Čistý zisk automobilky BMW se loni meziročně propadl více než o třetinu [-37 %] na 7,68 miliardy eur [cca 192,4 mld. Kč]. Hospodaření automobilky ovlivnil slabý prodej v Číně a zdržení dodávek kvůli potížím s brzdami.
Automobilka BMW to dnes [14.3.] oznámila v tiskové zprávě. Zisk automobilky klesl již druhým rokem za sebou. Loni se její obrat propadl o 8,4 procenta na 142 miliard eur [cca 3,5 bil. Kč].
Vedení firmy dříve oznámilo, že její celkový odbyt se v loňském roce snížil o čtyři procenta na 2,45 milionu vozů. Odbyt samotné hlavní značky BMW klesl o více než dvě procenta na 2,2 milionu vozů. BMW kvůli technickým problémům s brzdami od jejího dodavatele Continental navíc musela svolat loni v září ke kontrole 1,5 milionu vozů. Tyto problémy podle ní zpozdily prodeje některých vozů.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Letos BMW očekává, že poptávka po jejích autech stoupne. A to navzdory náročné ekonomické situaci a zvýšení cel mezi USA, EU a Čínou. Zhruba 56 procent vozů BMW vyrobených v Německu se vyváží mimo EU. Prodej na čínském trhu tvoří u BMW asi třetinu jejího celkového prodeje. V USA je to deset až 15 procent. Americký závod BMW v Jižní Karolíně vyváží automobily v hodnotě přes deset miliard dolarů [cca 230 mld. Kč].
Zisková marže, tedy podíl zisku na tržbách, u osobních automobilů se má letos podle BMW pohybovat v rozmezí pět až sedm procent. To je v nejlepším případě mírný růst z loňských 6,3 procenta. Analytici dotazovaní agenturou LSEG však čekají marži až 7,3 procenta.
BMW zatím jen marně volá po narovnání cel s Amerikou
Automobilka BMW varovala, že v letošním roce očekává zintenzivnění obchodních válek. Dokonce navrhla, aby Evropská unie snížila clo na dovoz automobilů za Spojených států z deseti procent na 2,5 procenta. To znamená na stejnou úroveň, jaké je clo na dovoz automobilek z EU do USA. Koncem ledna to na berlínské konferenci pořádané německým listem Die Welt řekl šéf BMW Oliver Zipse.
„Volný obchod má obrovský globální význam. Je to jeden z nejzásadnějších motorů hospodářského růstu a pokroku. Cla naopak brání volnému obchodu a zpomalují inovace,“ uvedl Zipse.
Tlak evropských automobilek na EU v otázce dovozních cel sílí
Jeho slova však nepadla na úrodnou půdu. Spojené státy v únoru zvýšily cla na dovoz ocele a hliníku a uvalily clo 25 procent na dovoz některých vozů z Mexika, včetně vozů BMW. Pohrozily také vyššími cly na dovoz vozů z Evropy. Cla na vybrané zboží z USA zase zavádí Evropská unie. O clech na auta se stále jedná.
Podle analytiků ale současná cla, která od úterý zavedly Spojené státy na dovoz zboží z Kanady a Mexika, jistě dolehnou na evropské automobilky. Agentura Bloomberg uvedla, že tato cla jen letos sníží evropským automobilkám zisky o 5,9 miliardy eur [cca 147 mld. Kč]. Nejvíce postihnou podle agentury koncerny VW a Stellantis.
Krachla výsadní firma. Je to švédský výrobce autobaterií Northvolt
Automobilky využívají Mexiko jako výrobní základnu, ze které auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se do USA ale dovážejí i z Kanady. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa nyní zatížila dovoz z obou zemí 25% clem. Kvůli dopadům amerických cel na evropské automobilky tento týden v úterý výrazně oslabily akcie automobilky Stellantis. Na burze v Miláně klesly o více než šest procent a dostaly se nejníže od začátku loňského prosince. Prioritní akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem odepsaly přes čtyři procenta. Avšak ztrácely i akcie německých automobilek BMW a Mercedes-Benz Group.
Prodej německých luxusních aut klesá
Obecně platí, že celosvětový odbyt německých luxusních automobilových značek BMW, Mercedes-Benz a Audi v loňském roce klesl. Například značku Audi loni na globálním trhu poprvé předstihl americký výrobce elektromobilů Tesla.
Automobilka Tesla už doplácí na politické aktivity Elona Muska
Německé podniky v poslední době navíc zasáhlo mnoho problémů, které zahrnují prudký nárůst cen energie po zahájení ruské invaze na Ukrajinu, vzestup inflace a zostřenou konkurenci z Číny. Německé firmy si rovněž stěžují na upadající německou infrastrukturu, například často kritizovanou železniční síť.
Scholz žádá Evropskou komisi, aby zrušila dodatečná cla na čínská auta
Mnoho německých podniků nicméně spatřuje hlavní zdroj svých nesnází v Číně. To se týká zejména automobilek, které čelí slabé poptávce na čínském trhu a zároveň rostoucí konkurenci v důsledku agresivní exportní politiky čínských rivalů.
„Od začátku roku 2021 se čínský vývoz elektromobilů zvýšil o 1 150 procent,“ uvedl Cyrus de la Rubia, hlavní ekonom společnosti Hamburg Commercial Bank.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
„Pokud započítáte všechny automobily, včetně těch s pohonem na fosilní paliva, činí nárůst čínského exportu 600 procent. Ve stejném období se německý vývoz zvýšil o 60 procent. Takže samozřejmě nastávají změny v tržních podílech,“ dodal.
V důsledku nepříznivého vývoje německá automobilka Volkswagen varovala, že poprvé ve své 87leté historii přikročí k uzavírání domácích továren.
–ČTK/RED–