Na stůl se stále intenzivněji dostává otázka případného vstupu státu do letecké společnosti Smartwings. První s touto myšlenkou přišel premiér Andrej Babiš [ANO], nyní ji podporuje i ministryně financí Alena Schillerová [za ANO] a ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček [za ANO].
České aerolinie [ČSA] dnes po více než dvou měsících obnovují svůj pravidelný provoz, jejich letadla zamíří do Paříže, Frankfurtu nad Mohanem a Amsterdamu. ČSA plánují v následujících dnech obnovit ještě další linky. Ve čtvrtek 21. května by měly začít létat do Stockholmu a od 25. května do Bukurešti. V příštím týdnu by měly být obnoveny také linky na Ukrajinu, konkrétně do Kyjeva a Oděsy. Dopravce je ovšem nyní na svém webu mezi spuštěnými linkami neuvádí. Do Kyjeva by podle rezervačního letu měl první spoj letět až 3. června, do Oděsy pak o den později.
ČSA patří do skupiny Smartwings, která v březnu zastavila všechny pravidelné letecké spoje z a do Česka. Na zemi tak zůstalo přes 90 procent její flotily. Celá skupina, do níž vedle českých dopravců patří zahraniční divize, tak v dubnu přepravila 4 900 cestujících, což je zhruba jedno procento v porovnání se stejným obdobím loni. V posledních týdnech se na politické scéně diskutuje o možné státní pomoci pro Smartwings. Rozhodnout by se o této věci mělo do konce června. Jednat o tom bude vláda.
Otázka Smartwings rozděluje vládu
Případný vstup státu do Smartwings před několika týdny jako první zmínil premiér Andrej Babiš [ANO]. Teď unisono hovoří jako o nejvýhodnějším způsobu o stoprocentním vstupu státu do společnosti vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová a vicepremiér a ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Podle něj přichází do úvahy vstup do společnosti státu na úrovni stoprocentního podílu. To za částku blížící se nule. Záchrana společnosti by podle něj stát vyšla na nízké miliardy korun, přičemž stát by pak mohl firmu se ziskem prodat. Ministr nevyloučil ani jinou možnost, třeba individuální bankovní záruku.
„O vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že má strategický význam,“ vysvětlil, proč stát o vstupu do Smartwings uvažuje.
V podobném duchu se aktuálně vyjadřuje i ministryně financí Alena Schillerová. Ta řekla, že do úvahy přichází stoprocentní nákup podniku.
Naopak zdrženlivý zůstává vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček [ČSSD]. Podle něj nákup Smartwings z jeho pohledu není na stole.
„Můžeme se bavit o tom, jak řešit problematiku leteckého průmyslu obecně. Podle mě mají platit pro všechny stejné podmínky. Jsou tady programy, ať využijí Antivirus, případně nějaké půjčky. Akcionáři mohou vložit další peníze do té firmy, to jsou standardní mechanismy,“ řekl [17.5.] v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi [ČT].
Cestovní kanceláře varují před problémy
Zatímco premiér Andrej Babiš již 5.4. nevyloučil, že by stát mohl vstoupit do klíčových podniků, které se kvůli pandemii koronaviru dostaly do potíží a jako příklad uvedl i Smartwings, nyní uvedl, že firma zatím může čerpat z vládních programů určených pro pomoc firmám. Rozhodnutí ale prý nechá na ministru Karlu Havlíčkovi. Také dodal, že doufá, že letadla budou moct po uvolnění epidemiologických opatření ve světě začít létat. Upřesnil, že ale nezná detaily připravovaného scénáře.
„Představa je, že by to stát koupil za korunu,“ omezil se na konstatování s tím, že otázkou je bilance společnosti a její zadlužení. Podle něj by bylo těžké do firmy dávat miliardy.
„Je to hlavní dopravce, cestovní kanceláře nás proto žádaly, abychom jim pomohli,“ upřesnil s poznámkou, že firma přepraví miliony cestujících ročně.
Což ovšem popřel místopředseda Asociace cestovních kanceláří [ACK] Jan Papež. Podle něj kanceláře pouze upozorňují na to, že případný konec Smartwings, pokud by neustála přerušení provozu kvůli krizi covid-19, by znamenal velké problémy pro cestovní ruch.
