Čistý zisk italského módního domu Prada loni stoupl o 25 procent na 839 milionů eur [cca 21 mld. Kč]. Pradu analytici uvádějí jako příklad, kterému se daří vzdorovat zpomalení poptávky po luxusním zboží a překonává konkurenty.
V současnosti je Prada považována za jednu z nejvlivnějších společností v módním průmyslu. Vlastní zhruba 250 obchodů v 65 zemích světa. Své výrobky nabízí i online. Nejvíce zboží prodává na asijských trzích.
Čisté tržby skupiny se loni zvýšily o 17 procent na 5,43 miliardy eur [cca 136 mld. Kč]. Oznámilo to vedení společnosti. Tržby rostly ve všech regionech, kde firma působí, a to dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byl americký region, kde ale i tak tržby stouply o devět procent.
Značky skupiny Prada
[Zdroj: Prada]
Maloobchodní tržby, které mají hlavní podíl na celkových tržbách, stouply o 18 procent. Tržby hlavní značky Prada rostly o čtyři procenta. Avšak menší a agresivnější módní značka Miu Miu meziročně zvedla tržby o 93 procent.
Společnost generuje tržby v miliardách eur ročně běžně. 90 procent tvoří značka Prada. Kožené zboží tvoří asi 50 procent tržeb, konfekce přibližně 27 procent, obuv 19 procent a licence – hlavně brýle a a parfémy – dvě procenta. Na asijském trhu firma inkasuje zhruba necelých 40 procent tržeb, následuje Evropa [cca 30 %], 20 procent v Severní a Jižní Americe a deset procent v Japonsku.
Prada vlastní 26 továren na výrobu módního zboží a zaměstnává přes 15 tisíc lidí. Soustředí se na oblečení, obuv, doplňky, šperky i kosmetiku. A má i další aktivity, viz níže.
Skupina usiluje o značku Versace
Agentura Bloomberg v neděli uvedla, že Prada se blíží dohodě o koupi konkurenční skupiny Versace. Za tu podle agentury nabízí téměř 1,5 miliardy eur [37,6 mld. Kč]. Podnik založil zesnulý návrhář Gianni Versace v 70. letech minulého století a více než 20 let je jeho kreativní ředitelkou sestra Gianniho, Donatella. Na dotaz o možné akvizici finanční ředitel Andrea Bonini odpověděl, že firma „fámy nekomentuje“.
Italský list Corriere della Sera napsal, že Prada má zájem také o převzetí značky Jimmy Choo. Tu stejně jako firmu Versace vlastní Capri Holdings. Za obě společnosti by podle listu mohla zaplatit 1,5 miliardy až dvě miliardy eur.
Vývoj ceny akcií společnosti Prada S.p.A
Skupina Prada na konci prosince vykázala čistou hotovost 600 milionů eur [cca 15 mld. Kč]. Což by mohlo pomoci financovat případnou akvizici, píše agentura Reuters.
Prada S.p.A. je zalistována na burze v Hong Kongu. Vstup na tuto burzu oznámila jako první italská módní značka v roce 2011. Její akcie se obchodují i na frankfurtské burze.
Firmu založili v roce 1913 Mario a Martino Prada původně jako podnik na prodej kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu. Dnes patří mezi přední světové výrobce luxusního zboží, jako jsou kabelky, obuv, kožené zboží, oděvy a doplňky.
The Devil Wears Prada / Ďábel nosí Pradu
Kromě hlavní značky Prada skupina drží i Miu Miu, Church’s, Car Shoe, historickou cukrárnu Pasticceria Marchesi a jachtařský tým Luna Rossa.
Značka platí v marketingové komunikace za fenomén. A to zejména díky filmu, v jehož názvu se vyskytuje jméno firmy. Celosvětově známý film „Ďábel nosí Pradu“ vstoupil do kin v roce 2006. Hlavní role hrají Meryl Streepová a Anne Hathawayová.
Film se odehrává v prostředí nelítostného módního průmyslu, kde „ti nejlepší“ volně definováno nosí Pradu. Úspěšný film získal mnohá ocenění a vydělal stovky milionů dolarů. „Ďábel nenosí Pradu“ je pak i jeden díl seriálu Simpsonovi.
Firma podporuje filmové projekty dlouhodobě. Na stránkách k tomu nabízí speciální sekci. V ní jsou k vidění krátké filmy od světoznámých režisérů.
Loni se společnost blýskla, když s Axiom Space představila skafandry, na jejichž návrhu se podílela. Nové modely vytvořili návrháři pro agenturu NASA, která by je měla použít při misi Artemis III, jež vrátí lidi poprvé od roku 1972 na povrch Měsíce. Axiom Space je jedna ze dvou firem, které pro NASA připravují lunární skafandry.
–ČTK/RED–