Za zimní pneumatiky si letos řidiči připlatí v průměru téměř 500 korun. Důvod je nedostatek výrobních surovin, drahá námořní kontejnerová doprava i loňský propad zisků výrobců.
Cena sady zimních pneumatik se meziročně zvýšila průměrně zhruba o šest procent. I přes vyšší ceny poptávka letos rostla již minulý měsíc. Řidiči kvůli obávám z nedostatku zimních gum jich v polovině září nakoupili o 60 procent více než před rokem a o čtvrtinu více než v roce 2019. Vyplývá to z údajů serveru Pneumatiky.cz.
Zdražování gum se týká všech výrobců, ale nejvíce podle ředitele serveru Vojtěcha Schwangmaiera zdražily pneumatiky z Číny. Dražší dopravou tak tyto pneumatiky postupně ztrácí svou hlavní konkurenční výhodu. Už na jaře řada čínských pneumatik nebyla schopna cenově konkurovat v ekonomické třídě evropským značkám, a prodejcům se proto nevyplatilo pneumatiky z Asie dovážet.
Výsledkem je tržní posilování prémiových značek. Jejich podíl v prodejích letos stoupl o čtyři procentní body na 38 procent. Naopak ekonomické pneu sedm procentních bodů ztratily a jejich podíl klesl na 47 procent.
Budou letos nedostatkové i zimní pneumatiky?
Nejoblíbenější značkou zimních pneumatik je tradičně český Barum, na který u nás minulou zimní sezónu přezouvalo 20 procent řidičů. Ve střední třídě má na trhu zimních pneumatik nejsilnější pozici jihokorejský výrobce Hankook a v prémiové třídě jsou nejoblíbenější finský Nokian a německý Continental.
Navzdory zdražení lze podle Schwangmaiera očekávat vyšší zájem o zimní pneumatiky než v minulém roce.
„Byť se ani letos při cestování v zimě některým omezením pravděpodobně nevyhneme, zatím to vypadá, že řidiči konečně vyrazí i na hory. To přirozeně podpoří zájem o nové zimní pneu,“ řekl.
Odhadl, že by to mohlo znamenat horší dostupnost některých rozměrů v hlavní sezóně přezouvání. Tedy především v druhé polovině října a první polovině listopadu.
Zároveň upozornil na stálý růst o celoroční pneumatiky. Jejich prodej vzrostl za pět let o 151 procent na 6,8 procenta. Jako nejčastější důvody pro nákup celoročních pneumatik uvedlo 34 procent řidičů pohodlí, kdy nemusí přezouvat na druhou sadu. Dalších 27 procent řidičů volí celoroční pneumatiky kvůli úspoře za druhou sadu a podle 22 procent jsou zimy v posledních letech mírnější.
Loňský a letošní rok dopadl na výrobce i autoservisy
Dodejme, že loňský a letošní rok kvůli častým lockdownům a omezení mobility dopadl také na tuzemské autoservisy. Ty musely zůstat po dobu několika měsíců zavřené. A ztráty hlásí také výrobci pneumatik. Například japonský producent Bridgestone se loni poprvé za 69 let propadl do ztráty. Na vině byla pandemie, která snížila jeho prodeje na všech hlavních trzích. Čistá ztráta činila 23,3 miliardy jenů [cca 4,7 mld. Kč] ve srovnání se ziskem 240,11 miliardy jenů v předchozím roce. Japonský Bridgestone je podle tržeb druhý největší výrobce pneumatik na světě.
Loni měl problémy i otrokovický výrobce pneumatik Continental Barum. Ten vyrobil zhruba 16,56 milionu plášťů pro osobní vozy. To je o 3,5 milionu méně, než původně plánoval.
Na poklesu výroby se podepsala podle zástupců společnosti pandemie koronaviru. Na jaře byl menší odbyt a na podzim se firma zase potýkala s nedostatkem pracovníků. Pokles byl i u výroby pneumatik pro nákladní auta, nikoli však tak značný. Podnik jich vyrobil téměř 1,3 milionu oproti původně plánovaným 1,5 milionu.
–ČTK/RED–