V roce 2022 otevře ČR 25,5 km nových dálnic. 50 km rozestaví

1855
dalnic
Radotínský most na Pražském okruhu / Foto: ŘSD ČR

V roce 2022 Česko otevře 25,5 kilometrů nových dálnic. Půjde hlavně o kilometry dálnice D35. Dalších 50 nových kilometrů se má v roce 2022 začít stavět. Uvedlo to Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR].

A přibydou i nové obchvaty na silnicích I. třídy. V roce 2022 jich Ředitelství silnic a dálnic ČR [ŘSD] otevře 19,6 nových kilometrů. Půjde například o obchvat Frýdku-Místku, Církvic a Olbramovic nebo Chýnova. Nově se také začne stavět 92,8 kilometrů silnic I. třídy.

Letos Česko otevře 46,5 kilometru nových dálnic 

„V roce 2022 i v těch dalších nepolevíme s nastartovanou dostavbou zbývajících dálnic,“ ubezpečil veřejnost nový ministr dopravy Martin Kupka [ODS].

Příklady zprovozněných dálnic v roce 2022 [v km]
D48 Frýdek-Místek obchvat – I. etapa 4,3
D48 Frýdek-Místek obchvat, II. etapa 4,3
D56 Frýdek-Místek, obchvat – přip. na D48 2,2
D35 Časy-Ostrov 14,7

[Zdroj: ŘSD ČR]

Potvrdil dále, že ŘSD se kromě prodloužení D35 v úseku Časy – Ostrov a zprovoznění mnoha obchvatů měst zaměří i na zahájení staveb úplně nových. Podle něj odstartuje další část jihočeské dálnice D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi-nádražím. Stavět se také začne u Chlumčan na D7 nebo na D6 u Krupé či na D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem.

Příklady – zahájených dálnic 2022 [v km]
D55 Moravský Písek – Bzenec 4,1
D35 Vysoké Mýto – Džbánov 6
D6 obchvat Hořosedly, Hořovičky 14
D6 přeložka Krupá 6,5
D3 Třebonín – Kaplice nádraží 8,6
D1 Říkovice – Přerov 10
D1 Brno centrum – Brno jih, trojpruh 1,5
D7 Chlumčany, zkapacitnění 4,4
D55 Moravský Písek – Bzenec 4,1

[Zdroj: ŘSD ČR]

Kromě nových dálnic ŘSD zahájí výstavbu dalších 23 staveb silnic I. třídy v celkové délce 92,8 kilometrů. Mezi nimi bude obchvat Jaroměře navazující na nedávno prodlouženou dálnici D11, čtyři stavby silnice I/53 v Jihomoravském kraji v souhrnné délce 27,8 kilometrů nebo například stavba I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov v Pardubickém kraji.

Příklady – zprovozněné silnice I. třídy 2022 [v km]
Církvice, obchvat 4,2
Olbramovice, obchvat 3,4
Chýnov, obchvat 3,6
Třanovice – Nebory 5,4

[Zdroj: ŘSD ČR]

Ministr dopravy Kupka si dále rýpl do svého předchůdce ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka [za ANO]. To, když uvedl, že bude sledovat průběh staveb prostřednictvím kontrolních dnů.

„Jakožto ministr dopravy na plný úvazek budu s generálním ředitelem ŘSD a jednotlivými zhotoviteli pravidelně kontrolovat průběh staveb a řešit případné komplikace,“ řekl.

Příklady – zahájené silnice I. třídy 2022, příklady
Znojmo – Lechovice I/53 7,2
Jaroměř – obchvat 6,6
Mošnov – obchvat 3,3
Lišov-Vranín I/34 9,3
I/11 Postřelmov – Chromeč 4
Nová Paka – obchvat 8,5
Nový Bor – Svor, zkapacitnění, I/9 3,5
Časy – Holice 3,4
Branišovice – Pohořelice 7,8

[Zdroj: ŘSD ČR]

„Zároveň na měsíční bázi budu kontrolovat průběh přípravy klíčových infrastrukturních projektů,“ dodal s tím, že kompletní přehled zprovozňovaných a zahajovaných staveb v příštím roce ŘSD uvádí na své tradiční interaktivní mapě.

ŘSD projde transformací

Další důležitá změna v oblasti české dálniční a silniční sítě je transformace ŘSD na státní podnik Správa dálnic a silnic [SDS]. Změna má zrychlit výstavbu dálnic a vůbec celé dopravní infrastruktury. Věcný záměr zákona o transformaci ŘSD již schválila minulá vláda.

Ředitelství silnic a dálnic se transformuje na státní podnik

Podle MD ČR má přeměna ŘSD na státní podnik vyřešit nevýhody stávající právní formy, kterou je státní příspěvková organizace MD ČR. Hlavní cíl je zefektivnit činnost ŘSD a rychlejší výstavba dálnic a silnic. Dle MD ČR je forma státního podniku i lepší, protože umožní ŘSD získat a udržet potřebné odborníky. Zároveň vlastními odbornými kapacitami dokáže státní podnik zajistit dosud outsourcované činnosti. Jiní ale hovoří o tom, že cíl transformace spočívá hlavně v možnosti snadnějšího úvěrování státního podniku, než je tomu u příspěvkové organizace, kterou je nyní ŘSD.

–DNA–

1 komentář

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here