V prvním letošním měsíci tuzemské automobilky vyrobily meziročně o 14 procent méně aut. Bylo jich necelých 14 tisíc kusů. Za poklesem stojí méně objednávek a prodejů v zemích Evropské unie, hlavně v Německu, Francii a Itálii.
Data o vývoji výroby poskytuje aktuální statistika Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP]. Pokles registrací nových vozů ve zmíněných zemích představuje podle výkonného ředitele sdružení Zdenka Petzla pokles na „hlavních exportních trzích“.
- Automobilka Škoda Auto vyrobila v prvním měsíci roku ve svých tuzemských závodech 72 350 osobních automobilů. To je meziročně o 11,7 procenta méně.
- V nošovickém závodě automobilky Hyundai v lednu zkompletovali celkem 21 240 vozidel. Zde činí pokles 30 procent proti stejnému období loňského roku.
- V kolínské Toyotě vyrobili celkem 20 236 automobilů. Což značí mírný růst o 1,3 procenta oproti lednu 2024.
- Výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles výroby o 37 procent.
„V kontextu dalších aktuálních výzev pro konkurenceschopnost je proto nezbytné, aby Evropa nepokračovala v ´business as usual´ a znovu se zahltila nekonečnou řadou regulací či vytvářením strategií bez konkrétních opatření k realizaci,“ doplnil Petzl.
Podle zástupců AutoSAP existuje několik klíčových předpokladů pro budoucnost evropského automobilového průmyslu. A ty by měla zohlednit Evropská komise. Patří sem zjednodušení regulací a odstranění legislativních překážek, dostupnost surovin a zajištění strategických dodavatelských řetězců a nižší ceny energií. Komise v únoru akorát otevřela debatu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu.
„Obrovskou úlevou s minimálními realizačními náklady je například odstranění neefektivních pokut a revize regulací CO2 u LDV a HDV,“ uvedl Petzl konkrétní požadavek.
Automobilky letos v lednu
Letos v lednu bylo v České republice vyrobeno celkem 113 826 osobních vozidel. To je o 14 procent méně než v prvním měsíci loňského roku.
Naopak se dařilo výrobě v segmentu autobusů. Ve vysokomýtském Iveco CR v lednu vyrobili 418 autobusů. To je o 50 procent více než ve stejném období loňského roku. V SOR Libchavy v prvním měsíci roku zhotovili sedm autobusů a ve společnosti KHMC 1 minibus.
Zahraniční obchod drží automobilky. Avšak i jejich výkon klesá
Celkově se v lednu v tuzemských závodech vyrobilo o 135 autobusů více než ve stejném měsíci loňského roku. Souhrnná hodnota výroby dosáhla 426 autobusů a meziročně narostla o 46,4 procenta.
Meziroční růst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů. Těch automobilky v lednu vyrobily 31 kusů. 30 z nich vyrobila společnost Iveco CR, jeden SOR Libchavy.
Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles lednové výroby. V prvním měsíci sjelo z výrobní linky tuzemské značky 47 motocyklů [-37,3 %], to je v meziročním absolutním srovnání o 28 motocyklů méně.
Automobilky měly rekordní výrobu v loňském roce
Loni dokázaly tuzemské automobilky meziročně navýšit výrobu o 3,9 procenta. Dosáhly tím historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů.
Tlak evropských automobilek na EU v otázce dovozních cel sílí
„Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi klesá. To bude v roce 2025 dále komplikovat již tak složité prostředí, které pro průmysl evropská regulace vytváří,“ okomentoval výsledky i výhled pro letošek Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 procenta z celkové roční produkce domácích výrobců. Z linek výrobců v roce 2024 sjelo 113 232 čistě bateriových a 37 930 plug-in hybridních osobních vozidel a 245 čistě bateriových autobusů. V porovnání se začátkem roku tempo výroby vozidel v závěru roku nadále zpomalovalo.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Loni se dařilo i produkci nákladních vozidel 1 522 [+ 6,3 %], motocyklů 909 [+20,4 %] a přípojných vozidel nad 3,5 tuny s celkovým počtem 2 020 zkompletovaných přívěsů a návěsů [+11,9 %]. Pokles výroby naopak zaznamenaly kategorie autobusů 4 489 [-14,5 %] a malých přípojných vozidel do 3,5 tuny 15 842 [-6,4 %].
……. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi klesá. …….
Viz můj příspěvek pod článkem s názvem Zdražování v prvovýrobě pokračuje.