Novelizovaná vyhláška o způsobilosti k řízení motorových vozidel podle Ministerstva zdravotnictví ČR [MZ ČR] nevyžaduje u pacienta nad 65 let, který se léčí se srdcem, vždy potvrzení od kardiologa. Stačí vyjádření praktického lékaře.
Pro vyjasnění podmínek vydá ministerstvo zdravotnictví výklad vyhlášky a do budoucna upraví i její znění.
„Dle názoru ministerstva praktik samozřejmě nemusí posílat každého žadatele s problémy se srdcem ke kardiologovi. Aby nedocházelo k nejasnostem, MZ ČR vydá v nejbližší době jasné výkladové stanovisko. A také bude upravena tato vyhláška,“ uvedl mluvčí MZ ČR Ondřej Jakob.
Podle něj ani řidičům nad 65 let, kteří se léčí s nemocí srdce, nehrozí žádný postih ani újma kvůli tomu, že nemají potvrzení od kardiologa.
Potvrzení od kardiologa řízení vozidla nepodmiňuje
O vyjasnění podmínek jednali s ministrem zdravotnictví Vlastimilem Válkem [TOP 09] předseda České kardiologické společnosti Petr Ošťádal a předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko.
„Došlo v praxi k určitým nedorozuměním a výkladovým nejasnostem, a to především kvůli špatnému oficiálnímu překladu evropské směrnice ze strany EU,“ vysvětlil mluvčí.
Povinné zdravotní prohlídky kvůli řidičáku se posunou na 70 let
Evropská směrnice byla podle zprávy MZ ČR důvodem, proč ministerstvo vyhlášku s platností od letošního roku novelizovalo.
„Evropská komise České republice vytýká, že vnitrostátní opatření… popisují kardiovaskulární nemoci příliš vágně,“ píše se v důvodové zprávě.
Do vyhlášky proto ministerstvo vložilo namísto obecné definice seznam konkrétních diagnóz. Podle Petra Ošťádala některé termíny ze špatného evropského překladu v české medicíně ani neexistují.
Vyhláška změkčuje omezení pro lidi s vadou sluchu
Novelizovaná vyhláška od letoška zmírňuje například omezení pro získání řidičského oprávnění pro lidi se zdravotním hendikepem nebo po léčbě závislosti. Po vyšetření u specialisty mohou řídit automobil i lidé s mírnou kognitivní poruchou nebo lehkou demencí. Potvrzení o zdravotní způsobilosti k řízení vozidla jim vydává praktický lékař po doručení posudku od specialisty.
„Osoba, která odborné vyšetření provedla, předá informace o závěrech odborného vyšetření posuzujícímu lékaři, který odborné vyšetření včetně zjištěných závěrů nebo odborných vyjádření v celém rozsahu zjištěných skutečností zaznamená do zdravotnické dokumentace,“ popisuje proces posuzování zdravotní způsobilosti ministerstvo.
Nově se také z roční lhůty na šest měsíců zkrátila doba, po kterou nesmí řídit automobil lidé po ukončení léčby závislosti, ať už na alkoholu, nebo jiných drogách. Také u nich musí možnost znovuzískání řidičského oprávnění potvrdit lékař.
Do digitalizace zdravotnictví aktuálně jdou stovky milionů korun
Dále vyhláška změkčila omezení pro získání řidičského oprávnění pro lidi se sluchovou vadou. Do konce roku 2024 nesměli mít více než 30% ztrátu sluchu, nově je možná až 40%. Podle ministerstva se tato změna dotkne jednotek lidí. U 99 procent pacientů se sluchovým postižením totiž dochází k úspěšné kompenzaci vady.
Vyhláška dovoluje lidem se sluchovou vadou pracovat jako profesionální řidiči. Zásadní je podle úřadu při lékařské prohlídce zjistit možnosti, jak dorovnat zdravotní omezení.
„Kompenzace sluchu přitom nemusí být nutně vnímána jako cílená na sluch, ale může jít o jiné možnosti vztahující se například k vizuálnímu vnímání, jako je instalace dodatečných zrcátek, zprostředkování akustických vjemů ve vizuální podobě. Nebo komunikace formou, která není vázána na sluch,“ vysvětlili důvody změkčení pravidel zástupci ministerstva.
–ČTK/RED–
Tahle vláda je úžasná:
Odvolávám, co jsem vymyslel, slibuji, co jsem odvolal. Vlastně nevím. . .
Mag.orov.
Kluci, už jděte do místa, kde záda své poctivé jméno ztrácejí.
Tak ani člověk neví co platí a co ne.Samé lži.
