Automobilka Tesla už doplácí na politické aktivity Elona Muska

20180
Tesla
Elon Musk oslavuje inauguraci Donalda Trumpa 47. prezidentem USA. / Foto: Redakce FinTag

Tesla rozjela revoluci v automobilovém průmyslu a dlouho dominovala trhu s elektroauty. Teď ale čelí obtížím. Propadají se jí tržby a dobrou službu jí nejspíš nedělá politické angažmá jejího zakladatele a majoritního akcionáře Elona Muska.

„Největší problémy Tesly v roce 2025 nebudou technologické – půjde o obraz v očích veřejnosti. Politické angažmá Elona Muska v Trumpově administrativě se už dnes negativně odráží na tržbách, věrnosti značce i důvěře investorů,“ píše ve svém komentáři na FinTag hlavní investiční stratég Saxo Bank Jacob Falkencrone.

A pokračuje: Akcie Tesly mají za sebou jízdu jako na tobogánu. Po amerických volbách sice stouply o víc než 50 procent, ale od prosincového maxima už o 25 procent klesly. Investory totiž znervóznily slabé čínské a evropské tržby. A čím dál více pozornosti si získávají Muskovy politické postoje.

Evropský trh s elektromobilitou je na vzestupu, ale Tesla z toho nic nemá. V Německu se její tržby letos v lednu propadly o 59 procent a ve Francii o 63 procent. Dokonce i v Británii klesly o osm procent. V čem je problém? Tržby Tesly se sice rapidně snížily, ale celkový objem prodeje elektromobilů v Německu vzrostl o 54 procent. Důvod? Tržní podíl Tesly si mezi sebe v Evropě rozdělují Volkswagen, Seat a BMW.

Elon Musk vsadil na Trumpa hodně. Vydělá, nebo prodělá?

Jsou tu ale i další potíže. Například Muskova otevřená podpora pravicové Alternativy pro Německo [AfD] odrazuje některé ze zákazníků. Někteří majitelé vozů Tesla v Evropě si dokonce začali na svá auta lepit samolepky, na nichž stojí – Tohle jsem si koupil, ještě než Elonovi přeskočilo!

Tesla ztrácí v Číně i v Americe

V Číně tržby Tesly letos v lednu propadly o 11,5 procenta. Naopak konkurenční čínská automobilka BYD zaznamenala nárůst tržeb o 48 procent. Hlavními důvody jsou technologie a cena. BYD nabízí pokročilé funkce automatického řízení s využitím AI za zlomek ceny nabídky od Tesly. Zejména pro čínské spotřebitele je proto atraktivní alternativou. Tesla navíc v Číně čelí překážkám od úřadů. Ty zpozdily praktické nasazení samořiditelných technologií. Naopak čínskou automobilku BYD tamní vláda v této věci podporuje.

Potíže Tesly se objevují i na jejím domácím trhu v USA. V Kalifornii jí loni klesly tržby o dvanáct procent. Klesaly již páté čtvrtletí po sobě. To je důležitý varovný signál, protože právě Kalifornie byla v minulosti pro Teslu nejsilnějším trhem.

Co je příčinou? Růst konkurence ze strany tradičních automobilek, jako jsou Ford, GM a Rivian. Ty na trh uvedly atraktivní nové modely elektromobilů za konkurenceschopné ceny. V levicových státech, jako je Kalifornie, navíc mnohé kupce odradily Muskovy politické preference. Čímž se dostáváme k dalšímu „problému“, jímž je sám Elon Musk.

Ford: Hybridní vozidla mají větší popularitu než čisté elektromobily

Z aktuálních průzkumů společnosti Stifel vyplývá, že pokles obliby Tesly mezi zákazníky o několik procent, zejména v Evropě a částech USA, je přímý důsledek Muskových politických postojů. A není to paradox, když víme, jakou politickou orientaci mají fanoušci Tesly?

