Italský módní dům Prada koupí za 1,38 miliardy dolarů [31,1 mld. Kč] svého menšího rivala, italskou společnost Versace. Včera [10.4.] to oznámila americká společnost Capri Holdings, která Versace vlastní od roku 2018.
Dohoda spojí dva významné prodejce luxusního zboží z Itálie. Prada si teď vede lépe a daří se jí odolávat poklesu prodeje luxusního zboží, s kterým se potýká více firem v odvětví. Versace už nějaký čas hospodaří se ztrátou, uvedla agentura Reuters. Spojení firem posílí vliv Itálie v odvětví luxusního zboží, na kterém se prosazují francouzské konglomeráty v čele s LVMH.
„Naším cílem je pokračovat v odkazu Versaceho, oslavovat a znovu interpretovat jeho odvážnou a nadčasovou estetiku,“ řekl předseda správní rady Prada Patrizio Bertelli.
Úspěch nosí Pradu. Italské firmě roste prodej i chuť na další akvizice
„Zároveň jim poskytneme silnou platformu, posílenou roky neustálých investic a zakořeněnou v dlouhodobých vztazích,“ dodal.
Cena, kterou je Prada ochotna za firmu Versace zaplatit, je velkou slevou proti ceně zhruba 2,15 miliardy dolarů [cca 47,6 mld Kč] včetně dluhu, kterou v roce 2018 zaplatil holding Capri, když firmu Versace kupoval. Holding firmu koupil od rodiny Versace a od americké společnosti Blackstone.
V současnosti je Prada považována za jednu z nejvlivnějších společností v módním průmyslu. Vlastní zhruba 250 obchodů v 65 zemích světa. Své výrobky nabízí i online. Nejvíce zboží prodává na asijských trzích.
Prada prosperuje. O značku Versace usiluje dlouhodobě
Společnost Capri Holdings působí celosvětově, vznikla z firmy Michael Kors Holdings, kterou v roce 1981 založil Američan Michael Kors. Prodává oblečení, boty, hodinky, kabelky a další módní doplňky. Dlouhodobě se jí ale příliš nedaří, což dokládá i vývoj ceny jejich akcií.
Vývoj ceny akcií společnosti Capri Holdings od roku 2023
[Zdroj: xStation]
Naopak čistý zisk italského módního domu Prada loni stoupl o 25 procent na 839 milionů eur [cca 21 mld. Kč]. Čisté tržby skupina loni zvýšila o 17 procent na 5,43 miliardy eur [cca 136 mld. Kč]. Tržby jí rostly ve všech regionech, kde působí, a to dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byl americký region, kde ale i tak tržby stouply o devět procent.
Prada generuje tržby v miliardách eur ročně běžně. 90 procent tvoří značka Prada. Kožené zboží tvoří asi 50 procent tržeb, konfekce přibližně 27 procent, obuv 19 procent a licence – hlavně brýle a parfémy – dvě procenta. Na asijském trhu firma inkasuje zhruba necelých 40 procent tržeb, následuje Evropa [cca 30 %], 20 procent v Severní a Jižní Americe a deset procent v Japonsku.
Prada vlastní 26 továren na výrobu módního zboží a zaměstnává přes 15 tisíc lidí. Soustředí se na oblečení, obuv, doplňky, šperky i kosmetiku. Skupina na konci loňského prosince vykázala čistou hotovost 600 milionů eur [cca 15 mld. Kč]. Což jí pomáhá financovat případné akvizici, uvedla agentura Reuters.
Značky skupiny Prada
[Zdroj: Prada]
Prada S.p.A. je zalistována na burze v Hong Kongu. Vstup na tuto burzu oznámila jako první italská módní značka v roce 2011. Její akcie se obchodují i na frankfurtské burze.
Firmu založili v roce 1913 Mario a Martino Prada původně jako podnik na prodej kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu. Dnes patří mezi přední světové výrobce luxusního zboží, jako jsou kabelky, obuv, kožené zboží, oděvy a doplňky.
The Devil Wears Prada / Ďábel nosí Pradu
Kromě hlavní značky Prada skupina drží i Miu Miu, Church’s, Car Shoe, historickou cukrárnu Pasticceria Marchesi a jachtařský tým Luna Rossa.
Značka platí v marketingové komunikace za fenomén. A to zejména díky filmu, v jehož názvu se vyskytuje jméno firmy. Celosvětově známý film „Ďábel nosí Pradu“ vstoupil do kin v roce 2006. Hlavní role hrají Meryl Streepová a Anne Hathawayová.
[Zdroj: 20th Century Studios]
Film se odehrává v prostředí nelítostného módního průmyslu, kde „ti nejlepší“ volně definováno nosí Pradu. Úspěšný film získal mnohá ocenění a vydělal stovky milionů dolarů. „Ďábel nenosí Pradu“ je pak i jeden díl seriálu Simpsonovi.
Firma podporuje filmové projekty dlouhodobě. Na stránkách k tomu nabízí speciální sekci. V ní jsou k vidění krátké filmy od světoznámých režisérů.
Loni se společnost blýskla, když s Axiom Space představila skafandry, na jejichž návrhu se podílela. Nové modely vytvořili návrháři pro agenturu NASA, která by je měla použít při misi Artemis III, jež vrátí lidi poprvé od roku 1972 na povrch Měsíce. Axiom Space je jedna ze dvou firem, které pro NASA připravují lunární skafandry.
–ČTK/RED–