Výroba vozidel se v Česku v meziročním srovnání v měsících červenci a srpnu propadla o 39,2 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů automobilky dokonce prodloužily tradiční letní odstávky.
Situace v automobilovém průmyslu se nikterak nelepší a v budoucích měsících se očekává ještě její zhoršení. V Malajsii se totiž stále pozastavuje produkce u velkých dodavatelů čipů, za kterými stojí opatření proti šíření koronaviru. A vázne i samotná logistika.
Velké čínské přístavy čelí jejich opakovaným uzavírkám, což nejenže zdržuje termíny objednávek zboží, ale současně je v čase strmě zdražuje. Poptávka po nových vozidlech přitom na evropském i českém trhu neustále sílí.
„V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících loni, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ uvádí k výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [Auto SAP] Zdeněk Petzl.
Podle jeho odhadů se v Česku nevyrobí kvůli chybějícím komponentům kolem 140 tisíc vozidel, o která by jinak měli zákazníci zájem.
Tchajwanská TSMC dál zdraží čipy. Od příštího roku až o 20 %
O předcovidové produkci se automobilkám jen zdá
Osobních vozidel se u nás sice za prvních osm měsíců letošního roku vyrobilo meziročně o 12,6 procenta více [775 496 kusů], nicméně při srovnání s předkrizovým rokem 2019 jde o bezmála 18% ztrátu.
„Ztráta odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy především v posledních třech měsících je výroba kvůli chybějícím čipů v různé intenzitě zpomalována,“ vysvětlují zástupci Auto SAP.
Z tuzemských producentům krizi zatím úspěšně čelí jen nošovická automobilka Hyundai. Ta od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů. Tedy o 33,1 procenta víc než loni. Přesněji pak v červenci dokončila výrobu 17 500 vozidel [-4,6 %] a v srpnu 22 500 vozidel [+0,9 %].
„Celkově tak o prázdninových měsících vyrobila pouze o 650 automobilů méně než v loňském roce [-1,6 %],“ shrnuje údaje ve své zprávě Auto SAP.
Podstatně horší výsledky vykazuje ŠKODA AUTO. Ta ve svých tuzemských závodech letos vyrobila celkem 486 423 automobilů [+7,9 %]. Produkci v letních měsících jednoznačně ovlivnily vynucené odstávky výroby. V červenci a v srpnu tak ŠKODA AUTO vyrobila 65 585 vozidel, což je o 42,0 % méně než v průběhu letních prázdninových měsíců v roce 2020.
Chybějící čipy vrací některé automobilky k analogovým řešením
A chybějící čipy se nevyhnuli ani výsledkům produkce kolínské Toyoty. V červenci automobilka dokončila výrobu 6 896 vozidel [-37,4 %], celý srpen firma stála a nevyrobila jediné vozidlo. Od začátku letoška Toyota vyrobila 106 673 vozidel, o 5,8 % více než loni.
Výroba elektrovozidel na export není špatná
Podle výsledků produkce v automotive za letošních prvních osm měsíců pomalu narůstá poptávka po elektrických vozidlech. A to především na exportních trzích.
„Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů [BEV] a plug-in hybridů [PHEV] už desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9procentního bodu na celkových 10,5 %,“ uvádí AutoSAP.
Překvapením pak je, že v srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v Česku. Bateriových elektromobilů se u nás vyrobilo 46 139 ks [ 5,9 %], plug-in hybridů 34 920 ks [4,5 %]. ŠKODA
ŠKODA AUTO pak v prvních osmi měsících letošního roku dokončila 33 571 BEV a 20 569 PHEV, Hyundai 12 568 BEV a 14 351 PHEV.
Výroba autobusů se v Česku v meziročním srovnání nijak nezměnila a z linek tak sjelo 2 984 ks, to je o 25 autobusů méně [-0,8 %]. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do srpna realizovala produkci 2 738 autobusů [+0,9 %]. SOR Libchavy vyrobila celkem 233 autobusů [-16,5 %], z nichž byla více než jedna pětina [48 ks] s plně elektrickým pohonem.
Oproti ostatním výrobcům se letos mimořádně daří společnosti JAWA Moto. Ta v letošním vyrobila 736 strojů, což je o 413 ks více než v loni [+127,9 %].
–VRN–