Index DAX má deset nových firem. Chce být méně cyklický

208
DAX
Foto: Deutsche Börse AG

Německý akciový index DAX v polovině září přibral do svého portfolia deset nových firem. Patří mezi ně například Puma, Porsche Automobil Holding a Airbus. Nejde ale o jedinou změnu. Celkem je v indexu nově 40 firem.

Index DAX se začal obchodovat 1.7. 1988 a tvořilo ho 30 největších a nejziskovějších německých blue chips. Od 17. září se rozšířil o dalších deset firem. Jde o společnosti Puma, Porsche Automobil Holding, Airbus, HelloFresh [stravování], online obchod Zalando, Siemens Healthineers, Sartorius, Qiagen, distributor průmyslových surovin Brenntag a výrobce kosmetiky a vonných olejů Symrise.

Matka služby Dáme jídlo nahradí v indexu DAX fintech Wirecard

Podle zástupců společnost Qontigo, která stojí za rodinou indexů DAX, rozšíření hlavního indexu má lépe odrážet strukturu německé ekonomiky. Zároveň má být transparentnější a také konkurenceschopnější k americkým a asijským indexům. Firma na svých stránkách přesto zdůrazňuje, že index DAX nadále zůstává ukazatelem, který zohledňuje zejména dividendové tituly. Změny v indexu potvrdila ve své zprávě i Deutsche Börse Group. Podle ní index nyní reprezentuje 80 procent kapitalizace na ní zalistovaných akcií.

Index DAX změnil kritéria pro firmy

Pro stávající a nové členy indexu tento měsíc vstoupila v platnost nová kritéria. Dříve byla hlavní podmínkou velikost společnosti měřená jako hodnota akcií v oběhu a objem obchodování. Nyní je kladen větší důraz na velikost společnosti. Ostatně i díky tomu získala místo v indexu firma Airbus. Ta je sice dlouhodobě jednou z největších společností kótovaných na německé burze, ale kvůli nižšímu obratu se nedostávala do DAXu.

Členství v indexu navíc bude nově záviset i na tom, zda dotyčná společnost pravidelně bez prodlení zveřejňuje své účetní uzávěrky. A bude muset mít i vlastní oddělení odpovědné za interní audit.

„Varováním byl krach platební společnosti Wirecard, za nímž stál účetní podvod, který ukázal, že zavedení takových kritérií je nezbytné. Ve skutečnosti byl kolaps Wirecard hlavním spouštěčem změn v indexu DAX,“ vysvětluje analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.

Další důležitá změna je skutečnost, že do indexu budou moci být zařazeny jen ty společnosti, které za poslední dva finanční roky zaznamenaly pozitivní hrubý provozní zisk EBITDA. Tato změna již sice vstoupila v platnost v prosinci 2020, ale současná přeměna indexu je první situací, při níž se uplatnila v praxi.

Cílem je výhodnější prodej indexu DAX

Podle odborníků navýšení počtu společností v indexu a změnu kritérií pro získání kvalifikace v indexu lze vnímat jako významný přerod. DAX je totiž tradičně považován za cyklický index kvůli velkému podílu tohoto typu akcií. I proto měl v poslední době horší výsledky než například indexy Wall Street, ve kterých je vyšší podíl růstových společností a technologických firem.

„Při pohledu na seznam deseti společností, které vstoupily do indexu, vidíme, že jde většinou o růstové společnosti,“ vysvětluje Jiří Tyleček.

Přitom platí, že právě technologický sektor vedl v posledních letech k nárůstu amerických a asijských indexů. Což umocnila i koronavirová pandemie. Dále platí, že většina nových členů DAX si v nejistotě kolem pandemie vedla velmi dobře. Airbus byl jediný ve skupině, který se nedokázal vzpamatovat z hromadného prodeje akcií na začátku minulého roku. Drtivá většina ostatních společností obchoduje více než 100 % nad pandemickými minimy a i nad úrovní před pandemií.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here