Automobilky hlásí v prvním pololetí nižší zisky i masivní propouštění. Na druhé straně se mnohé z nich pomalu vracejí do stavu před krizí covid-19. Což má i přímý dopad na jejich dodavatele, z nichž mnozí působí v České republice.

Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars se v prvním pololetí propadl do ztráty. Provozní ztráta se za leden až červen vyšplhala na 989 milionů švédských korun [2,6 mld. Kč]. Loni ve stejném období vykazovala automobilka zisk 5,52 mld. švédských korun [14,8 mld. Kč]. Výnosy automobilky klesly o 14 procent na 111,8 mld. SEK [288,8 mld. Kč].

Automobilka přesto oznámila, že ve druhé polovině roku očekává oživení a zisky. Podle jejích zástupců se totiž již ve druhém čtvrtletí vrátila k solidnímu růstu v Číně a podobný obrat očekává i v USA a Evropě.

„Pokud se trh zotaví, jak předpokládáme, tak očekáváme, že objem prodeje se vrátí na úroveň, jakou jsme viděli v druhé polovině roku 2019. Je také naší ambicí vrátit se na stejnou úroveň zisku a toku peněz,“ uvedl generální ředitel Haakan Samuelsson.

Dodejme, že Volvo Cars vlastní od roku 2010 čínská automobilka Geely, která ho koupila od amerického automobilového koncernu Ford Motor. Ford převzal Volvo Cars v roce 1999 od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustředí na výrobu nákladních vozidel.

Nižší zisky i odbyt hlásí Renault a PSA

Nižší zisky a propad prodejů zaznamenala i automobilka Renault. Té klesl v první polovině letošního roku prodej aut o 34,9 procenta na téměř 1,26 milionu vozů. V Evropě se prodej firmy propadl o 41,8 procenta na 624 000 vozů. V Rusku, které je pro Renault druhým největším trhem po Francii [Renault je majoritním vlastníkem výrobce vozů Lada AutoVAZ, pozn. red.], prodej klesl o 19,5 %. Celá skupina Renault má na ruském automobilovém trhu podíl 30 procent. Francouzská automobilka již oznámila, že propustí 15 000 lidí, z toho 4 600 ve Francii. Chce tak během tří let ušetřit až dvě miliardy eur [cca 54 mld. Kč].

Obdobné poklesy hlásí i francouzská automobilka PSA. Té v prvním pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů. Společnost přesto již oznámila, že v červnu zvýšila odbyt oproti květnu o 71 procent.

Na druhé straně o 53,1 procenta zhruba na 266 100 se v prvním pololetí snížil odbyt její dceřiné německé automobilky Opel a britské značky Vauxhall. Kompletní hospodářské výsledky za první pololetí francouzská automobilka zveřejní 28. července.

PSA teď chystá fúzi s italsko-americkým výrobcem aut Fiat Chrysler. Nová společnost, která se má stát čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan, se bude jmenovat Stellantis. PSA a Fiat Chrysler se na sloučení v hodnotě 50 miliard USD [1,2 bilionu Kč] dohodly loni v prosinci. Dokončeno by mělo být v prvním čtvrtletí příštího roku.

Záruka pro Fiat Chrysler Automobiles

Když už je řeč o automobilce Fiat Chrysler Automobiles, uveďme, že ta vykázala za první čtvrtletí čistou ztrátu 1,69 miliardy eur [45 mld. Kč]. Loni ve srovnatelném období měla přitom čisté zisky 508 milionů eur [13,4 mld. Kč]. Firma vyrábí značky Fiat, Jeep, Dodge nebo Maserati.

V souvislosti s automobilkou Fiat Chrysler Automobiles stojí za zmínku, že jí italská vláda schválila v červnu státní záruku na úvěr ve výši 6,3 miliardy eur [168 mld. Kč]. Záruka na půjčku podle italského ministra hospodářství Roberta Gualtieriho sleduje zachování a posílení italského dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu. Záruka však vyvolala i vlnu kritiku. To proto, že italsko-americká automobilka je registrována v Nizozemsku.

VW plánuje kladný provozní zisk

Nižší zisky ohlásil i německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto. V prvním čtvrtletí se koncernu provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek meziročně propadl o 81,4 procenta na 900 milionů eur [cca 24 mld. Kč]. Odbyt se v prvním čtvrtletí v důsledku koronavirové krize snížil o 23 procent zhruba na dva miliony vozů. V dubnu koncern vykázal meziroční pokles odbytu o 45 procent, v květnu o 34 procent.

Co se týče Škody Auto, té v prvním čtvrtletí klesl provozní zisk o čtvrtinu na 307 milionů eur [8,2 mld. Kč]. Odbyt škodovek se přitom jen v květnu meziročně snížil o 45,1 procenta zhruba na 57 700 vozů. Pokles nicméně zpomalil z dubnových 56,6 procenta.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody. Vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii. Dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut a má téměř 39 000 zaměstnanců, z toho téměř 34 000 v Česku. Škoda je nejprodávanější značkou na českém trhu, kde se její podíl blíží 40 procentům.

