Platy na dráze v příštím roce stoupnou o 3 až 4 procenta

586
platy
Foto: Skupina ČD

České dráhy [ČD] minulý týden [2.12.] uzavřely jednání s odborovými centrálami o podobě Podnikové kolektivní smlouvy ČD na rok 2022. Platy na dráze podle ní v příštím roce stoupnou o 3 až 4 procenta.

Podle vedení Českých drah se letošní kolektivní vyjednávání odehrávalo ve velmi složitém období. Firma totiž již druhým rokem bojuje s propadem tržeb kvůli pandemii koronaviru. Dráhy u nás přitom zaměstnávají kolem 23 500 lidí.

„Protiepidemická opatření a covidem přímo nebo nepřímo způsobená změna cestovních návyků lidí nás připravila o tržby v řádu miliard korun. Současně s tím dochází ke skokovému nárůstu externích nákladů, které nelze z naší strany nijak ovlivnit. To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ uvedl předseda představenstva ČD Ivan Bednárik.

ČD sníží smluvní mzdy ředitelům a vedoucím. Některé propustí

V letošním prvním pololetí hospodařila skupina ČD se ztrátou 217 milionů korun. Loni ztrácela v prvním pololetí dvě miliardy korun. Za celý rok 2020 pak činila ztráta skupiny 4,1 miliardy korun.

„Nicméně jsme se zástupci zaměstnanců došli po těžkém boji ke kompromisu. Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek,“ popsal dál jednání s odbory předseda představenstva ČD.

Platy na dráze vzrostou, některé benefity ale končí

Uzavřená Podniková kolektivní smlouva ČD zajišťuje v příštím roce 4% růst mezd zaměstnanců ČD v tarifních třídách 1 až 12, tedy u většiny provozních pracovníků. U dalších zaměstnanců bude růst mezd v průměru o 3 až 3,5 procenta.

„Bez výraznějších změn je zachována většina dosavadních ustanovení a benefitů pro zaměstnance. Jako je například délka pracovní doby, různé formy příspěvků včetně penzijního připojištění a podobně,“ uvedli zástupci ČD.

Určité změny ale i tak nastaly. Úpravy se dotknou dovolených u pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově nárok na pět týdnů. Pokud zaměstnanec dovolenou v daném roce ale vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna.

Psát o odborech je jako kuchat mrtvou rybu. Což platí i pro UZO

Zároveň také došlo k úpravě kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. U lidí, kteří se přímo starají o provoz, ke změnám nedochází.

Musíme myslet na budoucnost, abychom našim lidem zajistili práci i za pět, deset, dvacet let. České dráhy nejsou rozpočtová organizace, na svůj rozvoj, obnovu vozidel a všechny výdaje si musejí vydělat obchodní činností,“ upozornil v této souvislosti Bednárik.

Odboráři loni prodali Radost. A prodávat budou dál

Podle zástupců ČD změny, které přineslo vyjednávání o kolektivní smlouvě, vyjdou na 400 milionů korun navíc. První místopředseda Odborového svazu železničářů [OSŽ] a předseda Podnikového výboru OSŽ při ČD Vladislav Vokoun uvedl, že se při jednání podařilo odstranit velké množství sporných bodů.

„Bylo to chvílemi tvrdé jednání, ale byla patrná vůle všech zúčastněných se ve čtvrtek [2.12.] dohodnout,“ dodal.

Jednání s odbory pokračují v ČD Cargo

Aktuálně běží také jednání o podobě podnikové kolektivní smlouvy ČD Cargo na příští rok. Prozatím byla podepsána jen Dohoda o zásadách kolektivního vyjednávání. A prozatím bylo schváleno prodloužení doby odpočinku mezi směnami z šesti na sedm hodin, s garancí šesti hodin odpočinku na lůžku. Dále byla odsouhlasena změna hrazení příspěvků na penzijní a životní připojištění. Příští kolektivní vyjednávání je v plánu na 17. prosince od 8:00.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here