Centrální banka chce změnu marketingu podnikových dluhopisů

200
dluhopisu
Foto: Redakce FinTag

„To, co vidíme u některých finančních skupin, je neuvěřitelné. Mají nové emise dluhopisů, ale míra jejich zadlužení je už 80 i 90 procent. Jde i o známé skupiny,“ uvedl pro FinTag správce investičního fondu, jenž si nepřál být jmenován.

Téma firemních dluhopisů, jenž nejsou obchodovány na burze, se v médiích objevuje již několik let. Odborníci upozorňují, že u těchto cenných papírů věřitelé v případě krachu emitenta nemusejí dostat zpět ani korunu. Dlouhodobě na to upozorňuje i Česká národní banka [ČNB], která ze zákona schvaluje emitentům z formální stránky takzvané dluhopisové prospekty.

„Informace, že ČNB schválila prospekt k veřejné nabídce dluhopisů, znamená pouze to, že ČNB ověřila, zda prospekt splňuje všechny stanovené náležitosti, a poskytuje tak investorům dostatek informací pro jejich vlastní posouzení a investiční rozhodnutí,“ vysvětluje ČNB ve svém Desateru pro drobné investory do korporátních dluhopisů.

Podnikové dluhopisy v principu nikterak neodsuzuje. Naopak i podle ní jsou významným a legitimním nástrojem financování reálné ekonomiky. Data podle ČNB navíc ukazují, že ve většině případů jsou i řádně spláceny.

„Jsou však spojeny s rizikem nesplacení, které by si měl každý investor vyhodnotit dříve, než si takový dluhopis koupí. Stejně jako v případě akcií či jiných nástrojů kapitálového trhu nejde o zcela bezpečnou investici,“ stojí ale i v jejím Desateru pro drobné investory.

ČNB natočila video o korporátních dluhopisech

Nově centrální banka natočila video, v němž varuje před podnikovými dluhopisy, které vykazují znaky takzvaných toxických, někdy také prašivých dluhopisů. V něm jako první znak toxického dluhopisu uvádí vysoký úrok, zhodnocení.

Věřitelé tlačí Mičku k insolvenci na celou jeho skupinu C2H

Video svým zaměřením cílí na nejdrobnější investory, což je svým způsobem paradox, protože do korporátních dluhopisů nejčastěji investují lidé, kteří disponují spíše větším majetkem než běžná populace. Často jde o podnikatele, kteří řeší, jak využít své volné peníze. Právě na ty prodejci a emitenti těchto dluhopisů nejčastěji cílí. Je tedy otázka, zda se video, které je jinak obsahově velice pěkně zpracované, nemýlí ve své cílové skupině.

Rozhodně je ale dobře, že takové video ČNB připravila. Centrální banka v něm nabádá k vysoké obezřetnosti pokaždé, když někdo někomu slibuje vysoké, například 15% a vyšší, zhodnocení u dluhopisů. ČNB vysvětluje i to, co je vlastně dluhopis.

Definuje ho následovně: Dluhopis je cenný papír, prostřednictvím kterého si firmy [korporátní dluhopis] nebo vlády [státní dluhopis] půjčují od investorů peníze. Zapůjčenou částku [jistinu] investorům po předem stanovené době vrátí, přičemž do té doby jim zpravidla vyplácí dohodnuté úroky [ve formě tzv. kupónů].

Pozor na kvazifondy s korporátními dluhopisy, varuje AKAT ČR

„Je nutné si uvědomit i to, že pokud se emitent dluhopisů dostane do finančních problémů, může dojít nejen k nevyplacení kupónů [výnosů], ale i k nesplacení investované částky [jistiny],“ upozorňuje centrální banka.

ČNB žádá změnu legislativy u marketingu dluhopisů

Video ČNB staví na nabídce těchto dluhopisů ze strany telemarketingových pracovníků, kteří telefonují lidem a nabízejí jim tyto dluhopisy. To je v Česku běžná praxe, která se netýká pouze dluhopisů, ale obecně investic. Lidem, kteří se dostali do databází těchto marketingových firem, každý týden volá několik takových „telefonistů“ se „skvělou nabídkou“. Když telefonát skončí zdvořilým odmítnutím, které i „telefonista“ zdvořile přijme, dopadne to ještě dobře. Avšak i toto v případě korporátních dluhopisů řeší ČNB.

„ČNB považuje za potřebnou i úpravu legislativy v oblasti marketingu podnikových dluhopisů. A to tak, aby byli retailoví investoři jasně informováni o souvisejících rizicích,“ říká ředitel sekce regulace a mezinárodní spolupráce ČNB Vojtěch Belling.

Dodává, že v praxi existují u části veřejnosti nesprávná očekávání, někdy podporovaná i samotnými emitenty či distributory, že podnikové dluhopisy jsou bezpečný nástroj, jehož splacení ČNB garantuje. Což ale negarantuje!

U nás firmy běhají pro peníze do banky. V USA je to jinak

„Jasné a standardizované upozornění při propagaci dluhopisů by riziko nesprávných očekávání mohlo snížit. Cílem takové změny by rozhodně nemělo být snížení důvěry v kapitálový trh či dluhopisové financování. Nýbrž pouze zamezení neférovým praktikám při marketingu a distribuci dluhopisů,“ vysvětluje Belling z centrální banky.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here