„Dostali jsme dotaz a napsali jsme i doporučení v tom smyslu, že pro nás by bylo velmi obtížné, kdyby společnost Smartwings zkrachovala. A to především z toho důvodu, že není vůbec jasné, jak na tom jaká společnost ve světě je,“ uvedl Jan Papež.
Podle něj by při objednávání dopravy jinými společnostmi nemusela být jistota, že daná společnost v polovině sezony nezkrachuje.
„A to je při všech těchto neštěstích, které nás potkávají, obrovské riziko,“ dodal.
Se Smartwings pak podle něho mají kanceláře uzavřené smlouvy v českých korunách: „Kdyby se uzavíraly s jinými společnostmi v eurech, lety by se prodražily, protože mezitím hodnota koruny klesla. To by také nebylo pro cestovní ruch příliš dobré.“
Vláda podporu pro nákup Smartwings nemá
O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti, se v sobotu [16.5.] rozhovořil v ČT ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček. Opozice s ním však většinou nesouhlasí.
„Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, Covid a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Zaznamenal by přebrání miliardových závazků,“ uvedl předseda Poslaneckého klubu TOP 09 a někdejší ministr financí Miroslav Kalousek.
Předseda STAN Vít Rakušan označil záměr v ČT za úplný nesmysl, kritizoval ho také šéf ODS Petr Fiala.
V rozhovoru pro ČT záměr zkritizoval i předák Českomoravské konfederace odborových svazů [ČMKOS] Josef Středula.
„I kdyby ČR převzala firmu za jedinou korunu, náklady by mohly přerůst obrovitou hodnotu. V tomto případě není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala. Měla by se soustředit na pomoc Letišti Praha. To je strategickou firmou a které rozhodně stojí za sanaci, ale Smartwings to rozhodně není,“ řekl ČT Středula.
Dodal, že příběh Smartwings je složitý. Podle něj není zodpovědná jakákoli úvaha o tom, že by firma mohla být převzata státem. Že by měly být daňovým poplatníkem sanovány obrovské škody, které by firma mohla mít i skryté, o kterých se zatím třeba ani neví.
Co si myslí ekonomové
Podle analytika Petra Bartoně ze společnosti Natland by měla vláda spíše jednat o tom, kolik by jí akcionáři zaplatili za převzetí společnosti. Podle něho má společnost spíše cenu záporných miliard, jinak by ji už někdo koupil.
„Nelze nijak vysvětlit, proč chce vláda uvažovat o jakékoliv ceně vyšší než jedna koruna. Stávající vlastník by i na takovou cenu kývl, protože by jej daňový poplatník vyvázal z potíží. Vláda by spíše měla jednat o tom, jakou cenu stávající vlastníci zaplatí jí za převzetí,“ uvedl Petr Bartoň.
Navíc upozornil, že vláda má na obchod relativně krátký čas – dokud umožňuje EU kvůli koronaviru státní pomoc firmám.
„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být například letecká společnost Alitalia. Ta totiž v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost,“ řekl s tím, že to není tento případ.
„Krach domácího dopravce neznamená konec létání. Zkušenosti ze světa mluví jasně: Tam, kde skončily hlavní domácí aerolinky, byla jejich kapacita brzy nahrazena konkurencí. Stačí se podívat na vývoj budapešťského letiště po krachu Malévu či případy pádu dopravců Swissair a Sabena,“ uvedli již v minulosti na odborném serveru Zdopravy.cz autoři článku Pro a proti: Měl by stát pomáhat letecké skupině Smartwings? Jan Sůra, Jan Šindelář.
Výhrady ale mají i další ekonomové. Například Lukáš Kovanda z Czech Fund si myslí, že odkup Smartwings nebo ČSA spadá do kategorie krajních řešení.
„Státní vlastnictví firem je totiž často značně neefektivní,“ uvedl.
Pár slov o Smartwings
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Jiří Šimáně je přitom osobní přítel Andreje Babiše, který před rokem 1989 pracoval v podniku zahraničního obchodu Strojexport. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Mnoho zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
–ČTK/DNA–