Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav aut letos v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta z prosincových 6,4 procenta. Češi dlouhodobě utrácejí podstatně méně než lidé v ostatních zemích EU.
Ekonomové hovoří o zklamání, které ale má své zřejmé důvody. Meziměsíčně tržby obchodníků v lednu propadly o 0,5 procenta. Za nepotravinářské zboží klesly o 1,4 procenta, za potraviny vzrostly o 0,4 procenta a za pohonné hmoty o 0,2 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 0,7 procenta a meziměsíčně o 1,2 procenta. Údaje dnes publikoval Český statistický úřad [ČSÚ].
„Do nového roku nevstoupili čeští spotřebitelé zrovna s otevřenými peněženkami. Oproti štědrému prosinci se tržby obchodníků snížily… Od května vlastně takto rostly nejnižším tempem,“ okomentoval aktuální data hlavní analytik Banky Creditas Petr Dufek.
Slabší tržby zaznamenaly především obchody s elektronikou a domácím vybavením. Podle Dufka se tak zdá, že povánoční slevy tentokrát zákazníky v kamenných obchodech příliš neoslovily a vlastně ani na internetu. Očištěné tržby e-shopů oproti prosinci totiž klesly o tři procenta.
„Opět se proto dá konstatovat, že žádný přehnaný boom nakupování, který by zvyšoval poptávkovou inflaci, v Česku neprobíhá. Reálné výdělky sice pracovníkům konečně rostou, ale opatrnost na straně zákazníků stále přetrvává,“ doplnil ekonom.
Spotřeba domácností, především nákupy v obchodech, přitom mají být letos hlavní hnací silou české ekonomiky. Podle analytiků vlažný start do nového roku ale naznačuje, že to stejně jako loni nemusí být žádný nákupní sprint.
„Minimálně do té doby, než opadnou obavy z dalšího zdražování a nejistoty ze zhoršení vlastní finanční situace…,“ říká Dufek.
Maloobchodní tržby v lednu podrobně
„Tempo růstu maloobchodních tržeb se v lednu oproti předchozím sedmi měsícům snížilo,“ potvrzuje trend, který ukázal letošní leden, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Maloobchodní tržby v lednu meziročně klesly například za:
- Počítačové a komunikační zařízení: -7,6 %,
- Výrobky pro domácnost: -2,0 %.
Jedná se hlavně o zboží, které se nakupuje v povánočních slevách. Naopak tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 6,8 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,7 procenta, s oděvy a obuví o 4,5 procenta.
V prodejnách potravin se tržby zvýšily o 1,7 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 1,5 procenta. Tržby v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 2,9 procenta. Dodejme, že zdražování potravin pokračuje i letos. A jsou to hlavně potraviny, které se podílejí na růstu inflace.
Češi nenakupují a šetří. Mají obavy a nevěří ekonomice
I podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila lednová čísla z maloobchodu značí zklamání. Tvrdí, že Češi si nyní z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako na jaře roku 2019. Oproti před-pandemickému lednu 2020 stále nakupují o jedno procento méně.
„Průměrný občan Evropské unie ale nakupuje již o 4,5 procenta více. Dosavadního historického rekordu český maloobchod dosáhl v květnu 2021. Avšak momentálně se nachází více než šest procent pod ním. Taková je daň za propad reálné kupní síly v uplynulém inflačním období,“ vysvětluje.
V ČR jsou nízké mzdy a vysoké životní náklady, řekl ministr Rakušan
Že Češi brzdí své spotřebitelské výdaje, říká i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Očekávání prý byla vyšší. Podle něj poměrně slabý výsledek odráží zhoršení spotřebitelské nálady, k němuž došlo na začátku letošního roku. Argumentuje daty ČSÚ, podle kterých důvěra spotřebitelů v ekonomiku letos v únoru klesla nejníž za poslední rok.
„Důvodem zhoršování spotřebitelské důvěry jsou zejména horšící se vyhlídky stran vývoje hospodářské situace v Česku v příštích dvanácti měsících,“ říká a dodává: „Z dlouhodobého hlediska období let 2023 až 2024 vykazuje stále podprůměrnou úroveň.“
Na spotřebitele podle něj nyní neblaze doléhají i informace o snižování stavu zaměstnanců zejména v průmyslu, které se navíc již odrážejí v nárůstu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti je nejvyšší za takřka osm let.
„Za celý letošní rok tak maloobchodní tržby přidají méně než loni, nejspíše 2,5 procenta, a to díky pokračujícímu růstu reálných mezd,“ doplnil Kovanda.
Obdobně to vidí Vít Hradil: „Útraty českých spotřebitelů by v nejbližším období měly pokračovat v růstu, byť to přímo na nákupní horečku zatím nevypadá. Za celý letošní rok očekáváme průměrný růst reálných tržeb v okolí tří procent.“
–DNA–
asi normální lidé nemají takové platy jak na západě.