
Jihokorejská Hyundai Motor Group, která působí i v Česku, se chystá investovat v USA 21 miliard amerických dolarů [cca 484 mld. Kč]. Součástí investice bude nová ocelárna v Louisianě za 5,8 miliardy dolarů [cca 134 mld. Kč].
Hyundai Motor také plánuje už tuto středu slavnostně otevřít novou továrnu na výrobu automobilů a baterií v Georgii za 7,56 miliardy dolarů [cca 174 mld. Kč]. Továrnu v USA má Hyundai již v Alabamě. Jeho sesterská společnost Kia zase provozuje závod v Georgii.
O nových investicích jihokorejské automobilky ve Spojených státech včera [24.3.] informovali na tiskové konferenci americký prezident Donald Trump a šéf automobilky Čong Ui-sun. Uvedla to agentura DPA.
„Vybudování nové ocelárny je ukázkou pozitivního dopadu cel, která USA uvalily na dovoz ocelářských produktů,“ uvedl podle agentury na tiskové konferenci prezident Trump.
Jeho administrativa zavedla globální cla 25 procent na dovoz ocele a hliníku a rozšířila cla na stovky navazujících produktů z těchto kovů.
Čong Ui-sun podle agentury Reuters řekl, že jeho společnost plánuje nákup amerického zkapalněného zemního plynu [LNG] v hodnotě tří miliard dolarů [cca 81 mld. Kč]. Jde o součást strategického plánu, uvedl [přehled aktivit a investic jihokorejské automobilky v USA je k dispozici zde, pozn. red.]. Automobilka Hyundai už v roce 2022 oznámila, že do roku 2025 ve Spojených státech proinvestuje deset miliard dolarů [cca 231 mld. Kč].
„Zatím není jisté, kolik z těchto peněz již firma utratila, či zda nová investice zahrnuje i část z těchto peněz,“ píše Reuters.
Jisté ale je, že oznámení o nových investicích jihokorejské firmy přicházejí v době, kdy americký prezident Trump hrozí, že 2. dubna uvalí reciproční cla na mnoho zemí. Což se může týkat i Jižní Koreje, která má s USA velké obchodní přebytky.
Společný podnik s názvem Beijing Hyundai
Společnost Hyundai, která se svou sesterskou firmou Kia Motors tvoří z hlediska objemu prodeje třetího největšího producenta automobilů na světě za Toyotou a Volkswagenem, investuje i v Číně. Spolu se svým čínským partnerem společností BAIC Motor na konci roku oznámila modernizaci za 1,1 miliardy dolarů [cca 25 mld. Kč] společného podniku, který vyrábí a prodává automobily značky Hyundai v Číně. Oznámila to firma BAIC.
„Investice má urychlit přechod společného podniku k elektromobilům a podpořit jeho export v době klesajícího prodeje na čínském trhu,“ uvedla tehdy agentura Bloomberg.
Společný podnik s názvem Beijing Hyundai vznikl už v roce 2002.
„Podnik hodlá uvést na trh nové produkty uzpůsobené potřebám čínských spotřebitelů a rozšířit svůj export,“ vysvětluje společnost BAIC.
Volkswagen jako jednička v Číně skončil. Nahradila ho čínská BYD
Agentura Bloomberg uvedla, že není jisté, zda nová investice zvrátí dlouhodobý pokles prodeje Hyundai na čínském trhu. Tam se automobilky potýkají s rychlým přechodem k elektromobilům. A silně jim konkurují domácí výrobci, jako je čínský BYD.
Podle údajů portálu Gasgoo se prodej společného podniku Beijing Hyundai v období od ledna do října meziročně propadl o 41 procent na 137 365 vozů. Podle Reuters už podnik v důsledku klesajícího prodeje uzavřel dvě ze čtyř čínských továren. Snahy o rozšíření exportu společného podniku navíc přicházejí v době, kdy Čína vede obchodní spory s Evropskou unií a Spojenými státy, uvádí portál.
Hyundai je aktivní i v Indii
Jsou tu ale i další aktivity Jihokorejců. Na konci loňského roku uvedli v Indii zřejmě rekordně nejvyšší nabídku akcií na tamější burzu. Šlo o první vstup mateřské firmy Hyundai na burzu mimo Jižní Koreu. Celou divizi Hyundai Motor India tak tržně zhodnotila na 19 miliard dolarů [cca 440 mld. Kč].
Automobilka z emise akcií získala finance ve výši přes tři miliardy dolarů, cca 70 miliardy korun. Tyto peníze investuje do posílení výzkumu a vývoje nových automobilů. Plánuje také přeměnit Indii ve výrobní centrum pro rozvíjející se trhy.
„Tato primární nabídka je druhou největší na světě v letošním roce. Přichází v době, kdy indický akciový trh dosahuje rekordních hodnot,“ shrnuje Bloomberg.
Indie je třetím největším automobilovým trhem na světě. Lídrem trhu je společnost Maruti Suzuki, která vstoupila na burzu v roce 2003. Dalším konkurentem firmy Hyundai na trhu je domácí Tata Motors. Hyundai je ale i tak podle objemu prodeje druhou největší automobilkou v Indii. Drží asi 15% podíl na trhu osobních aut. Jednička Maruti Suzuki má více než 40% podíl.
Hyundai od svého vstupu na indický trh před 28 lety získala popularitu díky svým cenově dostupným vozům, jako jsou Santro a SUV Creta. Nyní má v Indii jeden výrobní závod s kapacitou 824 000 vozů ročně. Auta z něj míří i na vývoz. Druhý závod by měl zahájit výrobu letos. V příštích třech až čtyřech letech chce Hyundai zvýšit výrobu v zemi o 30 procent.
–ČTK/RED–
A je to tady!