Zpočátku byl Muskův blízký vztah s Trumpovou administrativou vnímán jako potenciální výhoda, zejména kvůli možnému zmírnění regulace v oblasti samořiditelných vozidel. Ovšem poté, kdy americká vláda nečekaně zrušila plán budování sítě nabíječek pro elektromobily za pět miliard dolarů [cca 120 mld. Kč], je jisté, že se to negativně podepíše na výsledcích Tesly. Také evropské úřady zaujaly k Tesle odmítavější postoj, patrně v reakci na rostoucí angažovanost Muska v americké politice.

Důvěra investorů ochabuje

Akcie Tesly si sice pořád stojí lépe než před rokem, ale ve srovnání se zbytkem trhu si teď dobře nevedou. Investoři jsou čím dál nervóznější z toho, jak Elon Musk tříští svou pozornost – Tesla, SpaceX i Neuralink a konečně i vládní angažmá v administrativě Donalda Trumpa. Někteří analytici již dokonce považují Muska spíše za rizikový faktor než za výhodu. A to přesto, že tržní nacenění Tesly je v porovnání s tradičními automobilkami stále extrémně vysoké.

Vývoj ceny akcií automobilky Tesla od 11.11. 2024 do 14.2. 2025

[Zdroj: xStation]

I když je Tesla dlouho členem Velké sedmy, hlavních technologických amerických akcií, v letošním roce má ovšem z celé skupiny nejhorší výsledky. Od prosincového maxima akcie Tesly poklesly o 25 procent. Z Velké sedmy si aktuálně vedou nejhůř. Ostatní firmy jako Microsoft, Apple či Nvidia dál rostly. I když je pravda, že Nvidia klopýtla v momentě, kdy čínský DeepSeek představil svého chatbota R1, jenž využívá umělou inteligenci.

Čínský DeepSeek zaskočil Západ i investory. Co bude dál, se uvidí

Na druhou stranu i po propadu zůstává Tesla zdaleka nejdražším akciovým titulem Velké sedmy. Obchoduje se na zhruba čtyřnásobek průměrného forwardového poměru P/S zbytku skupiny. Proto se investoři bojí, že je nacenění Tesly vzhledem ke zpomalení růstu a dalším rizikům pořád příliš vysoké. Wall Street navíc zůstává nejednotný. Asi polovina analytiků podle agentury Bloomberg doporučuje akcie Tesly dál kupovat, zatímco druhá polovina radí čekat či prodávat.

Dokáže Tesla obrátit o 180°?

Navzdory aktuálním problémům Tesla rozhodně není ze hry. V tomto okamžiku je jejím největším problémem cena vozů. Konkurence nabízí levnější elektromobily a Tesla s nasazením modelu pro opravdu masový trh příliš nepospíchá. To se ale může brzy změnit. Firma má v plánu přijít do poloviny roku s elektromobilem pod 30 000 USD [cca 720 000 Kč]. Což by výrazně zvedlo poptávku na trzích citlivých na cenu. Při správném provedení by to mohlo Tesle pomoci znovu nastartovat růst a získat zpátky ztracený tržní podíl.

Výsledky Tesly ukázaly katastrofu. Pomoci jí mají nová levná auta

Důležitý je i autonomní řízení FSD [Full Self-Driving] a robotaxi. Musk opakovaně tvrdil, že do budoucna bude nejhodnotnějším segmentem Tesly podnikání právě v oblasti samořiditelných vozů a robotaxi. Navzdory úředním obstrukcím a skeptickým spotřebitelům plánuje Tesla spustit ještě letos komerční robotickou taxislužbu.

Vůz bez volantu a pedálů. Tak vidí automobilka Tesla budoucnost

A dále: Když odhlédneme od elektromobilů, zjistíme, že si Tesla dobře vede hlavně v energetice. Lze očekávat, že tržby z produktů Powerwall a Megapack vzrostou v letošním roce o 50 procent, a zajistí firmě stabilní zdroj příjmů.

Stát vyplácí dotace, aby si podnikatelé kupovali elektrické Tesly a Volva

Pro investory bude klíčových příštích šest až dvanáct měsíců. Výsledky za druhé čtvrtletí, schválení, či neschválení FSD a uvedení cenově dostupného modelu rozhodnou, jestli se akcie Tesly zmátoří, nebo se bude firma dál potýkat s problémy.

Jacob Falkencrone, hlavní investiční stratég Saxo Bank

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here