V prvním letošním měsíci tuzemské automobilky vyrobily meziročně o 14 procent méně aut. Bylo jich necelých 114 tisíc kusů. Za poklesem stojí méně objednávek a prodejů v zemích Evropské unie, hlavně v Německu, Francii a Itálii.
Data o vývoji výroby poskytuje aktuální statistika Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP]. Pokles registrací nových vozů ve zmíněných zemích představuje podle výkonného ředitele sdružení Zdenka Petzla pokles na „hlavních exportních trzích“.
- Automobilka Škoda Auto vyrobila v prvním měsíci roku ve svých tuzemských závodech 72 350 osobních automobilů. To je meziročně o 11,7 procenta méně.
- V nošovickém závodě automobilky Hyundai v lednu zkompletovali celkem 21 240 vozidel. Zde činí pokles 30 procent proti stejnému období loňského roku.
- V kolínské Toyotě vyrobili celkem 20 236 automobilů. Což značí mírný růst o 1,3 procenta oproti lednu 2024.
- Výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles výroby o 37 procent.
„V kontextu dalších aktuálních výzev pro konkurenceschopnost je proto nezbytné, aby Evropa nepokračovala v ´business as usual´ a znovu se zahltila nekonečnou řadou regulací či vytvářením strategií bez konkrétních opatření k realizaci,“ doplnil Petzl.
Podle zástupců AutoSAP existuje několik klíčových předpokladů pro budoucnost evropského automobilového průmyslu. A ty by měla zohlednit Evropská komise. Patří sem zjednodušení regulací a odstranění legislativních překážek, dostupnost surovin a zajištění strategických dodavatelských řetězců a nižší ceny energií. Komise v únoru akorát otevřela debatu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu.
„Obrovskou úlevou s minimálními realizačními náklady je například odstranění neefektivních pokut a revize regulací CO2 u LDV a HDV,“ uvedl Petzl konkrétní požadavek.
Automobilky letos v lednu
Letos v lednu bylo v České republice vyrobeno celkem 113 826 osobních vozidel. To je o 14 procent méně než v prvním měsíci loňského roku.
Naopak se dařilo výrobě v segmentu autobusů. Ve vysokomýtském Iveco CR v lednu vyrobili 418 autobusů. To je o 50 procent více než ve stejném období loňského roku. V SOR Libchavy v prvním měsíci roku zhotovili sedm autobusů a ve společnosti KHMC 1 minibus.
Zahraniční obchod drží automobilky. Avšak i jejich výkon klesá
Celkově se v lednu v tuzemských závodech vyrobilo o 135 autobusů více než ve stejném měsíci loňského roku. Souhrnná hodnota výroby dosáhla 426 autobusů a meziročně narostla o 46,4 procenta.
Meziroční růst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů. Těch automobilky v lednu vyrobily 31 kusů. 30 z nich vyrobila společnost Iveco CR, jeden SOR Libchavy.
Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles lednové výroby. V prvním měsíci sjelo z výrobní linky tuzemské značky 47 motocyklů [-37,3 %], to je v meziročním absolutním srovnání o 28 motocyklů méně.
Automobilky měly rekordní výrobu v loňském roce
Loni dokázaly tuzemské automobilky meziročně navýšit výrobu o 3,9 procenta. Dosáhly tím historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů.
Tlak evropských automobilek na EU v otázce dovozních cel sílí
„Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi klesá. To bude v roce 2025 dále komplikovat již tak složité prostředí, které pro průmysl evropská regulace vytváří,“ okomentoval výsledky i výhled pro letošek Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 procenta z celkové roční produkce domácích výrobců. Z linek výrobců v roce 2024 sjelo 113 232 čistě bateriových a 37 930 plug-in hybridních osobních vozidel a 245 čistě bateriových autobusů. V porovnání se začátkem roku tempo výroby vozidel v závěru roku nadále zpomalovalo.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Loni se dařilo i produkci nákladních vozidel 1 522 [+ 6,3 %], motocyklů 909 [+20,4 %] a přípojných vozidel nad 3,5 tuny s celkovým počtem 2 020 zkompletovaných přívěsů a návěsů [+11,9 %]. Pokles výroby naopak zaznamenaly kategorie autobusů 4 489 [-14,5 %] a malých přípojných vozidel do 3,5 tuny 15 842 [-6,4 %].
……. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi klesá. …….
Viz můj příspěvek pod článkem s názvem Zdražování v prvovýrobě pokračuje.
Ještě dodávám, že je to skutečně vážný problém, protože to pak má vliv i na politické možnosti EU, které vždy na ekonomické síle stojí. Dnes jsem na sluníčkářském Forum24 četl nářky progresivistů, gryndýlistů a klávesnicových rusobijců nad aktivitami Trumpa, kde ho odsuzovali za jeho slova, že bezpečnost Ukrajiny má zajistit Evropa. A USA že si budou těžit nerosty. Rozepisovali se pak, co měl udělat a jeden příspěvek, který však zůstal bez odezvy zněl:
„Evropa zajistí bezpečnost nové hranice větrníky, na Rusáky namíří solární panely a v případě ruského útoku, uvalí na každý ruský tank emisní povolenku. Nic jiného na odstrašení totiž nemá.“
Jak vidno, míříme k tomu mílovými kroky.
To jsou keci, kdyby vyráběli málo, tak stíhají výrobu. V lednu jsem objednával nový Karoq a řekli mi že bude možná v květnu spíš v červnu. To je nějaký divný čekat 4mesice na nové auto, když je jak všude píší krize 🙂 A to nejsou řeči od jednoho dealera, obešel jsem v Brně čtyři a všichni mi řekli to stejné když auto zadali do systému Škodovky. A co je podstatné, nikdo z nich mi nedal ani záruku toho že to v tom termínu bude doopravdy hotové, že je to jen na vůli škodovky. Takže jsem to po měsíci vzdal jak se termín posouval v systému o další měsíc a nakonec vzal skladové auto s jinou výbavou.
No jo, jenže věc se má takto. Oni jim regulacemi nařizují, že za auto, které vám prodají, zaplatí zelené výpalné a to výpalné jim jde ze zisku. A takové, které si nově máte povinnost koupit, což nerespektujete a místo toho objížděním prodejců přemlouváte výrobce, aby vám prodali to pokutované, tak to musí vyrábět ne podle vašeho požadavku, jako požadavku zákazníka, ale to musí ze zeleného zákona a také i obecně platných ekonomických zákonů, vyrábět podle ekonomické výsledovky. Tu sledují přes tabulky ekonomové podniku. A tato tabulka jim nově, oproti minulosti, místo vaší objednávky, „visí“ na monitoru počítače. Právě tu místo vašeho požadavku bedlivě sledují. A skutečně platí, že pokud nechtějí krám zavřít hned, že nemohou vyrábět, neboť nejsou objednávky.
Jste jako zákazník, ostatně jako v každém komunistickém systému hospodářství, na druhé koleji. Bohužel. Zažil jsem to. Já jsem dokonce na automobil stál ve frontě čtrnáct dní dopředu (to s přestávkami) a den před příjezdem dodávky dokonce celých dvacet čtyři hodin v jednom kuse. Měli jsme na krku měděné placky, jako medaile, které se nechaly vyrobit a ty měli jen ti, kteří se už ty dva týdny dopředu se svými příbuznými ve frontě střídali, aby se nám do ní nevloudil nějaký vykuk. Ale stejně jsme se za ten čas tam všichni znali. Den před prodejem jsem ve frontě byli už jen samí chlapi, tak se na záchod chodilo k nejbližším stromům.
Takže ten dnešní stav je jen něco jako nácvik na následující:“Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůře“.