Automobilky ve Spojených státech nahlásily téměř 392 případů, kdy automobily vybavené automatickým systémem asistenta řízení měly dopravní nehodu. Týká se to i 273 automobilů značky Tesla.
Čísla tento týden ve své zprávě zveřejnil americký úřad The National Higway Traffic Safety Administration [NHTSA]. Při těchto nehodách zahynulo pět lidí a šest se vážně zranilo. NHTSA varoval před vykládáním čísel o nehodách ve smyslu srovnávání spolehlivosti jednotlivých značek. A to proto, že čísla nejsou vztažena k celkovému počtu autonomních automobilů, ani k počtu mil, které tato auta najela.
„Až shromáždíme více údajů, lépe identifikujeme rizika a trendy a lépe poznáme, jak si automatické technologie jednotlivých značek vedou v reálném provozu,“ uvedl Steven Cliff z amerického národního úřadu pro bezpečnost provozu, který spadá pod americké ministerstvo dopravy.
Úřadu, který eviduje počty a příčiny nehod v USA, automobilky na jeho pokyn od loňského června nově hlásí všechny nehody automobilů s automatickými systémy řízení v zemi. Automobilky musejí do jednoho dne nahlásit vážné nehody, do 15. dne následujícího měsíce pak i ty méně vážné.
Tesla, Honda, Subaru a Google
Aktuální statistika vychází z nehod, které se udály od loňského července do 15. května tohoto roku. Podíl nehodovosti automobilů Tesla dosahuje téměř 70 procent z 392 nahlášených nehod od dvanácti automobilek.
Automobily Tesla nejčastěji havarovaly, když jely pod dozorem autopilota, v modu „Full Self-Driving“, Traffic Aware Cruise Control,“ nebo jiného systému, který přebírá kontrolu nad rychlostí a trasou. Na amerických silnicích už jezdí zhruba 830 000 automobilů značky Tesla vybavených autopilotem.
Americká automobilka, která v dubnu otevřela svou druhou americkou gigatovárnu v texaském Austinu, uvedla, že i přes svůj systém „Full Self-Driving“, její automobily nemohou jezdit „samostatně“. Řidič tak musí být stále připravený ke korekci jízdy.
Za značkou Tesla z tuctu automobilek, které nahlásily podobné nehody, byla japonská Honda s 90 nehodami. Avšak Honda sdělila, že po amerických silnicích jezdí asi šest milionů automobilů této značky vybavených autopilotem. Automobilka Subaru je na třetím místě s deseti nehodami a zbývající automobilky nahlásily po pěti a méně nehodách.
Nehody NHTSA rovněž hlásily společnosti, které provozují plně autonomní vozidla. 25 z nich nahlásilo celkem 130 nehod. Při těchto nehodách došlo k jedinému zranění. Ve většině případů tato vozidla zezadu nabouralo další vozidlo.
Vozidla Waymo [dceřiná společnost Google, pozn. red.] byla na prvním místě se 62 nehodami. Společnost Waymo má v provozu mnohem více vozidel než ostatní společnosti a jezdí v plně autonomním provozu v Arizoně a Kalifornii. Následovala vozidla Transdev Alternative Services se 34 nehodami a vozidlo Cruise LLC společnosti General Motors s 23 nehodami.
Jaké jsou povinnosti výrobců pro automatické řízení
Podle NHTS automobilky nemají za povinnost uvést, kolik aut jejich značky s automatickým pilotem po silnicích jezdí, ani nemusí uvádět, kolik mil najezdí nebo to, kdy byl autopilot zapnutý. Současná statistika tak podle úřadu není pro přesná srovnávání příliš relevantní.
„Počet nehod automobilů Tesla se tak může zdát vysoký, protože využívají telematiky, která monitoruje jejich pohyb, a tak dodává reálné údaje. Ostatní automobilky své vozy takto nevybavují, takže zprávy od nich přijdou později, nebo dokonce vůbec ne,“ říká Steven Cliff z NHTSA s tím, že úřad jen složitě získává informace o tom, kolik řidičů skutečně autopilota využívá.
Podle Alliance for Automotive Innovation, která reprezentuje většinu automobilek, data shromážděná NHTSA nejsou dostatečná. Nic nedokazují o bezpečnosti či nebezpečnosti automatických automobilových systémů.
„Zprávy pro NHTSA se zakládají na neověřených výpovědích zákazníků o tom, zda jeli v době nehody se systémem autopilota,“ uvedli její zástupci.
Skutečnost je, že v případě nezapnutého autopilota při dopravní nehodě, automobilky tyto události nikam nehlásí. Podle Steva Cliffa ale bude úřad později všechny výše uvedené informace vyžadovat. Již nyní dle něj získává informace o nehodách mnohem rychleji než dříve. Přičemž teď je využívá hlavně ke stanovení trendů a diskusi s výrobci automobilů.
–AM–