Nejen automobilky, ale i výrobci kol řeší nedostatek dílů

341
vyrobci_kol
Foto: Pixabay.com

Pozdní dodávky komponent z Asie řeší nejedna česká firmy. Začalo to čipy pro automobilky, teď pro změnu chybí výrobky z kaučuku. Nedostatek dílů z tohoto polymerního materiálu řeší automobilky a nyní i výrobci kol. Jedním z nich je českobudějovická firma Bohemia Bike, která vyrábí kola Leader Fox.

Firma Bohemia Bike, která pod značkou Leader Fox vyrábí v Českých Budějovicích kola a elektrokola, má aktuálně problémy se zajištěním dostatku plášťů. Jejich dodávky z Asie se zpožďují až o tři týdny. Zdržení mají i další komponenty.

„Máme obrovský problém s dopravou dílů z Asie. Hodně klíčoví jsou teď rejdaři, máme opožděné kontejnerové dodávky, kdy nám stornují předem dané termíny a posouvají je až o tři týdny dál. Tím pádem nám nabourávají plán výroby,“ říká ředitel firmy Vít Šatný.

Potíže má firma i s dodávkami od japonské firmy Shimano, jež vyrábí v Asii přehazovačky, brzdy a přesmykače. Ještě ani nepotvrdila objednávky z podzimu. Přitom plán zpracovává firma na dva roky dopředu, nyní proto objednává díly na rok 2023.

Zpožděné dodávky a raketový růst kontejnerové přepravy

Dodávky se zpožďují kvůli dopadům krize covidu, která nabourala dodavatelsko-odběratelské řetězce, ale i skutečnosti, že na jaře zablokovala Suezský průplav obří kontejnerová loď Ever Given.

„Byly to klíčové díly. A nastal koloběh: kontejnery, které byly na cestě do Evropy, se zdržely, v Číně byla najednou poptávka po prázdných kontejnerech. Prodlužovaly se doby odeslání z dnů na týdny,“ říká Šatný s tím, že firma v květnu týden vůbec nevyráběla a využila program Antivirus.

Upozorňuje také na raketový růst cen za přepravu. Aktuální cena je 16 tisíc dolarů [cca 333 000 Kč] za kontejner, na podzim to bylo 2 500 dolarů. Železniční doprava z Asie je podle něj ještě dražší, kolem 20 000 dolarů za kontejner. Rejdaři nabízí i prémiové nalodění, což ale obnáší příplatek 2 000 dolarů.

Výrobci kol čelí problému, jak uspokojit poptávku kol

Ročně vyrobí firma kolem 50 tisíc kol, z toho polovinu elektrokol [na podzim jich chce vyrábět 190 denně]. Polovinu bicyklů vyváží, hlavně do EU. Velká poptávka je ve Francii a Holandsku. Zájem o kola je podle zástupců Bohemia Bike velký. Z velkoobchodního portálu zmizí denně 200 kol za 15 minut.

„Teď máme sklady prázdné a zákazníci berou pouze kola, která sjíždí každý den z výrobní linky. Když dáme ve dvě hodiny dvě stě kol na portál, kam mají přístup obchodníci, tak jsou ta kola za čtvrt hodiny pryč,“ říká Šatný.

Loni na jaře firma zažila rekordní zájem, prodala vše, co měla ve skladu. Teď je poptávka na úrovni loňska. A to i přesto, že kola významně zdražila. To jak kvůli nákladnější dopravě, tak zdražení na straně dodavatelů komponent. Bohemia Bike letos proto dvakrát zvedla ceny, vždy o čtyři procenta.

Firma kola montuje na dvou linkách, zvažuje dvousměnný provoz. Má však problém, stejně jako mnoho dalších tuzemských firem, se zajištěním kvalitních pracovníků.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here