Správa železnic [SŽ] v letošním roce hospodařila s rekordním rozpočtem 60 miliard korun. Z něj SŽ vydala 37 miliard na investice. Podíl evropských peněz na investicích přesáhl 20 miliard korun.
Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí a stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků vysokorychlostních tratí [VRT] či rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu SŽ.
Mezi klíčové stavby patřily především projekty na prvním železničním koridoru. Jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a obnova trati mezi Poříčany a Velimí.
„Před několika týdny začala realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku rok nepojedou vlaky,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Podle něj se ale již nyní například na trase čtvrtého železničního koridoru díky letošní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím.
Vybrané stavby uvedené do provozu v roce 2021
- Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
- Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
- Optimalizace Beroun – Králův Dvůr
- Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
- Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
- Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
- Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
- Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou
- Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
- ETCS Praha-Uhříněves – Votice
Vybrané modernizace tratí a stanic započaté v roce 2021
- Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
- Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
- Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
- Elektrizace a zkapacitnění Šumperk – Libina
- Elektrizace a zkapacitnění Libina – Uničov
- Rekonstrukce stanice Vsetín
- ETCS Mosty u Jablunkova
- ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice
Správa železnic dále dokončila modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Dle slov svých zástupců výrazně pokročila i v dalších dvou stavbách na území metropole a v jejím nejbližším okolí. Konkrétně jde o rekonstrukci tratě mezi Smíchovem a Radotínem. Trať má být kompletně v provozu na konci roku 2022. A pak modernizaci stanice Praha-Vysočany a navazujícího úseku do Mstětic.
Modernizace výpravních budov
Výraznou proměnou prošlo podle SŽ mnoho výpravních budov. Správa železnic v roce 2021 zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou dvě miliardy korun. Vznikly moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí.
Do oprav nádraží SŽ letos dá 1,75 miliardy Kč. Vylepší i toalety
Hotové jsou například budovy na těchto nádražích: Milevsko, Havířov, Hanušovice, Protivín, Strakonice, Žihle, Sušice, Kolinec, Nýrsko, Blovice, Horažďovice, Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Dětřichov nad Bystřicí, Louny, Křižanov, Třebíč, Sklené nad Oslavou, Kadaň, Mnichovo Hradiště, Ivanovice na Hané, Ostrov nad Ohří, Kunčice pod Ondřejníkem, Holice, Šumperk, Kroměříž, Lhotka nad Bečvou, Litvínov, Krnov-Cvilín nebo Skrochovice.
Pokrok v oblasti VRT
Největší milník v přípravě vysokorychlostních tratí v roce 2021 je zahájení projekčních prací. Projektanti v minulých letech pracovali na dokumentacích pro územní rozhodnutí [DÚR] ke třem úsekům nových železnic.
„Jde o Krušnohorský tunel, který zajistí napojení české vysokorychlostní infrastruktury na západoevropskou, VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi a VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany,“ přiblížil Gavenda.
Spolu s dokumentacemi připravují dodavatelé i podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA. Významný posun v přípravách je rovněž návrh Evropské komise na zařazení většiny nových tratí do transevropské sítě TEN-T Core.
Důležitým krokem bylo rovněž uzavření smlouvy o spolupráci mezi Správou železnic a SNCF Réseau na příštích osm let. Zástupci francouzských státních drah budou s českými odborníky konzultovat stupně přípravy VRT.
Správa železnic a příprava terminálů VRT
Svou podobu získal v minulém roce také historicky první připravovaný terminál vysokorychlostní železnice. Přestupní uzel Praha východ nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany a dalšími městy u nás a v zahraničí. Architektonickou studii dokončila SŽ na konci letošního roku.
Správa železnic již vyhlásila další soutěž na architektonicko-urbanistické řešení terminálu VRT u Roudnice nad Labem. Její výsledky by měly být známy začátkem roku 2022.
Správa železnic v rámci příprav VRT vyhlásila několik klíčových veřejných zakázek. Týkaly se vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí a pro proces EIA pro VRT Střední Čechy na rameni Praha – Brno – Břeclav a VRT Podřipsko na připravované trati z hlavního města do Ústí nad Labem a Drážďan. Na vyhlášení čeká veřejná zakázka na DÚR VRT Vysočina fáze I. Byla vyhlášena například veřejná zakázka na provedení přírodovědného průzkumu a biologického hodnocení a zpracování migrační studie pro úsek Ústí nad Labem – státní hranice CZ/SRN.
–DNA–