Ruská ekonomika se v současnosti potýká hned s několika problémy. Jsou to preventivní opatření proti nákaze covid-19, propad cen ropy a s ním související propad kurzu rublu. Situace se projevuje už i do prodejů aut v Rusku.

Podle agentury Reuters by se prodej aut v Rusku mohl letos kvůli krizi covid-19, poklesu cen ropy a devalvaci rublu snížit o polovinu. Což by odpovídalo zhruba situaci v roce 1991, kdy se rozpadal Sovětský svaz. V zemi je omezeno vycházení a v Moskvě i dalších regionech museli všichni prodejci povinně uzavřít své obchody. A je to právě Moskva, ve které se prodá nejvíce aut v Rusku vůbec.

„Kvůli oslabení rublu můžeme čekat propad trhu o 20 procent, ale s ohledem na omezený pohyb může být pokles 50 procent,“ sdělil agentuře Reuters šéf ruského prodejce aut ASC Group Denis Petrunin.

Poslední údaje o prodeji nových aut v Rusku přitom ukázaly, že pokles rublu kvůli propadu cen ropy přitáhl Rusy v posledních týdnech března do autosalonů a ti kupovali auta v očekávání, že ceny se výrazně zvýší. Očekávání pramenilo z faktu, že většina aut prodávaných v Rusku se dováží nebo montuje z dovezených součástek. Prodej automobilů tak v březnu strmě vzrostl. Šlo však podle odborníků pouze o jednorázový růst.

„Nyní všichni zůstávají doma a nejsou placeni. Lidé, kteří si nejsou jistí svými budoucími příjmy a jejichž podnikání je uzavřené, neuvažují o koupi automobilu,“ prohlásil generální ředitel Autostatu Sergej Udalov.

Rusko je klíčový trh i pro Česko

Ještě před pár lety to vypadalo, že se Rusko stane největším automobilovým trhem v Evropě a to s prodejem téměř tří milionů aut ročně. Například Škoda je podle údajů sdružení AEB v Rusku sedmou nejprodávanější automobilovou značkou v Rusku. Zatímco loni Škoda Auto na čínském a indickém trhu ztrácela, na evropských trzích a také v Rusku se jí dařilo dodávky navyšovat.

„Díky značnému růstu v Evropě a v Rusku se nám podařilo kompenzovat vývoj v Číně,“ vysvětluje člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu Alain Favey.

Škoda ztrácí v Číně a Indii, ale získává v západní Evropě

Letos se však má podle automobilového svazu prodej snížit na méně než jeden milion vozů z loňských 1,76 milionu. Tak nízký prodej vrátí zemi podle údajů analytické agentury Autostat do doby kolem rozpadu Sovětského svazu. Tedy doby, kdy byla většina Rusů příliš chudá, než aby si koupili nové auto. Situaci zřejmě nezachrání ani pořizování aut na úvěr, které v posledních letech vzrostlo až na poloviční objem všech v Rusku prodaných aut.

„I to by však nyní mohlo klesnout, trojnásobně až čtyřnásobně,“ domnívá se Nikolaj Gruzděv, šéf jednoho z největších prodejců aut v zemi firmy Avtomir.

Pokles celkového prodeje o polovinu vidí jako reálný scénář. Jeho slova potvrzuje i analytik investiční banky VTB Capital Vladimir Bespalov. Podle něj je otázka, zda lidé budou kupovat auta po uvolnění preventivních opatření za nové a vyšší ceny.

Propad ceny ropy likviduje rubl

Rusko doplácí na současný útlum ekonomiky a s ním související propad cen ropy. Cena ropy včera [20.4.] vůbec poprvé ztratila za jediný den veškerou svou hodnotu. Kontrakt na americkou lehkou ropu West Texas Intermediate [WTI] s dodáním v květnu dnes klesl o 306 procent a uzavřel na minus 37,63 dolaru za barel. To znamená, že prodávající nejenže za svou ropu nic nedostane, kupujícímu ještě musí za každý odebraný barel zaplatit. Severomořská ropa Brent s dodáním v červnu odepsala zhruba osm procent na 25,87 USD.

Dodejme, že organizace zemí vyvážejících ropu [OPEC] a její spojenci se tento měsíc dohodli na výrazném snížení těžby, aby kompenzovali pokles poptávky a podpořili cenu ropy. Podle části analytiků však dohoda skupiny označované jako OPEC+ není dost výrazná na to, aby odstranila převis nabídky nad poptávkou. Rusko přitom navíc nemá s OPEC aktuálně zrovna nejlepší vztahy. To proto, že mu nevyšla sázka na to, že zvýší svůj podíl na trhu s ropou a vytlačí z něj americké těžaře břidlicového plynu. Zatímco totální kolaps ceny ropy se na eurodolaru ale příliš neprojevuje, tvrdě doléhá na měny navázané na komodity, jako je právě rubl, ale třeba i kanadský dolar. Ropa a plyn přitom tvoří dvě třetiny ruského exportu, takže rubl jen od ledna ztratil téměř třetinu své hodnoty.

Covid-19 v Rusku

Další problém je, že podle odborníků má Rusko vrchol epidemie koronaviru stále ještě před sebou. Počet nakažených nadále roste, byť se díky přijatým preventivním opatřením podařilo postup epidemie zpomalit.

Moskva zrušila seniorské slevy na metro. Covid-19 je i na Sibiři

Rusko v pondělí [20.4.] oznámilo, že za uplynulých 24 hodin přibylo dalších 4 268 potvrzených případů nákazy koronavirem a celkem je tak aktuálně v zemi registrováno 47 121 infikovaných lidí. Rekordní denní přírůstek v počtu 6 060 nakažených oznámilo Rusko z neděle na pondělí. Hlavním ohniskem šíření infekce je nadále Moskva, kde za posledních 24 hodin přibylo 2 026 pozitivních testů na covid-19. Celkem je nyní v ruské metropoli evidováno 26 352 potvrzených případů nákazy.

Od nedělního rána v Rusku zemřelo v souvislosti s koronavirem SARS-CoV-2 dalších 44 pacientů, což je ve srovnání se 46 novými oběťmi ze soboty mírný pokles. Celkem je v zemi potvrzeno 405 úmrtí v souvislosti s infekcí covid-19, uzdravených je 3 446 osob. Podle informací z krizového štábu bylo doposud v celé zemi provedeno přes dva miliony testů.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here