Francouzská automobilka Renault plánuje ve své slovinské divizi Revoz zrušit 400 z celkem 3 200 pracovních míst. Důvod je, že krize covid-19 srazila poptávku po jejích produktech. Problémy s odbytem aut hlásí ale všechny automobilky včetně koncernu Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká ŠKODA AUTO.

Slovinský Revoz vyrábí modely Clio, Twingo a elektrický Smart Forfour. Kvůli koronavirové epidemii přerušil výrobu v polovině března, celkem na šest týdnů. Největšími odbytišti podniku jsou Francie, Německo a Itálie.

„Vzhledem k nejistým podmínkám na globálním automobilovém trhu, které jsou důsledkem epidemie covidu-19, a informacím o poklesu globálních objednávek bude Revoz pokračovat ve výrobě jen na dvě směny,“ uvedla automobilka.

Problémy s výrobou i odbytem mají všechny automobilky. Například celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v dubnu kvůli šíření koronaviru meziročně propadl o více než 45 procent na 473 500 vozů. Koncernu Volkswagen se nicméně v dubnu podařilo zvýšit odbyt v Číně, a to o jedno procento na 305 600 vozů.

76,3% propad prodeje aut v dubnu

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu kvůli koronavirové krizi podle Evropského sdružení výrobců automobilů [ACEA] meziročně propadl o rekordních 76,3 procenta na 270 682 vozů.

„První celý měsíc [duben, březen byl bez restrikcí ještě necelých 14 dní, pozn. red.] s restrikcemi souvisejícími s nemocí covid-19 vedl k nejvýraznějšímu měsíčnímu propadu poptávky od začátku záznamů,“ uvedlo sdružení.

Prodej nových aut v ČR klesl o 36,6 %. Na Slovensku o 45,6 %

V období od ledna do dubna prodej aut v EU meziročně klesl o 38,5 procenta na 2,75 milionu vozů. Nejprudší pokles v EU postihl v dubnu Itálii, kde prodej klesl o 97,6 procenta na 4 279 vozů. Většina prodejen aut v EU byla v důsledku opatření proti šíření koronaviru po celý duben uzavřena.

„Dubnové prodeje nových vozů v EU meziměsíčně poklesly o 76 procent. Vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený. Snížená výkonnost autoprůmyslu má samozřejmě negativní dopad i na celou řadu dalších odvětví,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Bohdan Wojnar.

Český Svaz dovozců automobilů [SDA] uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v dubnu meziročně snížil o 53 procent na 10 679 vozů. I tak není bez zajímavosti, že v Česku se podle automobilového experta EY Petra Knapa v dubnu prodalo zhruba stejně aut jako ve Velké Británii, Itálii a Španělsku dohromady.

„Očekávám, že květen bude pro evropský trh pohroma někde mezi březnovými a dubnovými čísly a uvidíme, jak si povede červen,“ řekl.

ŠKODA AUTO v dubnu na českém trhu prodala 23 628 aut, Hyundai 5 398 vozů, Volkswagen 5 267 aut, Toyota 2 679 aut, Kia 2 468 vozů, Peugeot 2 342 aut, Mercedes-Benz 2 113 aut, Renault 1 910 aut a a BMW 1 627 vozů.

Odbyt mladoboleslavské automobilky ŠKODA AUTO se v dubnu v zemích EU meziročně snížil o 64,6 procenta na 20 007 vozů. Podíl této značky na trhu EU však vzrostl na 7,4 procenta ze 4,9 procenta před rokem. Menší propad než celý trh zaznamenala i německá automobilka BMW a švédské Volvo.

Výroba motorových vozidel v dubnu klesla na minimum

Odstávky vyvolané pandemií koronaviru způsobily i dramatický propad dubnové produkce o 88,5 procenta. Mezi lednem a dubnem letošního roku zapříčinila omezení meziroční propad výroby o 152 799 motorových vozidel [- 31,1 %]. Díky spuštění výroby v automobilce Hyundai a závodech ŠKODA AUTO bylo v dubnu vyrobeno celkem 14 589 osobních vozidel.

Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procnet není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší,“ uvedl Bohdan Wojnar.

Od začátku ledna do konce dubna bylo v českých automobilkách vyrobeno celkem 337 497 osobních vozidel [-31,1 %]. ŠKODA AUTO vyrobila 218 374 automobilů [-29,6 %], nošovický Hyundai vyrobil 65 890 automobilů [-35,3 %] a kolínská TPCA celkem 53 233 vozů [-31,5 %].

Produkce autobusů IVECO byla po celý duben zastavena a v meziročním srovnání tak od ledna do dubna došlo k poklesu výroby na 1 179 autobusů [- 19,0 %]. Jediný tuzemský výrobce motocyklů JAWA pak vyrobil celkem 135 strojů [-82,0 %]. Výjimku tvořila pouze výroba autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil na 144 autobusů [+44,0 %].

Bohdan Wojnar za AutoSAP kvůli poklesu produkce i odbytu proto apeloval na pokračování vzájemného dialogu mezi průmyslem a politickou reprezentací.

„Za klíčové proto nyní považujeme prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C, založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na jejich aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit, “ uvedl.

Autoprůmysl zvažuje návrh na dotace na koupi nového auta

Problém je i v Německu

Podle odborníků se automobilový průmysl, který čelil problémům již před krizí covid-19, dostává do stále hlubších problémů. A to i v Německu, které je z hlediska české ekonomiky a tuzemského automobilového průmyslu klíčové. Hodnota indexu současné situace v německém automobilovém průmyslu se v dubnu podle průzkumu institutu Ifo propadla na minus 85,4 bodu z březnových minus 13,2 bodu. Zaznamenala tak nejprudší pokles a dostala se na nejnižší úroveň za dobu existence indexu, který začal institut sestavovat po znovusjednocení Německa.

„Nikdy dříve jsme pro automotive, toto naše klíčové odvětví, neviděli tak slabá čísla,“ uvedl ekonom Ifo Klaus Wohlrabe.

Podle něj výsledky průzkumu ukázují na pokračující pokles u zakázek a zhoršující se očekávání ohledně vývoje výroby i exportu. Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer už koncem března varoval, že v německém automobilovém sektoru hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Výroba automobilů a automobilových součástek v Německu před příchodem krize zaměstnávala zhruba 830 000 lidí. Na německém automobilovém průmyslu je závislých i mnoho českých podniků.

Automotive: Robotizace a zaměstnanost

Z hlediska udržení zaměstnanosti v automotive sektoru hraje důležitou roli i robotizace. Podle Mezinárodní federace robotiky [IFR] počet průmyslových robotů se do roku 2022 zvýší o dva miliony kusů na téměř dvojnásobek. Předloni se jejich instalovaný počet odhadoval celosvětově na 2,4 milionu. Zavádění robotů ve firmách částečně ovlivní současná epidemie koronaviru, kdy podniky musí snižovat závislost na lidské pracovní síle. Zájem bude především o kolaborativní roboty, které spolupracují s lidmi.

Do situace se promítá i klesající cena těchto strojů. Ta podstatně zvyšuje nákup robotů ze strany firem. Zatímco mezi lety 2005 a 2008 byl podle federace robotiky průměrný celosvětový roční prodej robotů kolem 115 000 kusů, předloni to již bylo 422 000 kusů ročně. ABI Research očekává, že výnosy z prodeje kobotů narostou v roce 2030 až na 11,8 miliardy USD proti 1,9 miliardy v roce 2018. Mezi hlavními odběrateli robotů patří přitom právě automotive sektor a navazující odvětví.

„Pandemie covid-19 nás přesvědčila o nutnosti dalších investic nejenom do robotizace, ale i celkově do automatizovaných řešení. Díky nim budou naše výrobní systémy méně závislé na lidech a více inteligentní,“ uvedl například ředitel výrobce automobilových dílů India Pistons Ram Venkataramani.

Automobilky se do normálu zatím nevrátily

Dodejme, že většina hlavních automobilek na konci května již obnovila výrobu. Například tři hlavní americké automobilky General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobile [FCA] začaly vyrábět po dvou měsících odstávky 18. května. Ještě dříve zahájily výrobu až na pár výjimek výrobu i evropské automobilky.

Hyundai v Nošovicích rozjíždí výrobu. Čeká se na Škodovku

Mnohé z nich ale vyrábí stále ještě na půl plynu, respektive na jednu či dvě směny. Nikoli na tři, jak bylo běžné ještě před krizí covid-19. Pochyby přitom provází to, zda se jim podaří někdejší výrobu plně obnovit. Například bratislavská továrna německé automobilky Volkswagen 20. dubna spustila pouze část výroby v jednosměnném provozu. Nyní už montuje všechny modely, ale výroba i tak dosahuje zhruba 20 procent produkční kapacity.

ŠKODA AUTO zase řeší problémy se zahraničními pracovníky. Ve svém závodě v Rychnově nad Kněžnou začala postupně testovat na covid-19 přibližně 2 300 Poláků. Ti dojíždějí za prací do závodu v Kvasinách. Odběry vzorků a testování by měly trvat do konce května.

Výrobu ve Škodovce definuje dodržování preventivních opatření

To proto, aby Poláci mohli následně podle potřeby výroby opět nastoupit do práce. Bez nich zatím závod jede asi na 60 procent. V závodě Kvasiny je na výrobě modelů Superb, Kodiaq a Karoq zaměstnáno včetně pendlerů asi devět tisíc lidí.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here