Čínský vývoz zpomaluje. Může za to covid a drahá doprava

211
doprava
Foto: Pixabay.com

Čínský export v červenci meziročně vzrostl o 19,3 %, v červnu to bylo o 32,2 %. Za zpomalením čínského exportu stojí nové proticovidové restrikce v některých částech Číny, nedostatek materiálu, váznoucí lodní doprava a její zdražování.

Zahraniční poptávka po zboží vyrobeném v Číně zůstává silná. Celní úřad uvedl, že v první polovině roku vzrostl vývoz do Evropské unie [EU] meziročně o 35,9 procenta na 233 miliard USD. Do Spojených států pak o 42,6 procenta na 252,86 miliardy USD.

V uspokojení poptávky čínským firmám však brání hned několik překážek. Je to růst počtu případů nákazy koronavirem, který přiměl úřady v některých částech Číny k zavedení restrikcí. Což vedlo k dočasnému přerušení výroby v některých továrnách. Čínští výrobci se navíc potýkají s globálním nedostatkem polovodičů, váznoucí logistikou, stoupajícími náklady na suroviny a rychle zdražuje i doprava.

Ačkoliv zakázky oživují, existuje ve druhém pololetí příliš mnoho nejistot, mezi které patří například vývoj domácí epidemické situace či ceny surovin,“ řekl agentuře Reuters jeden z čínských exportních manažerů.

Problémy se táhnou od březnového zablokování Suezského průplavu po opětovný výskyt covidu kolem velkého exportního uzlu v jihočínském Kantonu. Právě ten byl na čas opět uzavřen.

V Číně naráží na nové logistické problémy

Potíže s logistikou přiznávají i čínské firmy. Zpravodajskému serveru CNBC to potvrdila viceprezidentka pro mezinárodní marketing a generální ředitelka čínského výrobce spotřebičů Hisense pro Asii a Tichomoří Fang Süe-jü.

„Mnoho zboží nelze vyvézt. Náklady na přepravní kontejner se zvýšily pětinásobně zhruba z 3 000 USD [cca 65 000 Kč] až na 15 000 USD [324 000 Kč], přičemž cesta do Evropy trvá o týden déle,“ uvedla.

Dodala, že společnost Hisense má v plánu další akvizice a výstavbu nových továren v různých zemích. Zboží vyrobené v Číně totiž na některých trzích, například v USA, zdražuje i cla.

Globalizace se vymkla kontrole, říká americký ministr obchodu

Viceprezident zahraničních aktivit v čínské automobilce Aiways Alexander Klose uvedl, že jejich společnost musela přeplánovat a odložit směny. Nebyly k objednání lodě ani kontejnery. Pro společnost, která vyrábí elektromobily v Číně a vyváží je do Evropy, to znamenalo zpoždění dodávek až o tři měsíce. Auta stála v přístavu, protože je nebylo, jak přepravit.

Řešení současných problémů je podle ekonomů přesunutí čínských firem na trhy, které obhospodařují. Avšak ani to nebude podle partnera konzultační firmy Bain James Root tak snadné. Upozornil, že na zahraničních trzích působí zhruba 3 400 čínských firem. Ale pouze zhruba u 200 z nich tržby ze zahraničí přesahují jednu miliardu USD.

„Když se tím probereme, tak první průkopníci – Lenovo, Haier a Huawei – mi připadají spíše jako skutečné výjimky, než jako ti [avantgarda], co razí cestu mnoha čínským nadnárodním společnostem, aby je následovaly do zahraničí,“ dodal Root, když upozornil na tři čínské značky známé v zahraničí.

Lodní doprava je základ, pouze letadlo nestačí

Váznoucí logistika znamená, že čínské firmy si hledají základnu na zahraničních trzích. Internetoví prodejci budují nebo si pronajímají sklady blízko zákazníků v Evropě. Jakmile tedy zákazník učiní objednávku, zboží cestuje pouze z blízkého skladu. Nikoli přes celý kontinent, jako tomu bylo dříve. Podle údajů čínského ministerstva obchodu postavily čínské firmy v první polovině letošního roku v zahraničí zhruba 100 nových skladů.

Zpravodajský kanál CNBC v této souvislosti upozornil na strategii čínské společnosti Alibaba pro zahraniční trhy. Ta investovala do logistické divize Cainaiao. Díky jejímu partnerství s různými leteckými nákladními přepravci má firma zajištěnou stabilní přepravu zásilek do evropských zemí.

Alibaba je hlavním hráčem na čínském trhu internetového prodeje a spadá pod ní i společnost AliExpress. Díky partnerství mohou prodejci na stránkách AliExpressu dostat své produkty k zákazníkům bez dodatečných nákladů a zpoždění. Letecká přeprava ale většinou stojí mnohem více než lodní. I proto není vhodná pro přepravu automobilů či velkých domácích spotřebičů.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here