Jak je to u BMW, AB Volvo i Fordu

S nižšími zisky a propady prodejů se potýká i německý výrobce aut BMW. Ten již oznámil, že zruší 6 000 pracovních míst, což představuje téměř pět procent z celkové pracovní síly. Chce se tak lépe vyrovnat s prudkým propadem poptávky. Automobilka BMW byla nucena v březnu zastavit velkou část výroby a zkrátit pracovní dobu 34 000 zaměstnancům kvůli opatřením, která měla omezit šíření nemoci covid-19. Celkem měla automobilka na konci loňského roku po celém světě 126 000 zaměstnanců.

Propouštět zaměstnance bude i výrobce nákladních vozů AB Volvo. Ten oznámil, že plánuje ve druhé polovině letošního roku propustit 4 100 administrativních pracovníků. Podnik se sídlem ve městě Gothenburg na jihozápadě Švédska zaměstnává 104 000 lidí. Volvo je druhým největším výrobcem nákladních automobilů na světě, za německým konkurentem Daimler. I ten oznámil propouštění.

Automobilka Ford již dříve uvedla, že za letošní první čtvrtletí kvůli negativním dopadům koronaviru na poptávku i výrobu vykáže hrubou ztrátu kolem 600 milionů dolarů [téměř 15 miliard Kč]. A to po zisku 2,4 miliardy dolarů ve stejném období loni.

Dopady na subdodavatele. I ti mají nižší zisky

Problémy automobilek tvrdě dopadají i na jejich dodavatele. V mnoha případech jde přitom i o české firmy. Například táborskému Brisku, který vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru, letos kvůli viru klesly tržby o 15 procent. Firma zvažuje, že v některých provozech zavede dočasně čtyřdenní pracovní týden nebo přejde z třísměnného na dvousměnný provoz. Brisk plánoval, že letos měsíčně vyrobí půl milionu snímačů. V květnu to bylo 200 000, v červnu 320 000 kusů.

„Z toho vyplývá, že i v té nejhorší době snímače někdo chce. U některých motorů jsme jediným dodavatelem. I když se automobilky [v minulých měsících] zastavily skoro na nulu, jedeme pořád na 75 procent, protože automobilky se musí předzásobit,“ uvedl předseda představenstva firmy Mojmír Čapka.

Firma zaměstnává asi 520 lidí. Masivně nepropouští, smlouvy rozvázala jen s některými seniory nebo pracovníky ve zkušební době. Kvůli potížím s dopravou zboží měl Brisk problémy s cash flow. Zboží totiž nepřišlo, a tak odběratelé nezaplatili.

PODCAST: Automotive potřebuje rychlou cashovou pomoc

Brisk loni utržil 705 milionů Kč a dosáhl zisku po zdanění 30 milionů. Vyrábí 700 typů zapalovacích svíček pro auta, motocykly, traktory i sekačky. Asi 95 procent produkce míří na export, nejvíc pro koncern Volkswagen. Firma vyváží do 75 zemí, zhruba čtvrtinu do Ruska, zbytek do Evropy a zbytku světa. Dodává i největší ruské automobilce AvtoVAZ. Brisk je jediným výrobcem zapalovacích svíček v ČR. Pokračuje v tradici výroby zapalovacích svíček v Táboře, která začala roku 1935. Firma plánuje využít i vládní program Záruka Covid Plus.

Písecký Aisin drží zakázky Toyotě

Podobné starosti jako táborský Brisk řeší i písecká firma Aisin Europe Manufacturing Czech. Ta dodává díly motorů do evropských i japonských automobilek. V minulých měsících propustila v důsledku koronavirové krize 100 agenturních zaměstnanců, nyní ale přijímá nové pracovníky, bude jich opět 600 stejně jako před krizí. Díky zakázkám pro Toyotu se v červenci zřejmě dostane na plánované prodeje.

„V obchodním roce od letošního dubna do března 2021 ale čekáme propad tržeb proti plánovaným 2,1 miliardám korun,“ uvedl ředitel společnosti Miloš Hnízdil.

Za duben až červen eviduje Aisin propad v tržbách o 319 milionů korun. Firma se ale naštěstí nyní vrací na své plné objemy. Jejím nynějším hlavním zákazníkem je Toyota. Ta v době koronakrize představila nové auto Yaris, kde zakázky od finálních zákazníků mají, tudíž se vyrábí na 100 procent. Díky Toyotě má Aisin dvě třetiny tržeb. Druhý hlavní zákazník Renault – Nissan plánuje plnou výrobu od srpna.

Nexen Tire u Žatce jede na plný plyn

Dobrá zpráva přišla i z průmyslové zóny u Žatce na Lounsku, kde výrobce pneumatik Nexen Tire již v červnu obnovil plný provoz. Produkci firma tak nemusela propouštět žádného ze svých 860 zaměstnanců.

„Jsme na původním stavu, v plné výrobě,“ uvedl mluvčí společnosti Ivan Dzido, podle kterého má firma odbyt zajištěný.

Jihokorejská továrna spustila plnou výrobu v průmyslové zóně loni v létě. Celková investice má dosáhnout zhruba 23 miliard korun, po automobilkách v Nošovicích a TPCA v Kolíně je to třetí největší zahraniční investice v České republice.

Naopak omezený provoz byl v červnu i nadále ve společnosti Koito v Žatci, která vyrábí světla do automobilů. Firma zaměstnává zhruba 1 300 lidí. Koito zavedlo dočasně čtyřdenní pracovní režim ve dnech pondělí až čtvrtek.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here