Americký prezident Donald Trump zavedl 25% cla na auta. Česka se dotknou hlavně nepřímo. Přímo poškodí Německo a Slovensko. V komentáři na FinTag to říká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Vychází z informací Českého statistického úřadu [ČSÚ] a agentury Bloomberg a píše: Americký prezident Donald Trump zavádí další sadu cel. Tentokrát jde o nová, 25procentní cla na všechny dovážené automobily. K tomu všemu by měl ve středu příští týden oznámit sadu takzvaných recipročních cel.
Ty značí, že Spojené státy budou v rámci reciprocity uvalovat stejná cla, jaká na ně uvalují jiné země. Často jde o cla vyšší – byť ne vždy. Donald Trump se ale ani nevyhýbá výjimkám z reciprocity. Pokud na ty zkraje dubna nedojde, tato reciproční cla tíživě zasáhnou zvláště země, jako je Argentina nebo Indie. Avšak například ve vztahu k takové Číně už by dnes musely USA celkové průměrné clo snížit.
Čína totiž patří k naprosté menšině zemí světa, které na dovoz z USA uplatňují v průměru nižší clo než Spojené státy na dovoz od nich. Do této malé skupinky zemí patří ještě třeba Británie, Norsko či Japonsko [viz mapa níže, pozn. red.].
Jak je na tom Česko
Přímý vývoz automobilů z České republiky do Spojených států byl loni zanedbatelný. Jeho hodnota jen mírně převýšila objem 60 milionů korun. Celkový vývoz Česka do USA loni dosáhl hodnoty 165,4 miliardy korun, a tak novými cly na auta dotčený vývoz představuje pouze zanedbatelná 0,04 procenta celkového exportu ČR do USA.
Česko do USA vyváží hlavně stroje, elektrické přístroje a zařízení, optické výrobky, kaučuk a plasty, respektive výrobky z nich. Dále ocelové výrobky a nábytek – podrobněji zde. Tyto položky novými cly nejsou zasaženy.
I tak však na Česko může nepříznivě dolehnout třeba fakt, že Trumpova nová cla na automobily se zásadně dotknou německého a slovenského vývozu. To znamená zemí, na které má Česko těsné obchodní vazby.
Nové peníze na zbraně, investice a Ukrajinu schválil i Bundesrat
Německé automobilky Volkswagen a Mercedes patří mezi ty, v jejichž případě vývoz do Spojených států představuje nejvýraznější podíl na celkových tržbách dané automobilky v Americe. V případě Volkswagenu je to podle Bloomberg 80 procent, v případě Mercedesu pak 63 procent.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Německo a Slovensko v rámci Evropské unie představují dva největší vývozce automobilů do USA. Jejich souhrnný export na americký trh přesahuje podle Bloombergu půl milionu vozidel ročně.
Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank