštěním Dominika Čipery skončil český podnikatelský zázrak

„Dávám si na tom záležet. Všem podám ruku, vyprávím svůj příběh a je mi s nimi dobře. Rádi poznávají, co všechno Američané vyrábějí. Hodně našich zákazníků je z věkové skupiny 50 až sto let. A dobře si pamatují věci, které se ve Spojených státech vyráběly,“ říká Andol.

Autobusy přijíždějí z celé země a cenu za nejdelší cestu obdrželi návštěvníci ze San Diega.

„Autobusové ´zájezdy´ si vedly dobře, ale pak i těm pandemie vystavila stopku. Během pandemie jsme pronajímali pouze jeden autobus, ale loni už jich bylo 220. Za úspěch budu považovat, jestli jich letos bude 500. To je náš cíl,“ vypráví.

Maloobchodní prodeje v Americe

AAM si všímá i změny maloobchodního prodeje s příchodem pandemie covidu. Ta si vybrala svoji daň z obratů kamenných prodejen, ale o to více se zvýšily prodeje na internetu.

„Během pandemie byly naše webové stránky doslova zahlceny poptávkou,“ říká Andol a dodává: „Prodali jsme přes ně zboží za milion dolarů. Protože všichni seděli doma a nakupovali on-line.“

HDP: Nůžky mezi Evropou a Amerikou zůstávají dál rozevřené

Výsledek se dostavil v podobě uzavření několika prodejen společnosti, protože do nich nikdo nechodil. Dalším důsledkem pandemických let byly menší prodejny, které Andol otevřel na západě státu New York. Zpočátku byly součástí existujících obchodních center.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here