Pokud ceny benzinu a nafty v dohledné době neklesnou, ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] zastropuje marže čerpacím stanicím. Marže ale nejsou jen ziskem čerpacích stanic, zahrnují i náklady na jejich provoz.
I přes rychle stoupající inflaci má Ministerstvo financí ČR [MF ČR] za to, že čerpací stanice si stanovují až příliš vysoké marže při prodeji benzinu a nafty. Argumentuje zvýšením průměrné hrubé marže u čerpacích stanic v březnu oproti únoru o 1,88 Kč u nafty vyšší a u benzinu dokonce o 2,10 Kč na litr. Úřad vývoj průměrných marží u českých čerpacích stanic sleduje zpětně od poloviny února.
„Průměrné marže na počátku kontrol sice klesly, ale následně už stagnovaly. Myslím tedy, že zde určitě je prostor pro jejich další snížení. O zavedení připravované regulace marží prodejců paliv rozhodneme nejpozději koncem dubna,“ řekl k výsledkům monitoringu vývoje cen za pohonné hmoty ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS].
Dle něj data ukázala, že na kontroly průměrných prodejních cen čeští obchodníci sice zareagovali, ale pouze v době vyhlášení kontrol. Ceny kolem 14. března tak rychle klesly. Při meziměsíčním srovnání se ale dle něj ukázalo, že šlo jen o prvotní reakci obchodníků.
Marže za benzin meziměsíčně vzrostla o 2,10 Kč/l
Podle ministerské analýzy činila průměrná marže u litru nafty v únoru 3,03 koruny, zatímco v březnu 4,91 koruny. U litru benzinu dosahovala průměrná marže v únoru 2,29 koruny a v březnu už 4,39 koruny. To znamená, že průměrná hrubá marže v březnu oproti únoru u nafty narostla o 1,88 Kč a u benzinu dokonce o 2,10 Kč na litr.
Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu [ČAPPO] na svých stránkách uvádí, že průměrná marže se běžně pohybuje kolem dvou korun. Také ale upozorňuje na rychlý růst inflace, který zdražuje i provoz čerpacích stanic. A proto je nutné zvyšovat také marže.
MF ČR tyto argumenty ve svém vyjádření ale odmítá: „Přestože ministerstvo financí vnímá vysokou volatilitu na trzích a rozumí složité problematice cenotvorby pohonných hmot, nepovažujeme tyto argumenty v současné době velmi vysokých cen paliv za ospravedlňující k navyšování průměrných marží.“
Nejpozději do konce dubna proto podle Stanjury úřad připraví cenovou regulaci, která zastropuje výše maloobchodních marží. Do praxe ji zavede pouze v případě, že se u nás ceny pohonných hmot nejpozději do konce dubna dostatečně nesníží.
Vláda od června do září sníží spotřební daň na paliva o 1,5 Kč
Podle Stanjury v následujících dnech navíc dojde na rozšíření kontrol cen ještě o reálné nákupní ceny. Úřad totiž chce mít k ruce data o vývoji cen velkoobchodní rafinační marže. S kontrolami plánuje úřad pokračovat v následujících měsících i kvůli mimořádnému snížení spotřební daně za benzin a naftu o 1,50 za litr. Opatření bude platit od června do září 2022.
Petrolejáři pracují s jinými daty než ministerstvo financí
Předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR [UNP] Ivan Indráček po jednání [7.4.] s ministrem Stanjurou uvedl, že již inicioval schůzku s ministerstvem financí kvůli řešení cen pohonných hmot. Současně dodal, že jeho data o vývoji cen benzinu a nafty ale nekorespondují s těmi, které prezentuje ministerstvo financí.
Stanjura podle něj zřejmě mluví o celém petrolejářském průmyslu, nikoli pouze o čerpacích stanicích. Do statistik zřejmě zahrnuje také distributory a rafinérie. Na ministerstvu tak dle Indráčka proběhnou další jednání o maržích obchodníků, která mají vést i k tomu, aby vláda jejich výše od května nezastropovala.
Ivan Indráček před několik dny uvedl, že jakékoli opatření související se stanovením stropu cen paliv, ať už v podobě omezení marží prodejců, nebo určení maximální ceny paliv, povede jenom k restrikci trhu.
–VRN–