Optimalizace pro vyhledávače je specifickou formou marketingu. Vyplatí se stále ještě na ni pamatovat? A jak se dělá správně?
Co je SEO
SEO [Search engine optimization] neboli optimalizace pro vyhledávače představuje podmnožinou SEM [Search Engine Marketing]. Tedy formy internetového marketingu, která má za úkol zvýšit prodeje prostřednictvím zvýšení viditelnost stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud se o tom, co to SEO je a jak funguje chcete dozvědět vice, klikněte na https://digitalflowseo.com/co-je-optimalizace-pro-vyhledavace/.
Podstatné je také to, že se jedná o výsledky přirozené, tedy neplacené. Placená reklama představuje samostatnou kapitolu SEM. Nejlepších výsledků lze však pochopitelně dosáhnout za součinnosti placené reklamy a právě SEO.
Počet lidí, kteří používají internet, ať už jim slouží k vyhledávání informací či přímo k nakupování, se neustále zvyšuje. Ruku v ruce s tím nutně kráčí i potřeba využívat internetové vyhledávače a snaha majitelů webů být v nich vidět.
SEO ano, ale správně
SEO má svoje místo i v roce 2021. Je však nutné mu rozumět a navrhnout optimalizaci pro vyhledávače správně. Klíčový je pro každou webovou stránku především její obsah.
Obsah by měl být primárně tvořen nikoli s ohledem na internetový vyhledávač, ale pro zákazníka. Sledujte proto jeho potřeby, preference a cíle. V návaznosti na to si vytipujte vhodná klíčová slova. Namísto obecných klíčových slov typických vysokou hledaností se hodí tzv. „long tail“ výrazy. Neboli ty, které mají sice nižší hledanost, ale naopak vyšší konverzní poměr a je jich více
Vhodně zvolená klíčová slova by měla reflektovat strukturu webu i obsah jako takový. Velmi zjednodušeně řečeno by návštěvníci měli najít při příchodu na váš web přesně to, co hledají. Rovnou jim „naservírujte“ odpovědi na jejich otázky.
Vstupní stránky by měly i disponovat i atraktivním a výstižným titulkem [Title] a smysluplným popiskem [Meta description].
Jak na obsahový marketing
S problematikou SEO je kvůli klíčové roli obsahu pochopitelně úzce provázán obsahový marketing jako takový. Samotný obsah by měl být zajímavý a v případě, že probíranému tématu skutečně dobře rozumíte, tak i poučný.
Tvorbu strategie v rámci obsahového marketingu lze odvodit od tzv. person. Ty reprezentují vybranou skupinu vašeho ideálního zákazníka. Konkrétně psanou podobu vámi zamýšleného obsahu má na starosti profesionální copywriter.
Kromě textu je potřeba se zaměřit i na další formy obsahu. Stěžejní úlohu v dnešním obsahovém marketingu hrají hlavně sociální sítě. Na ty rozhodně nepatří jen texty, ale i infografika nebo videa.
Linkbuilding jako jedna z vhodných technik pro SEO
Zvýšit hodnotu vašeho webu z pohledu vyhledávače může kromě kvalitního obsahu také tzv. linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů.
Zařaditelný je mezi tzv. off-page faktory, mezi nimiž bývá vyzdvihován jako vůbec nejdůležitější. Jde tedy o optimalizaci, která probíhá vně vašich stránek na rozdíl od on-page faktorů, které jsou součástí webu a vy je můžete libovolně měnit.
Z pohledu umístění ve výsledcích vyhledávání je budování zpětných odkazů absolutně klíčové. Linkbuilding totiž odráží vaši autoritu v online sféře. Pracuje, zjednodušeně řečeno, s myšlenkou, že kvalitní obsah si lidé sami ochotně sdílí. A čím víc kvalitních odkazů, tím tedy lépe.
Jak se SEO nedělá
Samozvaných SEO expertů existuje mnoho. Ne všichni jsou skutečnými odborníky. Jejich zákazník se potom může divit, proč mu deklarovaná optimalizace jednoduše nefunguje.
Existuje mnoho cest, kterými se při optimalizaci nemá smysl vydávat, neboť nedávají v praxi žádný smysl. Mnohé metody jsou navíc dokonce vysloveně zakázané a stránka, která je využije, se vystavuje riziku penalizace. Ve vyhledávání se nedostanete na vyšší příčky, ale naopak se se svým webem můžete propadnout nebo být z výsledků zcela vyřazen.
K populárním SEO mýtům tak patří například tvrzení, že klíčová slova musejí být uvedena v přesné shodě. Minimálně z pohledu dvou největších hráčů v tuzemsku v podobě Seznamu a Google jde o nesmysl. Oba si s češtinou už hravě poradí. Na místě je zcela zapomenout na pofidérní poučky o tom, že se klíčová slova neskloňují.
Stále ještě se traduje, že text vyžaduje klíčová slova o určité hustotě, uvádí se velmi často, že by to mělo být 5 %. I to je omyl, text plnit násilně klíčovými slovy není potřeba. Vyhledávače mají jednoduše „rády“ přirozeně napsaný text, který se dobře čte i lidem.
K zakázaným prostředkům v oblasti SEO patří například cloaking, kdy se odlišný obsah předá vyhledávacímu robotovi a jiný se dostane k návštěvníkům webu. Typicky lze tuto techniku realizovat například skrytím části webu, která se přeplní klíčovými slovy.
Vyhledávací algoritmy jsou stále složitější. Najít v nich trhlinu a podvést vyhledávač je proto stále obtížnější, byť se o to někteří dosud snaží. Stále více se tak vyplácí optimalizovat s rozmyslem.
Jak poznat dobrého SEO specialistu
Obvykle většina majitelů webů tak v čase dozraje k přesvědčení, že SEO je stále účinným marketingovým nástrojem, který by i pro ně mohl mít význam.
Teoretické znalosti by však měly být podloženy i praktickými zkušenostmi. SEO také není možné účinně dělat bez kvalitních nástrojů. Ty jsou ve většině zpoplatněné. Názor, že se běžný uživatel za jedno odpoledne plnohodnotně naučí SEO, pokud má k dispozici internet, eventuálně příslušnou vzdělávací publikaci, je tak povětšinou lichý.
Optimalizaci vašeho webu pro vyhledávače se zpravidla vyplatí svěřit SEO konzultantovi. Ušetříte tím podstatné množství času, které můžete věnovat svému podnikání.
Varovat by vás při hledání toho správného SEO experta měla věnovat hlavně extrémně nízká cena za služby. Jestliže dotyčný nabyl patřičné znalosti a dovednosti, zřejmě si jich náležitě váží a umí je po finanční stránce ocenit. Nízké sazby nutně evokují nováčka bez hlubšího povědomí.
Nevěřte ani slibům o zázracích doslova přes noc. Cílem vhodně navržené optimalizace by měl být pozvolný a stálý růst návštěvnost, nikoli její doslova raketové zvýšení přes noc.
Adman´s Choice