Přes to průzkumy říkají ,že čtyřkolku bude volit 15%, my jsme jako voliči nepoučitelní, hlavně podléháme jakémusi rasizmu, protože ten Babiš to je slovák mluvící maďarsky, a tak je potřeba volit nejhoršího politika Petra Fialu, co historie předvedla, a tak Babiš může věnovat všechny svoje odměny, mzdy matkám samoživitelkám zvyšovat důchody atd. a je mu to houbec platné. Prosím Vás volme SPD, ANO má dost voličů, ale nemá dobrého koaličního partnera, a SPD – Okamura má nejlepší volební program a dokáže korigovat nedostatky volebního programu ANO.
Když si vzpomenu, co vyváděla estébákova vláda za covidu, večer neplatilo to co ráno, tak je mi jasné, že babišky a babíšci trpí parciální sklerózou.
V jednom článku bylo že řidiči kteří mají řidičák sk. C a vyšší mají chodit na lékařskou prohlídku každé dva roky a po dovršení 50 let tak každý rok i když není řidič z povolání. Jak je to tedy???
Mám C/E nemám profesák a na kontroly chodím jako B – zatím nikdo nic ..
Když ti na to přijdou tak seš bez řidičáku.
Není. Vysvětlení je trochu složité a zdlouhavé, ale dopodrobna to řeší zákon 361/2000 a zákon 277/2004. Je třeba to číst velmi pozorně…
…a to především kvůli špatnému oficiálnímu překladu evropské směrnice ze strany EU,
Když si přečtu tuto větu, musím si položit otázku: Jak usilovně a zodpovědně pracují úředníci, kteří mají na starost legislativní proces zavádějící evropskou směrnici do našeho právního systému? Mají k tomu patřičnou kvalifikaci, nebo jim stačí členství ve správné straně? Umí člověk, který dal konečný pokyn k zavedení směrnice do praxe číst? Jsou jeho duševní schopnosti na takové úrovni, že pochopí smysl čteného textu?
jen kladu otázky, odpovědí (pravdivých) se bojím.
Hlavně okamžitě vyrazit toho nekompetentního pitomce z ministerstva co tento paskvil vyprodukoval. Za ty prachy co tam berou dělají jenom zmetky – hnus. 🙁
Bruselská buzerace umocněná pražskou hujerskou iniciativou…
Jsem soudní znalec( vystudovaný USI* při VUT v Brně. Myslím si – tvrdím, že se jedná velice důležitou a zásadní věc. Je to obrovská odpovědnost lékaře. On zná toho svého klienta, kterému to svolení uděluje a deleguje schopnost toho jedince řídit příslušné vozidlo většinou, automobil určité kategorie! I když momentální zdravotní indispozice za volantem může nastat u kohokoliv zcela nečekaně, ať zdravého, či léčeného řidiče na nějakou nemoc! To jistě, předvídat a jasně prognostikovat nelze!! To vše jasně dokládá nesmírnou odpovědnost příslušného lékaře! Není to jistě jednoduché! MK. * Ústav soudního inženýrství.
Tak co vlastně platí? Je platnost té vyhlášky pozastavena? Já myslím, že ne. Zde to jsou názory novinářů, no a dá se všem a všemu zpochybňování věřit? Co na to říkají policisté, jak budou postupovat? Dle mne mají všechny trumfy v ruce. Jsme žádáni o slušnost a věřte, že za této nejistoty, to je velmi těžké chovat se slušně. Je toto od vlády (mrtví brouci) slušné? Tak proč si alespoň neulevit. A proč to nezkusit s někým jiným, může to být ještě horší? Tak starší řidiči pozor a nejen starší a řidiči.
Čtu ,že nesměli nebo nesmí řídit lidé s vadou sluchu resp neslyšící ?'“Dříve byla ve vyhlášce dopravní značka ,takový žlutý kulatý s tuším třemi body kde výslovně stálo ,že vozidlo řídí neslyšící !?
Zatímco Američané a Číňané vyrábí auta s umělou inteligencí, kde stačí zadat jen cílové místo
dojezdu a o zbytek se postará samotné auto včetně hlídání zdravotního stavu pacienta, tak Evropa, jak je to u ní obvyklé, jde opačným směrem. Zvýšíme clo na dovoz těchto aut a důchodce budeme buzerovat další zcela zbytečnou administrativou. Co takhle se podívat kam směřuje svět.
A samotné Fialové vládě to velice vyhovuje a tak v rámci lovu zvěře což pro ni představuji důchodci si ještě nad rámec evropské unie přisadí. A tak nám budou řídit auta na silnici 30ti a 40ti letí řidiči se stejným zdravotním omezením jako důchodci, ale jednu skupinu lidí jsme potrestali.