Výroba aut v České republice v letošním prvním kvartále klesla o více než sedm procent. A tak i přes rekordní březnovou produkci elektroaut výroba aut v Česku kvůli slabým prodejům v Evropě dál oslabuje.
V prvním čtvrtletí bylo v tuzemských firmách automobilového průmyslu vyrobeno celkem 372 334 silničních vozidel, meziročně o sedm procent méně. 366 510 kusů byly osobní auta, následovalo 1 321 autobusů, 277 nákladních vozidel, 169 motocyklů a 3 513 malých a 544 velkých přípojných vozidel.
„Zveřejněné výsledky výroby aut v ČR i prodejů v celé EU ukazují, že se automobilovému průmyslu první čtvrtletí příliš nevydařilo,“ říká hlavní ekonom Creditas Banky Petr Dufek.
Také ale dodává, že i když jde o slabší výsledek než loni, stále je to druhý nejlepší výkon za posledních sedm let. Proto není tak zlý, jak by procentní pokles mohl naznačovat.
Pozitivní notu ladí i prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej a marketing. Pochvaluje si, že letošní březen se stal rekordním měsícem v počtu vyrobených elektrických vozidel v ČR.
„Náběhy výroby nových modelů, v tomto případě nové Škody Elroq a modernizovaného Enyaqu, vždy vzbuzují zájem trhu a zákazníků. A ten se propisuje do výsledných statistik tuzemské výroby,“ říká.
Automobilce Volvo klesají prodeje. A tak mění plány u elektroaut
Také ale dodává, že i přesto, že u těchto elektrických modelů jejich podíl na celkové výrobě nadále roste, stále zůstává za očekáváním požadavku regulace emisí CO2.
Nicméně podle jeho slov už jen schopnost i v takto přeregulovaném prostředí přicházet na trh s novými modely, ať už s elektrickým, spalovacím či jiným pohonem, je dobrou zprávou pro celou domácí ekonomiku.
Zájem je o hybridy, prodej elektroaut vázne
Zástupci výrobců automobilů si nadále stěžují na nízké prodeje nových aut v Evropě. Což potvrzuje i Jahn, když říká, že nižší čtvrtletní výrobní výsledky korelují s pomalu narůstajícími údaji registrací nových vozidel na hlavních evropských trzích.
„Na vině jsou tři největší unijní trhy, které zůstávají v poklesu a táhnou s sebou celkové výsledky prodejů dolů. Prodá se tam totiž zhruba 55 procent aut v rámci celé EU,“ potvrzuje Dufek.
K největším trhům se v EU řadí Německo, Itálie a Francie. Jedná se ale o aktuálně setrvalý stav. Například už letos v lednu propadla tuzemská výroba aut o 14 procent. A vysvětlení znělo stejně – málo registrací nových aut na hlavních evropských trzích.
Co se týče celé EU, zde srovnání produkce a nových prodejů už není tak jednoznačné.
„Tuzemská výroba v prvním čtvrtletí klesala rychleji než prodeje v celé EU. Tam se totiž za první tři měsíce roku snížily registrace ´jen´ o necelá dvě procenta,“ vysvětluje Dufek.
Automotive je důležitý, ale ztrácí na síle
Podle analytiků za kolísáním výkonu automobilového průmyslu stojí mnoho faktorů. Jedním z nich je i sázka na elektromobily, které si lidé ale příliš nekupují.
„Zatímco politicky protěžované a dotované elektromobily se na trhu podílejí 15 %, hybridy už předstihly v prodejích i vozy s benzínovým pohonem,“ říká Petr Dufek.
Podle něj je tady docela dobře vidět, jak velkorysé unijní plány narážejí na preference samotných zákazníků. A dodává i to, že prodej naftových aut zůstává na ústupu navzdory pokročilé technologii i nízké spotřebě.
Co se týče výsledků českého automobilového průmyslu, tvrdí, že ten tentokrát evidentně k růstu ekonomiky v prvním čtvrtletí nepřispíval. Podobně jako většina dalších průmyslových odvětví.
„Česká ekonomika tak dál musí spoléhat především na služby, kterým se nyní daří navzdory všeobecně zvýšené nejistotě,“ dodává.
Rovněž připomíná jednání o clech na vývoz aut do USA, na jejichž výrobě se český automotive z velké části také podílí.
–DNA–
Je to už deset let pořád stejné. Potřebuji auto, které v mrazu a 130 km/h po dálnici ujede bez doplnění energetického zdroje 700km s cenou provozu cca 2,-Kč za kilometr. Potřebuji ověřenou životnost zásadních agregátů 20 let a přiměřené uchování tržní hodnoty vozidla bez jejího razantního poklesu. Zároveň by cena vozu měla být přibližně rovna mému ročnímu čistému příjmu (učitel – nižší střední třída). Pokud takový elektromobil máte, sem s ním. Jinak zůstanu u svého dieselu, ten totiž mé požadavky splňuje. Jak prosté….
Prosté pro lidi s mozkem. Ne pro ideology stylu, poručíme větru, dešti a k tomu i ekonomickým zákonům. Jedny podobné jsem ne své kůži zažil. I s výsledkem jejich snažení. A to při tom vše dělali hlavně „pro mě“. Dnes se netají tím, že dělají vše „proti mně“. Výsledky snažení obou i tak budou stejné.