Autonomní řízení v Česku dovolí zákony už od ledna 2026

36
rizeni
Autonomní řízení ve stupni 3, takzvané podmíněné automatizaci, se uplatní hlavně na dálnicích. / Foto: Redakce FinTag

Od roku 2026 zákony v ČR umožní provoz vozidel se systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3. Česko se tak stane jednou z prvních zemí EU, kde řidiči budou moci na vybraných úsecích, převážně na dálnicích, předat řízení vozidlu.

Prezident Petr Pavel podepsal klíčovou novelu zákona, která umožňuje autonomní řízení, 24 dubna. Podle zástupců automobilových výrobců představuje přijetí významný krok nejen směrem ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale i k podpoře investic do moderních technologií a posílení českého automobilového průmyslu na globálním trhu.

„Očekává se, že globální trh s asistenčními systémy poroste mezi lety 2023 až 2035 až 180x, a české firmy mají díky této legislativě šanci být u toho,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Zdeněk Petzl.

V ČR se vyrobil rekordní počet elektroaut. Jen se málo prodávají

Prezidentský podpis novely je podle něj výsledek několikaletého úsilí automobilového průmyslu a otevřeného dialogu s ministrem dopravy Martinem Kupkou [ODS].

„Podepsaná novela je významným milníkem, ale nikoliv konečným cílem. Právě nyní otevíráme diskusi o právních podmínkách pro plně autonomní vozidla,“ uvedla manažerka regulatorních záležitostí AutoSAP Marie Nováková.

Podle ní AutoSAP zahájil přípravy na další fázi. Ta se zaměří na vytvoření legislativního rámce pro systémy automatizovaného řízení úrovně L4+, podporu testování plně autonomních vozidel v reálném provozu a aktivní zapojení České republiky do strategického dialogu v rámci Průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový sektor.

Autonomní řízení na českých silnicích v praxi

Aktuálně schválená novela umožní, aby vozidla s homologovaným systémem autonomního řízení L3 mohla na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, převzít řízení, to v takzvané podmíněné automatizaci.

„Vozidlo bude v takovou chvíli zodpovědné za úkony, které přímo souvisejí s řízením. Pro řidiče to znamená, že se při splnění nezbytných podmínek po tuto dobu nebude nemuset věnovat řízení,“ vysvětluje mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth.

Autonomní Tesly nejsou bezpečné, tvrdí whistleblower

Podle něj jediná povinnost, která řidičovi přibyla, je převzetí řízení, jakmile jej k tomu vozidlo vyzve. Na převzetí řízení bude mít řidič, jak stanovuje homologační předpis, nejméně deset vteřin.

V praxi je typickým příkladem komunikace pro autonomní řízení relativně rovná a široká dálnice s dobře vyznačenými jízdními pruhy. Řidič pak nemusí mít ruce na volantu a ani sledovat silnici, ale stále musí být připraven na upozornění systému převzít řízení. Autopilot při jízdě po dálnici automaticky zrychluje, řídí, brzdí, a dokonce se i vyhýbá.

Je čím dál více žádoucí, aby lidé mysleli kriticky, říká expert na AI

Jungwirth doplňuje, že autonomní vozidla zvyšují bezpečnost silničního provozu a zlepšují komfort jízdy. Tvrdí, že díky eliminaci některých lidských chyb, jako jsou únava, rozptýlení či nesprávné vyhodnocení situace, pomáhají i předcházet dopravním nehodám.

„Jejich systémy navíc reagují rychleji než člověk, což výrazně snižuje riziko kolizí, zejména v krizových situacích,“ tvrdí.

Autonomní systémy z pohledu byznysu

Podle Petzla přijetí novely vysílá tuzemským firmám jednoznačný signál k akceleraci investic do automatizovaných technologií. Posílí jejich schopnost držet krok se zahraniční konkurencí ve vývoji, testování i implementaci moderních řešení. Ta dnes, jak tvrdí, představují klíčovou přidanou hodnotu ve vozidlech.

„Chceme nejnovější technologie rozvíjet přímo v našich podmínkách, čímž posílíme konkurenceschopnost České republiky a místních firem na globálním trhu,“ vysvětluje.

Automatické řízení má stále své mouchy. USA hlásí 392 nehod

Novela podle něj vysílá jasný vzkaz investorům a technologickým partnerům ze zahraničí. Ukazuje otevřenost Česka inovacím a aktivní podporu moderního automobilového průmyslu. Ten přitom patří ke klíčovým odvětvím celého evropského hospodářství. Zaměstnává cca 13 milionů lidí a tvoří sedm procent hrubého domácího produktu [HDP] zemí EU.

Vůz bez volantu a pedálů. Tak vidí automobilka Tesla budoucnost

Autonomnímu řízení dává základy zmíněný Průmyslový akční plán pro evropský automobilový sektor. V něm Evropská komise uvádí, že na vývoj těchto technologií nabídne dotace ve výši jedné miliardy eur [cca 25 mld. Kč]. Jeho součástí jsou nové autonomní technologie i přechod na vozidla s nulovými emisemi či podpora odolnosti dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here