Německému koncernu Volkswagen [VW] loni klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur [cca 310 mld. Kč]. Provozní zisk VW klesl o 15 procent na 19,1 miliardy eur [477 mld. Kč]. VW to uvedl v tiskové zprávě.
Za nižším provozním ziskem podle automobilky stojí zvýšení fixních nákladů. Výsledek zahrnuje i náklady na restrukturalizaci ve výši 2,6 miliardy eur [cca 64,9 mld. Kč]. Obrat společnosti se naopak o necelé jedno procento zvýšil, když dosáhl 324,7 miliardy eur [cca 8,1 bil. Kč].
„Někteří spotřebitelé v západní Evropě bojkotují elektroauta společnosti Tesla. Což má za následek růst objednávek elektromobilů od Volkswagenu v západní Evropě meziročně o 88 procent,“ popsal aktuální stav analytik XTB Tomáš Cverna.
Automobilka Tesla už doplácí na politické aktivity Elona Muska
Také ale dodal, že koncern se musí vyrovnat i s mnoha problémy. Jednou z největších výzev je podle něj případné znovuuvedení v platnost amerického cla na import z Mexika na automobilový průmysl, které bylo opět o měsíc odloženo. Volkswagen v Mexiku vyrábí pro americký trh. Americká cla přitom výrazně ovlivní hospodářský výsledek VW.
Tlak evropských automobilek na EU v otázce dovozních cel sílí
Přičemž platí, že již loni odbyt koncernu VW klesl o 3,5 procenta na devět milionů vozidel. Růst prodeje v Jižní Americe podle sdělení společnosti ale nevyrovnal pokles na čínském trhu. V Evropě a Severní Americe zůstal prodej na úrovních roku 2023.
Škoda jede dobře, zbytek už je na tom hůř
Z jednotlivých značek koncernu VW zvýšila loni provozní zisk česká automobilka Škoda Auto. Ten činil 2,3 miliardy eur [cca 57,5 mld. Kč], předloni to bylo 1,77 miliardy eur [cca 44,2 mld. Kč].
„Zisk podpořil vyšší prodej, příznivé složení prodávaných vozů a vývoj směnných kurzů,“ uvádí koncern ve své zprávě.
Škoda Auto zaměstnává asi 37 000 lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Nicméně i jí podle dřívějšího vyjádření koncernu čeká propouštění. O práci má přijít až šest tisíc pracovníků automobilky.
Divize osobních vozů samotné značky VW zvýšila prodej meziročně z 3,016 milionu na 3,109 milionu kusů. Zisk této divize klesl ze zhruba 3,5 miliardy eur [cca 87,4 mld. Kč] předloni na necelých 2,6 miliardy eur [64,9 mld. Kč] loni Odbyt, tržby i zisk klesly divizi užitkových vozů VW. Ta loni vydělala 743 milionů eur [cca 18,5 mld. Kč], zatímco o rok dříve to bylo 869 milionů eur [cca 21,7 mld. Kč].
Španělská divize Seat/Cupra prodala 637 000 vozů. To představuje nárůst z předloňských 602 000 aut. Zisk španělská automobilka zvýšila z 625 milionů na 633 milionů eur [z cca 15,6 mld. Kč na cca 15,8 mld. Kč].
Koncern Volkswagen propouští
Vedení společnosti se loni dostalo do sporu s německými odboráři kvůli podobě úsporných opatření. Podle odborů IG Metall se na konci roku podařilo najít kompromis, na jehož základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 000 pracovních míst. A plánuje i zavření některých továren.
VW vypověděl 30 let starou dohodu o zajištění pracovních míst
Například softwarová společnost Cariad z koncernu VW propustí do konce roku téměř 30 procent z 5 900 stávajících zaměstnanců. S odkazem na své zdroje o tom informuje web deníku Handelsblatt, podle nějž firma informaci potvrdila. Volkswagen přitom měl dříve s vlastní softwarovou divizí velké plány.
V letošním roce plánuje skupina VW zvýšit tržby o pět procent. Dividenda se přesto sníží o 30 procent na 6,36 eura [cca 159 Kč] na akcii. Což je výraznější snížení, než se očekávalo, uvedla agentura DPA.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Ta mimo jiné napsala, že zatímco prodej aut koncernu slábne, firmě se loni podařilo dosáhnout opět rekordního prodeje u jiného jejího výrobku – currywurstu – to je klobása s kořením kari. Loni se jich v jídelnách a supermarketech prodalo rekordních 8,552 milionu kusů. To bylo o téměř 200 000 kusů více než v předchozím roce. Podle agentury DPA je to ale jen velmi slabá náplast na propady prodejů aut.
–ČTK/RED–
Zelený komouš převzal otěže řízení hospodářství. Držte si klobouky, bude to jízda! Právě vyjíždíme, dámy a pánové.
A management koncernu VW místo toho aby hned tvrdě protestoval proti zkázonosnému Green dealu, tak na tu zelenou vlnu vedoucí do pekel s našením naskočil. Teď už je pozdě bycha honit.