
Výdaje na publicitu evropských operačních programů v letech 2014 a 2023 činí asi miliardu korun. Nejvyšší kontrolní úřad [NKÚ] prověřil projekty Ministerstva pro místní rozvoj ČR [MMR] a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR [MPO].
Kontroloři NKÚ se zaměřili na 27 z celkem 59 provedených projektů za 360 milionů korun. V součtu ale vynaložily oba úřady v kontrolovaném období na publicitu a propagaci evropských operačních programů 650 milionů korun. NKÚ sledoval Integrovaný regionální operační program [IROP], který spravuje MMR, a Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost [OPPIK], který řídí MPO.
Indikativní rozpočet na publicitu a propagaci jednotlivých operačních programů v mil. Kč
[Zdroj: NKÚ]
NKÚ docela výjimečně konstatuje, že u MMR a MPO nezjistil „porušení pravidel nastavených pro čerpání těchto prostředků“. Kontroloři spolu s ministerstvy zkontrolovali i Agenturu pro podnikání a inovace [Praha] a Centrum pro regionální rozvoj ČR [Praha].
- MMR vynaložilo na propagaci a publicitu IROP 130 milionů korun. To bylo 72 % plánovaných výdajů.
- MPO vynaložilo na propagaci a publicitu OPPIK 25 milionů korun. To bylo 16 % schválených prostředků.
Podle NKÚ čerpání plánovaných rozpočtů ovlivnila zejména pandemická opatření v letech 2020–2021. Tehdy se například rušily akce, jako byly dny otevřených dveří, semináře a konference. Některé z nich se odehrály alespoň online.
Výdaje na publicitu operačních programů podrobněji
Srovnatelné výdaje ve výši cca 15 milionů korun vynaložily MPO a MMR na přímou komunikaci. To značí konference, veletrhy, semináře nebo na akce pro širokou veřejnost. Patří sem i publikační aktivity ve formě tištěných časopisů, publikací, letáků a plakátů.
Problém je v řízení státu. Tam je ten problém! Říká šéf NKÚ Kala
Ve všech ostatních oblastech byly zjištěny značné rozdíly. Například na reklamu na IROP vynaložilo MMR 64,5 milionu korun. To bylo přibližně 18krát více než kolik za stejnou aktivitu vydalo MPO za OPPIK. To vynaložilo 3,5 milionu korun. Náklady na mediální kampaně obou úřadů činily:
- MPO na mediální kampaně vydalo: 3 mil. Kč,
- MMR na mediální kampaně vydalo: 51 mil. Kč.
Co hlavně komunikovalo MMR: V roce 2019 realizovalo v televizi, rádiu, kinech a online prostoru kampaně za celkem 38,7 milionu korun na „zateplování“ a „památky“. V letech 2020–2023 se propagační aktivity soustředily na energetickou modernizaci a energetické úspory v bytových domech na území Prahy. Výdaje činily 2,4 milionu korun. MMR dále financovalo kampaň za 7,4 milionu korun na propagaci investičního nástroje určeného na pomoc s pandemií covidu-19.
Zadávání veřejných zakázek a reakce MMR
Určité nedostatky kontroloři NKÚ odhalili u veřejných zakázek. Nákupy propagačních předmětů byly v polovině případů realizovány na základě jediné nabídky. Případně: Zakázky na fotografické služby od jednoduchých objednávek až po nadlimitní zadávací řízení měly vždy stejného vítěze. Anebo soutěžili stále stejní uchazeči.
„Ze vzorku 34 výběrových řízení bylo 20 zakázek provedeno pěti dodavateli,“ uvádí NKÚ ve své zprávě.
Stát vyplácí dotace, aby si podnikatelé kupovali elektrické Tesly a Volva
Na výtku reagovalo MMR. Uvedlo, že pro nákup propagačních předmětů, stejně jako pro většinu dalších marketingových aktivit, využívá dynamické nákupní systémy [DNS]. To znamená, že nákupy realizuje vyhlašováním minitendrů a volí mezi mezi 2–6 nabídkami.
„Rozhodnutí o tom, zda dodavatel podá nabídku, záleží čistě na něm a k podání nabídky jej nelze nijak nutit, ani zařazení do DNS jej k podání nabídky nezavazuje. Zároveň existence jediné nabídky není důvodem pro to, aby nemohla být vybrána a s dodavatelem uzavřena smlouva,“ uvádí MMR.
Jediná možnost je antimonopolní úřad reformovat, říká ministr Kulhánek
Podle úřadu jsou DNS otevřené pro všechny dodavatele, kteří splní kvalifikaci. A MMR jen uvítá, pokud se jejich okruh do budoucna rozšíří. K veřejným zakázkám na fotografa úřad uvedl, že to, že dodavatel už v minulosti obdobnou zakázku pro zadavatele realizoval, není důvod pro jeho vyloučení ze zakázky.
–DNA–