Jakými technikami vylákají podvodníci z obětí citlivé osobní údaje, peníze nebo obojí? Jak se tomu bránit? Jak pracovat s nevyžádanými e-maily s fantastickými nabídkami na zaměstnaní nebo dědictví? A jakou roli v tom má centrální banka?
Česká národní banka [ČNB] zveřejnila zkraje února videoblog s expertem dohledu v oblasti kontroly opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti ČNB Martinem Mužným. Ten v rozhovoru s mluvčí centrální banky Petrou Vodstrčilovou varuje před podvodnými praktikami na internetu, třeba prostřednictvím klamavých e-mailů. Či neuváženému zanechávání digitální stopy.
„Častá je například atraktivní nabídka zaměstnání. Ze zájemce jsou vylákávány osobní údaje. Je na něj vyvíjen tlak, aby zaslal své osobní údaje, kopie osobních údajů, aby o atraktivní nabídku nepřišel. Následně je mu oznámeno, že práci nezískal. Avšak podvodníci si na jeho údaje založí účet v bance,“ popisuje jednu z podvodných metod Mužný.
Z lidí jsou ale podle něj lákány osobní údaje i prostřednictvím atraktivních nabídek půjček. Člověk v procesu jejich vyplňování uvede své údaje, na které podvodníci znovu online otevřou účet u banky.
„Podvody jsou často cíleny na starší občany, ale výjimkou nejsou ani případy, kdy se v online světě podvodníci zaměří na ženy. Typický příklad je virtuální realita vojáka na zahraniční misi, který online z žen někdy vyláká i miliony korun,“ vysvětluje expert ČNB.
Jsou tu ale i podvody typu – vypořádání fantastického dědictví za poplatek anebo i telefony seniorům, v němž se podvodník představuje jako jejich příbuzný.
„Průvodním znakem těchto podvodných činností je tlak na oběť ve smyslu časové tísně. Vždy vše velice spěchá, aby lidé neměli čas si na věc udělat vlastní názor,“ říká Mužný.
Podle něj je nutné, aby člověk v takových situacích neprodleně informoval svou banku nebo Policii ČR. To proto, aby zabránil škodám, které jsou sto podvodníci svým nezákonným jednáním způsobit.
–RED–