Rozpočtové provizorium komplikuje život nejedné státní instituci. Nejenže nemají jistotu, s kolika penězi budou letos hospodařit, ale mnohé musí tlumit činnost. To platí i pro CzechTourism.
Sněmovna do konce minulého roku neschválila návrh státního rozpočtu na letošní rok. Česko tak od ledna hospodaří v rozpočtovém provizoriu. To by podle ministra financí Zbyňka Stanjury [ODS] mělo trvat do konce března.
Potíž je, že v režimu rozpočtového provizoria stát může na výdaje jednotlivých kapitol rozpočtu každý měsíc přidělit nejvýše jednu dvanáctinu celkové roční částky státního rozpočtu v předcházejícím roce.
CzechTourism: Nemůžeme vypsat veřejné zakázky
Na problémy, které státním institucím způsobuje rozpočtové provizorium, nyní upozornil ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.
„Zákon o státním rozpočtu nám neumožňuje ani vypsat veřejné zakázky, které nejsou kryté rozpočtem,“ řekl.
Pro cestovní ruch v České republice je přitom podle něj důležitá příprava na léto. Zkušenost z posledních dvou let ukázala, že právě letní sezona je pro turismus klíčová. CzechTourism by tak dle něj potřeboval už na přelomu února a března vědět, jaké peníze bude mít pro letošní rok k dispozici.
„ČR potřebuje zůstat konkurenceschopná a s přípravami letních kampaní je třeba začít už v prvních měsících roku. K tomu je nutné znát co nejdříve rozpočet,“ ujasnil Herget.
Doplnil, že v letní sezoně je nutné se prosadit například v konkurenci Maďarska nebo Rakouska. Pokud má u nás cestovní ruch vytvářet příjmy do veřejných rozpočtů, pak to podle Hergeta vyžaduje počáteční investice.
CzechTourism funguje jen v omezeném režimu
Agentura CzechTourism loni vydala na podporu cestovního ruchu kolem 350 až 360 milionů korun. Dalších 70 milionů nevyčerpala kvůli cestovním omezením v prvních pěti měsících roku a následně v závěru po zákazu vánočních trhů. Na tento rok by agentura mohla podle schváleného usnesení minulé vlády na podporu cestovního ruchu získat 562 milionů korun, druhá varianta podle Hergeta počítá s rozpočtem 360 milionů korun.
„V rozpočtovém provizoriu jedeme na 200 milionů korun,“ dodal.
Přestože hlavní úkol agentury CzechTourism je podpora příjezdového turismu, kvůli pandemii se nyní více zaměřila i na domácí cestovatele. Tento požadavek od krajů a dalších partnerských organizací zůstal podle Hergeta i pro tento rok.
Karlovy Vary dostaly druhou facku, říká šéf Thermalu V. Novák
Agentura proto na začátku roku marketingově podpoří tuzemské lázně. Na pobyty v nich mohou lidé znovu čerpat slevové poukazy, tentokrát v hodnotě dva tisíce korun při pobytu alespoň na šest nocí spojeném s minimálně pěti procedurami.
Lyžařská střediska by podle Hergeta ocenila pomoc po skončení jarních prázdnin, kdy jsou svahy ještě zasněžené, ale Češi už tolik domácí skiareály nevyhledávají a vydávají se raději na ledovce do zahraničí. Na podzim CzechTourism podle Hergeta plánuje prodloužit sezonu a přesvědčovat české cestovatele, aby místo eurovíkendu vyjeli do některého českého města.
Herget: Velmi si slibujeme od turistů z USA a Izraele
CzechTourism se v letošním roce podle Hergeta soustředí i na propagaci v okolních zemích a ve spolupráci s Letištěm Praha připravuje několik kampaní.
„Velmi si slibujeme od trhu USA, kde by se od května měly spustit dvě přímé linky,“ uvedl s tím, že vysoké příjezdy chce agentura udržet i u turistů z Izraele.
Na Letiště Václava Havla Praha se vracejí letecké společnosti
Dodejme, že tržby v cestovním ruchu v roce 2019 dosáhly 300 miliard korun, přičemž předloni kvůli propadu v důsledku pandemie činily zhruba 161 miliard korun.
Cestovní ruch v Česku posílil, budoucnost je ale i nadále nejistá
Dřívější analýza dopadů koronavirové krize zpracovaná společností Economic Impact vzhledem k trvajícím restrikcím předpokládá za uplynulý rok podobné výsledky jako v roce 2020.
–ČTK/DNA–