Příjmy ČR z turismu stále zaostávají za dobou před covidem

535
turismu
Foto: Redakce FinTag.cz

O více než deset miliard korun meziročně vzrostly v letošním 1. čtvrtletí příjmy Česka z mezinárodního turismu. Zatímco loni v prvním čtvrtletí činily 11,1 miliardy korun, letos za první tři měsíce roku už dosáhly 21,2 miliardy korun.

Úrovně před pandemií koronaviru však příjmy z turismu stále nedosáhly. Za první tři měsíce roku 2019 příjmy činily téměř 39,7 miliardy korun. Vyplývá to z přehledu platební bilance České republiky, který na základě údajů České národní banky připravil Institut turismu České centrály cestovního ruchu CzechTourism.

Vývoj platební bilance – příjmy vs. výdaje v 1. čtvrtletí 2013 až 2022 [v mil. Kč]

[Zdroj: CzechTourism]

Do tuzemských hotelů, penzionů a kempů v letošním prvním čtvrtletí podle Českého statistického úřadu přijelo asi 886 000 hostů z ciziny. V roce 2019 to byly cca dva miliony zahraničních návštěvníků. Nejvíce turistů letos dorazilo z Německa, Slovenska a Polska.

Podle zástupců CzechTourism u nás zahraniční host utratil v letošním prvním kvartále průměrně 1 691 korun. To je o cca tři sta korun méně než v roce 2019. Na druhé straně občan Česka loni v prvním čtvrtletí utratil v zahraničí v průměru 1 113 korun.

Vývoj salda platební bilance v roce 2013 až 2022 [v mil. Kč]

[Zdroj: CzechTourism]

Ředitel CzechTourism Jan Herget potvrdil, že saldo příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu zůstává od roku 2020 nadále v záporných hodnotách.

„Roli v platební bilanci cestovního ruchu za letošní první čtvrtletí hrají nejen dopady pandemie covid-19 a rusko-ukrajinský konflikt. Důležitý je i fakt, že lidé chtějí po dlouhých cestovatelských omezeních vyjet i do vzdálenějších a exotických destinací. Což se projevuje u zahraničních i tuzemských turistů,“ vysvětluje Herget.

Mnozí Češi letos ale zůstanou doma

Do příjmů z mezinárodního cestovního ruchu se zahrnují náklady na cestu zahraničních turistů a výletníků. Největší částku tvoří ubytování, stravování a doprava. Výdaje platební bilance zahrnují útraty za dovolenou Čechů v zahraničí. Podle květnového průzkumu Institutu až 68 procent Čechů letos ale plánuje dovolenou v Česku.

Certifikátům o očkování proti covidu v EU ještě neodzvonilo

Na letní dovolené Češi plánují strávit v průměru 12,5 dne. Chtějí kombinovat odpočinek a sportovní aktivity jako jsou lehčí procházky, pěší turistika, výletní cyklistika a vodní sporty, aquaparky [40 %]. Návštěvu kulturních památek, hradů a zámků zamýšlí 14 procent lidí. Atraktivity pro rodiny s dětmi pak deset procent dotázaných, zejména ve věku 31 až 40 let.

„Předpokládaná útrata na osobu 7 213 Kč je téměř o 400 Kč vyšší ve srovnání se stejným obdobím loni,“ doplňuje údaje Jan Herget.

Podle něj se na rozhodování lidí podílí zejména ekonomická situace a náklady na dovolenou. Například rostoucí ceny energií se negativně promítají do nákladů na ubytování, které tvoří vůbec největší část [45 %] výdajů za letní dovolenou.

„Podobné je to se stravováním či s dopravou. I proto nadále táhne domácí cestovní ruch, znamená totiž mimo jiné menší náklady právě na dopravu,“ dodává ředitel CzechTourism.

Reklama na Česko běží ve 14 zemích

Zástupci centrály CzechTourism průběžně pracují na zvýšení zájmu o Českou republiku, a tedy i růstu příjmů z cestovního ruchu. Zvýšit příjmy země z cestovního ruchu pomáhá mimo jiné kampaň „Přijeďte zažít tradiční i nové„. Pro výběr 14 zemí, v nichž od května do července běží, byla zásadní bonita klientů, tedy to, kolik u nás zahraniční hosté utratí. Hlavní trhy pro aktuální kampaň jsou Německo, USA, Velká Británie, Polsko a Slovensko.

Delta Air Lines obnovila lety z Prahy do New Yorku

Podle Jana Hergeta se propagace Česka v zahraničí odvíjí od rozpočtu centrály. Pokud by se na ni dle vyjádření zástupců centrály určené finanční prostředky CzechTourismu zvýšily, vzrostla by i konkurenceschopnost Česka, především pak vůči největším konkurentům v cestovnímu ruchu. Mezi ně patří Rakousko, Maďarsko, Polsko a Německo.

„Zachoval by se a zvýšil podíl České republiky na celkovém trhu a lépe by plnily požadavky partnerů. Tedy subjektů, které se na cestovním ruchu podílejí a mají z něj příjmy. Jedná se mimo jiné o Letiště Praha, kraje či podnikatelská sdružení,“ uvádějí zástupci centrály.

Výpadek Ruské klientely

Zástupci CzechTourismu potvrzují i výpadek v Česku tradiční ruské klientely z důvodu války na Ukrajině. Tradičně ho nejvíce pociťují Praha a Karlovy Vary. Jejich úbytek přitom přinesla už pandemie covidu. Zatímco v roce 2019 do České republiky přijelo přes 560 tisíc ruských hostů, loni jich bylo jen cca 26 tisíc.

Karlovy Vary dostaly druhou facku, říká šéf Thermalu V. Novák

„Protože se ČR mimo jiné potýká s významným výpadkem turistů z Ruska, uspořádali jsme v Karlových Varech naši tradiční největší incomingovou akci Czech Republic Travel Trade Day,“ uvádí v této souvislosti ředitelka produktového managementu a regionální spolupráce agentury CzechTourism Veronika Janečková.   

Do Karlovarského kraje se 23. a 24. května dle jejích slov sjelo na dvě stě odborníků na cestovní ruch z 23 zemí. Seznámili se s regionem a zajímavostmi i turistickými novinkami. A podle Janečkové tak začali více a v celém světě nabízet Českou republiku.

Dodejme, že před covidem byl podle ČSÚ roční obrat cestovního ruchu v Česku 309 miliard korun. Daňové výnosy do veřejných rozpočtů činily zhruba 125 miliard, více než třetina tak mířila do rukou státu.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here