Ochota účastníků aukcí přihazovat a soupeřit o umělecká díla byla loni nejvyšší v historii. Zájemci u výtvarné umění zvedli vyvolávací ceny celkem o 77 procent a na tuzemských aukcích utratili rekordních téměř 1,5 miliardy korun.
Ve srovnání s rokem 2020 byl loňský aukční obrat o 45 procent vyšší. Ukazují to data o aukčních prodejích 15 tuzemských největších aukčních domů vybraných serverem Artplus.cz, jenž vydal již potřinácté Ročenku Art+ Trh s uměním v roce 2021. Podle ní zájem o umění rozhýbaly i online aukce, které k němu přivedly mnoho mladších kupců.
„Loňský aukční obrat překonal o necelých 100 milionů korun dosavadní maximum z roku 2017. Na nové maximum přitom stačilo aukčním síním prodat o 2 200 položek méně. I z toho je patrné, že Češi se během pandemie naučili za kvalitní umění utrácet,“ tvrdí šéfredaktor Artplus.cz Jan Stuchlík.
Ceny výtvarného umění vzrostly, ale ne skokově, říká Jan Dotřel
Důvodů podle něj ale bylo více. Svou roli sehrály obavy z inflace a znehodnocení úspor, které především ve druhé polovině roku ještě umocnily apetit dražitelů přihazovat na aukcích. A pozitivně se podle Stuchlíka projevila i pandemie covidu-19.
„Týdny strávené na home office přiměly lidi více přemýšlet o prostředí, v němž bydlí. Nákup umění se stal pro mnoho z nich logickou volbou, jak se obklopit něčím krásným, ale také intelektuálně podnětným,“ říká.
Jak si stojí ceny s výtvarným uměním
Podle ročenky Trh s uměním v roce 2021 se průměrná cena olejomaleb, které tradičně táhnou celý trh, loni vyšplhala na rekordních 540 tisíc korun. Na historické maximum se dostala také průměrná cena pěti procent nejdražších položek. Činila 2,96 milionu korun. Částka, kterou sběratelé utratili za nejdražších pět procent vydražených položek, tvořila 76 procent celkového aukčního obratu.
„Ochota utrácet za umění se projevila také v nárůstu vyvolávacích cen. Zatímco dlouhodobě platilo, že dražitelé příhozy zvedli na aukci ceny v průměru o 40 až 50 procent, loni to bylo o rekordních 77 procent. Důvod je vstup nových zájemců o umění na aukční trh. Takže o některá díla bojuje více dražitelů než v minulosti. Samotné aukční domy se také snaží přilákat k licitaci více klientů nastavením nižších vyvolávacích cen,“ uvádí expert na trh s uměním a bývalý šéfredaktor odborného časopisu Art Antiques Jan Skřivánek.
Královnou aukčního roku 2021 se stala Toyen. Loňský nejdražší obraz Cirkus prodala Adolf Loos Appartment and Gallery na své aukci za 79,56 milionu korun. Po započtení aukční provize, jde o autorčino dosavadní aukční maximum. Do první desítky loňských nejdražších děl se vešly další čtyři obrazy Toyen. Celkem za 24 dražených děl Toyen sběratelé utratili přes 224 milionů korun. To je více než za předchozí tři roky dohromady. Průměrná cena za obrazy Toyen se od roku 2019 zvýšila z 3,5 na 9,4 milionu korun.
Umění umí ochránit peníze před inflací. Avšak ne každé
Nabízí se otázka, jak je to se zhodnocením uměleckých děl. Z dat serveru Artplus.cz za posledních deset let vyplývá, že potenciál zhodnocení v čase vykazuje především 20 procent nejdražších položek.
„Loni jich bylo 1 491 a jejich cena začínala na 96 tisících korunách. Před deseti lety tato hranice činila 50 400 korun,“ upřesňuje Stuchlík.
Před covidem pracovalo v kultuře 209 tisíc lidí. Kolik teď se neví
Dodává, že skupina nejdražších 20 procent aukčních položek ovšem není zcela homogenní. Když se rozdělí na pět procent nejdražších položek a zbytek, nejrychleji rostly ceny ve zbylé části ne úplně nejdražších děl, která se loni pohybovala mezi 96 a 501 tisíci korunami.
„Průměrná cena v této skupině rostla v posledních deseti letech o 8 procent ročně. Naopak průměrná cena pěti procent nejdražších položek se každý rok zvedla o 5,5 procenta,“ upřesňuje Stuchlík s tím, že i v investicích do umění platí to, co u jiných investic. Totiž, že klíčová je cena pořízení.
Což dokládá na statistických datech. Podle nich průměrná cena ve skupině ne úplně nejdražších děl se po očištění o inflaci za posledních deset let zvýšila o 69 procent. Cenový průměr ve skupině pěti procent nejdražších položek se reálně zvedl o 37 procent.
–DNA–