Německé restrikce na hranicích s Českem zpožďují více než polovinu zakázek tuzemských nákladních dopravců. Vedle toho se jim komplikuje i plánování přeprav a navyšují se finanční ztráty. Přetrvávají navíc problémy s testováním, přičemž hlavně u hranic se kvůli němu tvoří několikahodinové fronty.

Dopravci se obávají toho, že kolony mohou vést i k šíření nákazy mezi řidiči. Alespoň to tvrdí mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Dopravní firmy proto dál žádají o zrušení povinného testování řidičů nebo alespoň o prodloužení platnosti testu.

Německá opatření zasáhla i do železniční osobní dopravy. České dráhy i RegioJet už o víkendu zastavily všechny své linky směřující do Německa. Provoz chtějí obnovit až po zmírnění restrikcí.

Není to přitom tak dlouho, kdy výkonný člen představenstva Česko-německé obchodní a průmyslové komory Bernard Bauer v rozhovoru pro FinTag.cz uvedl: „Pro případné další vlny pandemie je nesmírně důležité, aby spolu obě země lépe koordinovaly režim na hranicích.“

Německý obchod s východní a střední Evropou přitom již loni v důsledku koronavirové krize klesl o 8,4 procenta na 423 miliard eur [cca 11 bil Kč], uvádí sdružení Ostausschuss der Deutschen Wirtschaft [OA]. Zatímco německý vývoz se snížil o 7,2 procenta na 214 miliard eur, z regionu se do Německa dovezlo zboží za 208 miliard eur, meziročně o 9,6 procenta méně. Svazu kritizuje restrikce na hranici s Českou republikou.

Kontroly jsou v zájmu Čechů, tvrdí Němci

Ministr zahraničí Tomáš Petříček [ČSSD] na dnešním jednání ministrů zahraničí ČR, Německa, Slovenska a Rakouska požádal šéfa německé diplomacie Heika Maase o přehodnocení přísných opatření v Německu, zejména pro pendlery a nákladní dopravu.

„Znovu jsem požádal kolegu Heika Maase o přehodnocení striktních opatření v Německu, zejména pro pendlery a nákladní dopravu. Ve stejném duchu mluvili také kolegové z Rakouska a Slovenska. Bohužel neočekáváme v nejbližší době žádnou radikální změnu. To je realistický odhad, nechci slibovat nesplnitelné. Heiko Maas zopakoval, že uvolnění se bude odvíjet od situace u nás. Ta se bohužel nelepší,“ uvedl Petříček.

Obdobně jako Heiko Maas se vyjádřil i německý ministr vnitra Horst Seehofer. Ten řekl, že kontroly na německo-českých hranicích je i v zájmů Čechů a jejich boje s nemocí covid-19. Dodal, že opatření, která jsou vůči Česku od neděle v platnosti, uplatňuje Německo vůči všem zemím, které považuje za oblasti s výskytem nebezpečných mutací koronaviru.

Restrikce brzdí obchod s Německem

Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.

„Nyní víme, že opožděno je více než 50 procent zakázek. Zákazníci zatím víceméně situaci chápou a problémy tolerují,“ řekl Felix.

Zpoždění navíc ovlivňuje další plánování firem, ať už s vozidly nebo časem svých zaměstnanců. Což potvrzují také samotné firmy.

„S našimi zákazníky máme termínované nakládky a vykládky. Navíc systém přeprav výměnných nástaveb funguje na principu meeting pointů uprostřed trasy, kde se dvě linky setkají a vymění si náklad. Tím se šetří finanční náklady i čas, zpoždění jedné linky však ovlivní i pozdní dodání na lince druhé,“ uvedla například společnost VCHD Cargo.

Problémy způsobuje hlavně povinné testování, jeho kapacity u hranic zatím na nápor řidičů nestačí a komplikace jsou s objednáním testů na jiných místech. Řidiči často tráví povinné přestávky čekáním na odběr vzorků. Mezi dopravci panují obavy, že fronty povedou k šíření nákazy mezi dosud zdravými řidiči. Dopravci proto dál žádají o úpravu podmínek.

„Usilujeme, když ne o zrušení povinnosti testů, tak alespoň o prodloužení intervalu jejich platnosti na víc než 48 hodin,“ podotkl Felix.

Podle něj vadí německá opatření i dalším státům. Komplikace potvrdila například Itálie. Ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO] v této souvislosti již dříve řekl, že společně s dalšími evropskými státy požádal Němce o zmírnění opatření pro kamiony.

Německo kritizuje i Evropská komise

Německo za restrikce na hranicích kritizovala již eurokomisařka pro zdravotnictví Stella Kyriakidisová. Návrat k zavřeným hranicím jako loni v březnu podle ní není správný krok.

„Strach z mutací koronaviru je pochopitelný. Ale přesto je pravda, že se virus nedá zastavit zavřenými hranicemi,“ vysvětlila komisařka v rozhovoru pro list Augsburger Allgemeine.

Její kritiku okamžitě odmítl německý ministr vnitra Horst Seehofer.

„Na hranicích s Českem a Rakouskem bojujeme proti zmutovanému viru. Evropská komise by nás měla podporovat a ne nám lacinými radami házet klacky pod nohy,“ reagoval.

Upřesnil, že stejné opatření jako proti Česku zavedlo od neděle Německo i vůči rakouské spolkové zemi Tyrolsko.

Kdo a jak může přes hranice s Německem

Hranice mohou aktuálně překročit s negativním testem pouze němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. V Bavorsku je možné karanténu po pěti dnech ukončit dalším testem, Sasko to nedovoluje. Výjimku z ní mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test s negativním výsledkem. Rozbor potřebují i cestující, kteří chtějí Německem pouze projet, v takovém případě musí tranzit doložit humanitárními důvody. Výjimku z opatření mají pendleři v tzv. kritické infrastruktuře.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here