Výrobci luxusních supervozů, jako je Ferrari a další, mají problém. Evropská komise [EK] plánuje zpřísnění emisní výjimky, kterou uplatňují pro výrobu svých supersilných, ale podle EK i ovzduší superznečišťujících vozů.
Evropská unie tento měsíc projedná změnu standardů emisí CO2 pro automobilové motory, které by velké i malé automobilky donutily prodávat od roku 2035 pouze automobily s nulovou úrovní emisí. Návrhy, které jsou na stole, ale odstraňují dosavadní ochranu malých výrobců luxusních aut pro superboháče. De facto je nutí – stejně jako velké automobilky – přejít v daném termínu na elektrický pohon. Ve svém článku The EU calls time on roaring luxury sports cars o tom píše bruselský list Politico.
Konečná podoba tohoto zákona nebude k dispozici dříve než koncem letošního roku. Výrobci luxusních aut na navrhované podmínky ale již reagují. Bentley minulý měsíc oznámil plány na výlučnou výrobu elektromobilů od roku 2030. Aston Martin plánuje totéž o čtyři roky dříve, tedy od roku 2026.
Ne všichni výrobci superaut jsou však tak poslušní. Několik elitních nezávislých automobilek, které nemohou zprůměrovat emise své flotily v rámci široké škály vyráběných modelů, oznámilo, že budou bojovat za prodloužení výjimky pro své vozy. A za některé z nich, jako je například italské Ferrari, se staví i někteří europoslanci.
„Nemyslím, že je férové penalizovat Ferrari jen proto, že je to nezávislá značka. Debata o CO2 může Ferrari zničit,“ uvedl například italský europoslanec Pietro Fiocchi.
Dodal, že Evropa musí pamatovat na skutečnost, že výzkum a vývoj ve Ferrari do velké míry přispěl k efektivnosti spalovacích motorů. Čímž narážel na spolupráci firmy s týmem Formule 1.
Koncerny jsou v pohodě. Nemají totiž moc na výběr
Vypršení platnosti emisní výjimky EU pro spalovací motory se dotýká i luxusních značek velkých automobilových koncernů.
„Nepožadujeme výjimku z emisní legislativy,“ uvedl Stephan Winkelmann, šéf značky Lamborghini, italského výrobce luxusních aut z Volkswagen Group.
„Nemá smysl mít lokální výjimku z emisních předpisů, protože neprodáváme automobily v jednom regionu a nepoužíváme různé motory. Auto, které vyvineme a vyrábíme, je stejné pro celý svět,“ dodal.
Na rozdíl od konkurence, automobilka Lamborghini zatím ale nezveřejnila plány na úplnou „elektrifikaci“. Winkelmann uvedl, že společnost sdělí svoje stanovisko „během čtyř nebo pěti let“.
Rovněž navrhl, že elektrické motory – vyrobené s pomocí obnovitelné energie a silně podporované německým automobilovým průmyslem – by přesto mohly nabídnout budoucnost motorům s vnitřním spalováním.
„Pokud nikoliv, budeme připraveni splnit unijní emisní standardy s pomocí různých řešení,“ dodal Winkelmann s tím, že koncern VW ve své celkové produkci nároky EK jistě nezklame.
Skončí Ferrari, Lamborghini a Bugatti, jak je známe
Současné unijní předpisy emisí CO2 výrobcům, kteří prodávají méně než 10 000 jednotek ročně, povolují vypracovat si své vlastní cíle na omezení produkce skleníkových plynů. Legislativa tak výrobcům, jako jsou Ferrari, Lamborghini a Bugatti, umožňuje vyrábět vysoce znečišťující sportovní automobily mimo nastavené standardy. Stále také mohou odložit omezení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta do roku 2030.
Evropská komise ale chce ve svém aktuálním návrhu pro automobilky přitvrdit v obou parametrech. Předkladatel, holandský liberální právník Jan Huitema, proto navrhuje snížení emisí do roku 2030 ve srovnání s úrovní roku 2021 o 75 procent. To by dle odborníků znamenalo povinný elektrický pohon pro téměř všechny luxusní sportovní vozy.
„Je nezbytné dospět ke správnému rozhodnutí,“ řekl Huitema.
Nová zelená úsporám podpoří i dobíjecí stanice pro elektroauta
Zároveň dodal, že je to EK, kdo požaduje nižší emise pro superauta kvůli ochraně ovzduší, nikoli on. Italská vláda přitom již loni argumentovala, že takzvaný „malý počet výrobců s ulehčením podmínek“ by měl zůstat i v konečných standardech legislativy pro osobní automobily a nákladní automobily. Což by znamenalo, že například automobilka Ferrari by mohla pokračovat ve výrobě sportovních automobilů.
Řím je ale podle nejmenovaného unijního diplomata v menšině: „Jen velmi málo členských zemí hodlá bránit malé automobilky“. Ozývají se však i hlasy proti. Jako například ten Pietra Fiocchiho: „Pokud skončí ochrana malých automobilek, zničí to konkurenci. A to není fér!“
Michal Achremenko