Ve vlacích a autobusech rapidně ubývají cestující. Aktuálně je poptávka zhruba na 60 procentech původního stavu. České dráhy [ČD] a další dopravci na železnici proto omezují spoje a taktéž jednají se státem a kraji o náhradách škod.
České dráhy kvůli klesajícím počtům cestujících už rozhodly o přerušení provozu u prvních linek. Od středy například přestane jezdit několik pravidelných spojů pendolino mezi Prahou a Ostravou, zrušen bude vlak pokračující až do Košic. Vybrané další spoje pendolino budou nahrazeny jinými vlaky. Provoz přeruší některé další spoje Intercity a rychlíky mezi hlavním městem a severní Moravou. V noci nepojedou také vlaky z Prahy do Žiliny a Varšavy a zpět.
Přerušení provozu se tak zatím týká komerčních linek dopravce, o případném omezení státem objednávaných linek nebo regionálních spojů budou dráhy jednat s úřady. Rozhodující přitom bude další vývoj poptávky a epidemiologická situace v zemi.
Problémy mají všichni dopravci
Linky postupně omezují i další dopravci. Postupný pokles v posledních týdnech eviduje například Leo Express, výrazněji pak především po schválení nouzového stavu v zemi.
„Množství cestujících je nižší ve srovnání s letním obdobím a výrazně nižší v meziročním srovnání,“ uvedl mluvčí Emil Sedlařík.
Leo Express přitom již na Twitteru uvedl, že vzhledem ke snížené poptávce způsobené opatřeními proti koronaviru a plánovanému servisu některé vlakové spoje ruší. Aktuální informace o zrušených spojích najdou cestující na webových stránkách firmy.
Úbytek cestujících v některých regionech, zejména v souvislosti s uzavíráním škol, v posledních dnech zaznamenala Arriva. I přesto zatím podle mluvčího Jana Holuba jezdí spoji dopravce nyní více cestujících než na jaře nebo v létě, a to především kvůli cestování žáků a studentů do škol. Jejich další uzavírání však může poptávku výrazně ovlivnit. O případném omezení spojů rozhodnou objednatelé, tedy stát či kraje. U svých komerčních autobusových linek chce pak Arriva sledovat zájem cestujících a podle toho případně upravit provoz. V současnosti ovšem dopravce jezdí podle jízdního řádu.
Jednání s kraji
České dráhy vzhledem k situaci jednají s kraji o možné změně loňských smluv o zajištění regionální dopravy. Chtějí, aby reflektovaly ztráty tržeb během koronavirové krize. V posledním vydání pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický [ČSSD]. Kraje kvůli tomu chtějí jednat o změně rozpočtového určení daní. Ty uzavíraly s dopravci smlouvy o provozu regionálních linek vloni. Většinu z nich provozují České dráhy.
„Teď však České dráhy přicházejí s tím, že chtějí ty smlouvy parametricky změnit,“ řekl Martin Netolický.
Podle něj jde především o riziko za ztráty, které podle smluv nyní nesou dráhy. Dopravce se to podle hejtmana snaží přenést na kraje. Netolický upozornil na to, že situace může vést až k vypovězení smlouvy, po kterém by kraj s dopravci znovu jednal o zajištění dopravy. Připomněl, že vláda zatím nechystá pro dopravce z komerční a regionální dopravy žádné kompenzace, což zhoršuje právě pozici krajů.
Na velké ztráty v regionální dopravě během krize poukázala dále kandidátka na středočeskou hejtmanku Petra Pecková [STAN]. Ztráty hromadné dopravy podle ní v kraji dosáhly přes 200 milionů korun. Kraje kvůli ztrátám z dopravy proto chtějí jednat o změně rozpočtového určení daní.
„Změna je nutná,“ podotkl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák [ANO]. Upozornil na to, že je však nutné zvýšit objem peněz pro kraje.
Jedná se o kompenzacích
Stát zřejmě bude železničním dopravcům kompenzovat část ztrát z dálkové dopravy, kterou si u nich objednává. Podle odhadů by mělo jít o několik stovek milionů korun. Kompenzace se ovšem nebudou týkat regionální ani komerční dopravy. Uvedl to ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO].
„Pro oblast státní objednávky jsme v rámci chystaných dodatků smluv připraveni ČD, stejně jako ostatním dopravcům, kteří jezdí v režimu státní objednávky, přispět na částečnou kompenzaci tržeb v průběhu krizového stavu,“ uvedl.
Hlavní část kompenzací by tak měly dostat České dráhy. Některé státem objednávané linky provozují například i Arriva, RegioJet nebo GW Train Regio.
Ministerstvo předpokládá, že by dopravci měli dostat v souhrnu několik stovek milionů korun. Mimo tak zůstane regionální doprava, kterou si u dopravců objednávají kraje a pro případné kompenzace tak musí dopravní firmy jednat s nimi. Bez příspěvků zůstane komerční doprava, kterou dopravci provozují na vlastní podnikatelské riziko.
Leo Express hlasitě volá po podpoře
To se nelíbí Leo Expressu, který žádné státem objednávané linky neprovozuje a na podporu tak zřejmě nedosáhne.
„Podle našeho názoru se musí podpora týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. Stejně tak bez rozdílu totiž pocítili dopady koronakrize a vládních opatření všichni dopravci,“ řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
Leo Express již dříve vyzval stát k podpoře všech dopravců, například formou prominutí poplatku za použití železniční dopravní cesty.
„Pokud má přijít pomoc dopravcům, musí být plošná a férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje,“ dodal.
Plán ministerstva by měl sanovat část ztrát, které měli dopravci během jarní koronavirové krize a omezení provozu. České dráhy v pololetí hospodařily se ztrátou 1,98 miliardy korun, v předchozích letech přitom byly v zisku. Stamilionové škody hlásili i soukromí dopravci. Hlavním důvodem je jarní pokles cestujících a to téměř o 90 procent.
–ČTK/RED–