Prodeji chovatelských potřeb na internetu se navzdory otevření kamenných obchodů po nucené uzávěře daří. Letos meziročně vzrostl o pětinu. Vyplývá to z aktuální analýzy portálu Heureka.cz.
Podle portálu vysoké nárůsty, a to o 259 procent, lze pozorovat u oblečků pro psy. O více než 100 procent si polepšily doplňky do terárií nebo doplňky pro ptáky. Naopak nákup krmiv pro zvířata roste jen mírně. V případě krmiv pro kočky činí nárůst 14 procent, prodej krmiv pro psy stoupl o deset procent. Tento sortiment si totiž zákazníci zvykli on-line kupovat již dříve.
Internetové prodeje chovatelských potřeb podle výkonného ředitele Heureky Jana Mayera v loňském roce kopírovaly průběh růstu kategorií v souvislosti s protiepidemickými opatřeními. Dva vrcholy jsou podle něj patrné u první a druhé uzávěry.
„Meziročně jsme očekávali spíš stagnaci, protože kvůli loňskému lockdownu byli nuceni všichni nakupovat on-line a s otevřením obchodů jsme očekávali návrat zákazníků do kamenných prodejen. Ten se ale nekonal,“ uvedl.
Významní prodejci chovatelských potřeb jsou více online
Heureka.cz koncem srpna ve srovnání s druhým prázdninovým měsícem loňského roku zaznamenala největší nárůst prodejů kromě už zmíněných kategorií také u postrojů pro psy nebo obojků a postrojů pro kočky.
„Tento druh sortimentu lidé byli dříve zvyklí nakupovat v prodejně, třeba jen tak je přihodit do košíku ve chvíli, kdy se rozhlíželi na místě,“ řekl Mayer.
Vybrané zboží z chovatelských potřeb s největšími nárůsty
Kategorie | Meziroční nárůst srpen 2021 vs. srpen 2020 |
Oblečky na psy | 259 % |
Ostatní doplňky do terárií | 156 % |
Postroje pro psy | 120 % |
Ostatní doplňky pro ptáky | 113 % |
Známky, adresáře a přívěsky pro psy | 111 % |
Výcvik koček | 110 % |
Obojky a postroje pro kočky | 105 % |
Ostatní pro hlodavce | 95 % |
Ostatní pomůcky pro kočky | 90 % |
Misky a zásobníky pro kočky | 84 % |
[Zdroj: Heureka.cz]
Růst je podle něj podpořen obecně rozvojem internetového prodeje a také vstupem v minulosti ryze kamenných obchodníků do internetové sféry.
Například u akvaristiky firma sleduje meziroční růst o 60 procent, čímž podle Mayera téměř dorovnala velikost kategorie s vybavením pro kočky. Ke zvýšení nákupů chovatelských potřeb přispělo i to, že v průběhu uzávěr si lidé začali pořizovat domácí mazlíčky častěji.
Obrat e-shopů má letos přesáhnout 200 mld. Kč
Češi loni v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci [APEK] a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun.
Mayer odhaduje, že růst online prodejů nejen u chovatelských potřeb nekončí. E-shopům se loni podle něj velmi dařilo a prodejci by loňským výsledkům rádi přiblížili i letošní čísla, do rozvoje tak investují další prostředky.
–ČTK/RED–